صعود بازار طلا تحت تاثیر تنش‌های اقتصادی بحران مالی یونان

دنیای اقتصاد- به دنبال سقوط بازارهای اروپایی تحت تاثیر بحران مالی یونان، بورس‌های آسیایی نیز روزگذشته سقوطی بین ۵/۱ تا ۳ درصد را شاهد بودند؛ روند سقوط بازارها پس از آن آغاز شد که موسسات معتبر جهانی، اوراق بهادار صادر شده از سوی دولت و نهادهای مالی یونان را فاقد ارزش اعلام و اضافه کردند که این کشور به دلیل ناتوانی در پرداخت به موقع اصل و فرع بدهی‌های خود، محلی غیرمطمئن برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.با رسیدن اطلاعات به بازارها، ابتدا بورس‌های اروپایی و سپس بورس‌های آسیایی در روزگذشته سقوط کم سابقه‌ای را شاهد بودند.براساس این گزارش،‌ شاخص سهام بازار توکیو حدود ۶/۲ درصد، شاخص بورس هنگ‌کنگ ۳/۱ درصد و شاخص سهام بازار سنگاپور ۵/۱ درصد سقوط را تجربه کردند. نگرانی از تسری بحران مالی یونان در پی داشت:

سقوط شدید بورس‌های آسیایی

گروه بین‌الملل- با افزایش نگرانی‌ از اینکه بحران بدهی‌های یونان و در پی آن پرتغال، ایرلند و چند کشور دیگر به کل منطقه اروپا و پس از آن به کل اقتصاد جهان آسیب خواهد زد، دیروز سرمایه‌گذاران بورس‌ها اطمینان خود را نسبت به وضعیت احیای اقتصادی جهان از دست دادند.

سقوط بازارهای سهام که روز سه شنبه کل جهان را درنوردیده بود، روز چهارشنبه به آسیا رسید و بورس‌های این منطقه نیز به دلیل نگرانی از وخیم‌تر شدن بحران بدهی اروپا و تضعیف بهبود اقتصاد جهان دچار کاهش شدند. موسسه استاندارد اند پورز اعتبارات یونان را به مرتبه «بی‌ارزش» تنزل داد و رتبه اعتبارات پرتغال را از درجه A مثبت به A منفی کاهش داد. یونان هم‌اکنون پذیرفته است که نمی‌تواند بدهی‌های خود را بازپرداخت کند و از کشورهای اروپایی و صندوق بین‌المللی پول درخواست نجات مالی کرده است. درحال حاضر درمورد توانایی پرتغال در بازپرداخت بدهی‌هایش تردید وجود دارد.

شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن پیشتاز شاخص‌هایی بود که افت کردند. این شاخص ۵/۲ درصد سقوط کرد و به ۳۰/۱۰۹۳۱ واحد رسید. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ ۳/۱ درصد افت کرد و به ۲۷/۲۰۹۹۴ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی نیز با کاهش ۲/۱ درصدی روبه‌رو شد و به ۲۵/۱۷۲۸ واحد رسید. بورس‌های استرالیا، شانگهای و هندوستان نیز هرکدام یک درصد سقوط کردند.

از سوی دیگر شبکه الجزیره قطر در گزارشی از آخرین وضعیت بازارهای بورس عربی از سقوط گسترده شاخص‌های بورس در آغاز معاملات دیروز، خبر داد. این شبکه اعلام کرد که بیشترین زیان در بازارهای امارات متحده عربی روی داد به طوری که بورس دبی با خطری جدی مورد تهدید قرار گرفته است.

بورس دبی در معاملات دیروز سقوط ۴۷/۱ درصدی در شاخص‌های مالی را تجربه کرد و بورس ابوظبی نیز با افت شاخص در معاملات دیروز مواجه شده است.

شاخص سهام در بازارهای شرق آسیا، اروپا و آمریکا روز سه‌شنبه کاهش یافته بود.

روز سه‌شنبه شاخص‌ها در آمریکا و اروپا سقوط کردند.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۲۱۳ واحد سقوط کرد که بزرگ‌ترین کاهش این شاخص طی سه ماه گذشته بود. همه شاخص‌های عمده نیز حدود ۲ درصد افت کردند.

با تشدید نگرانی‌ها از بحران مالی یونان، پرتغال و حتی ایرلند، بورس‌های اروپایی روز چهارشنبه را هم با کاهش گذراندند. مردم اروپا می‌گویند شاید این کشورها نتوانند میلیاردها دلاری را که برای تامین هزینه‌های دولت خود نیازدارند وام بگیرند.

مشکل زمانی تشدید شد که معلوم شد این تنها یونان نیست که به کمک‌های بین‌المللی نیاز دارد. بلکه پرتغال، اسپانیا، ایرلند و سایر کشورهای اروپایی نیز به زودی گزارش بدهی‌های عظیم خود را منتشر خواهند کرد.

سرمایه‌گذاران به دلیل بحران مالی یونان حتی زمانی که به علت نشانه‌های بهبود اقتصادی آمریکا موجب افزایش شاخص‌ها در وال‌استریت شدند، چندان فعالیتی نشان ندادند. آنها از این نگران هستند که پرتغال و دیگر کشورهای اروپایی نیازمند کمک هستند. این امر اعتماد به یورو را کاهش داده است و این پرسش را مطرح کرده است که آیا برخی از ۱۶ کشور عضو یورو از این پول دست خواهند کشید یا خیر. کاهش ارزش یورو به شرکت‌های آمریکایی فعال در اروپا نیز آسیب وارد می‌کند.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۰۴/۲۱۳ واحد یا ۹/۱ درصد کاهش یافت و به ۹۹/۱۰۹۹۱ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۳۴/۲۸ واحد یا ۳/۲ درصد افت کرد و به ۷۱/ ۱۱۸۳ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت نیز ۴۸/۵۱ واحد یا ۲ درصد سقوط کرد و به ۴۷/۲۴۷۱ واحد رسید. در دیگر معاملات شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است با ۵۹/۱۷ واحد یا ۴/۲ درصد کاهش در رقم ۲۷/۷۲۱ واحد ثابت شد.

پیش از این سرمایه‌گذاران بین‌المللی و کارشناسان اقتصادی به شدت از سرایت و گسترش بحران مالی شدید یونان به سایر کشورهای منطقه یورو از جمله پرتغال و اسپانیا و ایتالیا و ایرلند و همچنین دیگر نقاط جهان ابراز نگرانی کرده بودند.

دیروز کارمندان آتن که شغل خود را از دست داده‌اند با برپایی تظاهراتی به وضعیت مالی کشور که موجب اتخاذ سیاست‌های صرفه‌جویی و کاهش مشاغل شد، اعتراض کردند. تحلیلگران بر این باورند که این بحران مالی در اروپا می‌تواند منشا تحولات سیاسی جدی در منطقه باشد.

عکس: رویترز