تلاش سارکوزی برای ترمیم رابطه با پکن

سارکوزی، رییس جمهور فرانسه دیروز وارد پکن شد-عکس: Getty Images

احسان ابطحی

نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه، دیروز با هدف بهبود روابط با چین که دو سال پیش به دلیل موضوع تبت دچار تنش شده بود، وارد پکن شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، سارکوزی که برای دومین بار پس از به قدرت رسیدنش به چین سفر کرده‌ قرار است با هو جین تائو، رییس‌جمهوری چین دیدار کند. رییس‌جمهوری فرانسه همچنین قرار بود در آغاز سفر سه روزه خود به چین نشستی مطبوعاتی برگزار کند. سارکوزی که به همراه کارلا برونی، همسرش و شماری از وزرای بلند‌پایه فرانسه به چین سفر کرده‌است در آغاز این سفر در پایتخت باستانی شیان توقف و به همراه همسرش و تحت شدید‌ترین تدابیر امنیتی از «‌لشکر سفالین» دیدار کرد.

رهبر فرانسه همچنین قرار است در زمان حضورش در پکن با ون جیابائو، نخست‌وزیر و دیگر مقامات بلند‌پایه چین دیدار کند. سارکوزی سپس راهی شانگهای خواهد شد تا در نمایشگاه World Expo شرکت کند.

رییس‌جمهوری فرانسه در مصاحبه با خبرگزاری دولتی چین، شینهوا که دیروز منتشر شد، گفت: «‌چین در صحنه جهانی به بازیگری تبدیل شده‌است که نمی‌توان از آن چشم پوشید.» سارکوزی در ادامه این گفت‌و‌گو تاکید کرد: «‌امروز مساله مهمی وجود ندارد که بدون شما بتوان آن را مدیریت کرد.»

رییس‌جمهوری فرانسه امیدوار است بتواند در این سفر روابط خود با پکن را دو سال پس از آنکه به دلیل موضوع تبت دچار تنش شده‌بود، تقویت و تحکیم کند.

در ماه مارس سال ۲۰۰۸ میلادی و تنها چهار ماه پس از اولین دیدار رسمی سارکوزی از چین، روابط پاریس‌-‌پکن دچار تنش شد. این تنش پس از آن ایجاد شد که رهبر فرانسه از سرکوب امنیتی مردم تبت که پس از تظاهرات مردم این منطقه که به خشونتی مرگبار منجر شد، ابراز شگفتی کرد.

یک ماه پس از آن و زمانی که مشعل المپیک در حال حرکت از پاریس به سمت پکن‌-‌محل برگزاری بازی‌های المپیک سال ۲۰۰۸ بود، تظاهرات کنندگان طرفدار تبت از این فرصت استفاده کرد و اعتراض خود را نسبت به سیاست‌های چین در مورد تبت ابراز داشتند، موضوعی که باعث خشم مقامات چین شد.

اما اوج تنش در روابط میان پاریس‌-‌پکن پس از دیدار سارکوزی با دالایی لاما، رهبر روحانی و در تبعید تبت در دسامبر سال ۲۰۰۸ میلادی ایجاد شد. در جریان این سفر به دالایی لاما شهروندی افتخاری پاریس اعطا شد. مدت کوتاهی پس از این سفر چین واردات اتومبیل رنو‌-ساخت فرانسه- را به دلیل آنچه ایمن نبودن این خودرو توصیف نمود، متوقف کرد. دالایی لاما از سال ۱۹۵۹ و پس از کنترل کامل چین بر منطقه تبت در دیهارامسالا در کشور هند در تبعید زندگی می‌کند. روابط دو طرف پس از دیدار سارکوزی و هو جین‌تائو در نشست گروه ۲۰ که سال گذشته با هدف بررسی بحران مالی جهان برگزار شد، رو به بهبود گذاشت.

دسامبر گذشته، فرانسوا فیون، نخست‌وزیر فرانسه در جریان سفر به چین گفت: «‌‌هرگونه سو‌تفاهم میان پاریس و پکن به گذشته مربوط است.»

انتظار می‌رود سارکوزی در جریان دیدار با هو جین‌تائو به دنبال حمایت پکن از ترمیم نظام مالی جهانی توسط گروه ۲۰ باشد؛ اما مقامات فرانسوی گفته‌اند که رهبران دو کشور به طور مستقیم درباره نگرانی‌های خارجی بر سر ارزش مالی یوان گفت‌‌و‌گو نخواهند کرد.

سارکوزی قرار است امروز با وو بانگو، بلند‌پایه‌ترین قانون‌گذار چینی و دومین چهره حزب حاکم کمونیست دیدار کند و سپس با ون ملاقات خواهد کرد.

او علاوه بر دیدار‌های سیاسی و مراسم رسمی، از دیوار چین، معبد مینگ و شهر ممنوعه هم بازدید خواهد کرد.

سارکوزی فردا، جمعه، به شانگهای می‌رود تا به طور رسمی غرفه فرانسه در نمایشگاه World Expo را افتتاح و در مراسم گشایش این نمایشگاه شش ماهه، شرکت کند.

به گفته مقامات فرانسوی، سارکوزی در زمان حضورش در چین، توافق‌نامه‌های همکاری درباره مسایل زیست‌محیطی، آموزش عالی و ایجاد تجارت‌های جدید با مقامات چینی به امضا خواهد رساند.

این در حالی است که روزنامه «چاینا دیلی» دیروز در سر‌مقاله خود نوشت: «‌‌فصل جدیدی از روابط میان چین با فرانسه و اتحادیه اروپا در حال نگارش است.»

در ادامه این سرمقاله آمده‌است: «‌سفر سه روزه نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه به چین نشان می‌دهد که دو کشور چگونه در کنار یکدیگر ایستاده‌اند. این می‌تواند به منزله اعلامیه‌ای رسمی به جهانیان باشد مبنی بر‌اینکه روابط میان چین و فرانسه اکنون به حالت عادی بازگشته‌است.»

از سوی دیگر میشل آگلیتا، استاد اقتصاد دانشگاه پاریس‌-‌ایکس در گفت‌و‌گویی با بلومبرگ با اشاره به اهداف اقتصادی سفر سارکوزی به چین گفت: «‌این بسیار خوشحال‌کننده است اگر سارکوزی بتواند چینی‌ها را قانع کند نظام پولی جهان را اصلاح کنند.» این استاد دانشگاه اضافه کرد: «‌اما چینی‌ها به شدت به درخواست سارکوزی برای به عهده گرفتن مسوولیت بیشتر و تعهد به نظام جهانی چند قطبی حساس هستند. آنها بیش از گذشته آمادگی دارند تا درباره اداره جهان و همچنین نظام بانکی و مالی جهان گفت‌و‌گو کنند.»

این در شرایطی است که فرانسه قرار است در ماه نوامبر، پاییز امسال، ریاست گروه هشت کشور صنعتی جهان موسوم به G۸ و همچنین ریاست گروه ۲۰ را بر‌عهده بگیرد.