یونانی‌ها از صندوق‌بین‌المللی‌پول نترسند

استراس‌کان، رییس صندوق بین‌المللی پول در کنار مقامات کشورهای عضو این صندوق - عکس: رویترز

وزیر خزانه‌داری آمریکا خواستار تسریع در روند نجات یونان شد

شادی آذری

دومینیک استراس کان، رییس صندوق‌ بین‌المللی ‌پول می‌گوید مردم یونان نباید از این صندوق‌ بترسند. او در پاسخ به یک روزنامه‌نگار یونانی که گفت یونانی‌ها از صندوق ‌بین‌المللی ‌پول ذهنیت خوبی ندارند و می‌ترسند که با مداخلات آن بحران اقتصادی کشورشان مضاعف شود. وی ضمن اعلام این مطلب گفت که صندوق‌ بین‌المللی ‌پول برای کمک به کشور یونان مداخله کرده است اما وی از پاسخگویی به پرسش‌هایی درباره مذاکره با دولت این کشور سرباز زد.

روز جمعه یونان خواستار ارائه یک برنامه نجات مالی از سوی اتحادیه اروپا و صندوق‌ بین‌المللی ‌پول برای کمک به اقتصاد گرفتار در بدهی‌هایش شد.

این سخنان استراس کان پس از برگزاری اجلاس کمیته وزرای دارایی کشورهای عضو در واشنگتن ایراد شد.

این صندوق به آن شهرت دارد که از کشورهای وام‌گیرنده می‌خواهد هزینه‌های مربوط به پروژه‌های دولتی مورد علاقه مردم را کاهش دهند. اما کان می‌گوید یونانی‌ها باید صندوق ‌بین‌المللی ‌پول را به مثابه «یک سازمان مساعدت‌کننده» تلقی کنند که در آن کشورهای جهان با یکدیگر همکاری می‌کنند تا به نمایندگی از جامعه جهانی به کمک کشورهای گرفتار بشتابند.

او می‌گوید: «شهروندان یونانی نباید از صندوق‌ بین‌المللی‌ پول بترسند. ما آنجاییم تا برای کمک به آنها تلاش کنیم.»

پیش از این وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا، تیموتی گیتنر از صندوق‌ بین‌المللی‌ پول، اتحادیه اروپا و دولت یونان خواسته بود برای حل مشکل بدهی‌های یونان سریع عمل کنند. گیتنر پس از مذاکره با وزیر دارایی یونان، جورج پاپاکنستانتینو، استراس کان و مقامات اتحادیه اروپا، از کشورهای عضو صندوق‌ بین‌المللی ‌پول و کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست که با همکاری یکدیگر بسته‌ای از اصلاحات شدید و حمایت‌های مالی را ارائه دهند.

پس از این مذاکرات، دفتر گیتنر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «گیتنر آن‌ها را تشویق کرده است در ارائه بسته‌ای از اصلاحات شدید و حمایت‌های مالی اساسی سرعت به‌خرج دهند.»

توجه به درخواست یونان برای دریافت وام‌های اضطراری به ارزش ۴۰ میلیارد یورو (۳۵ میلیارد دلار) در سال اول بحران این کشور، موضوع اصلی مذاکرات اجلاس دو روزه صندوق‌ بین‌المللی پول را تشکیل می‌داد. در این اجلاس توافق شد که کشورهای ناحیه یورو ۳۰ میلیارد یورو از این وام را تقبل کنند و مابقی از سوی صندوق‌ بین‌المللی پول اعطا شود. اگرچه شرایط اعطای این وام مورد توافق قرار نگرفت، اما استراس کان اعلام کرد که صندوق‌ بین‌المللی ‌پول بنا به درخواست یونان وارد «اقدامی اضطراری» خواهد شد. گفته می‌شود بسته نجاتی که اتحادیه اروپا و صندوق‌ بین‌المللی ‌پول ارائه می‌دهند تا اوایل ماه مه تکمیل خواهد شد.

اگرچه مقامات آلمان گفته‌اند که برلین سهم خود را پرداخت خواهد کرد، اما مخالفت عمومی در آلمان برای شرکت در این کمک مالی افزایش یافته است و صدراعظم این کشور، آنگلا مرکل گفته است هرگونه کمکی با «شرایط بسیار سخت» اعطا خواهد شد که از جمله این شرایط می‌توان به ارائه یک برنامه پس‌انداز معقولانه از سوی دولت یونان اشاره کرد.

دولت یونان هم‌اکنون نیز راهکارهای صرفه‌جویی را در پیش گرفته است که شامل کاهش دستمزد کارکنان دولت، تعلیق پرداخت مستمری‌ها و افزایش مالیات است.

این اقدامات که از سوی مردم یونان با مخالفت مواجه شده است، موجب برپایی راهپیمایی‌های اعتراض‌آمیز از جمله راهپیمایی در آتن در روز جمعه شد که طی آن چندین هزار معترض به خیابان‌ها ریختند.

هزینه‌های وام‌گیری دولت یونان در بازارهای بین‌المللی نوسان داشته و این موضوع باعث شده است که وام‌گیری از سرمایه‌گذاران برای جبران بدهی‌های یونان گران تمام شود.

آتن امیدوار بود تنها حمایت اتحادیه اروپا که در ماه گذشته برسر آن توافق شده بود، برای اطمینان‌بخشی به بازارها و احیای اقتصادی آن کافی باشد. اما مشکلات یونان چنان تداوم یافت که به اعتماد سرمایه‌گذاران ناحیه یورو و سایر کشورهای اروپایی ضربه زد. پیش از برگزاری اجلاس صندوق‌ بین‌المللی‌ پول، کشورهای عضو گروه بیست اعلام کردند که احیای اقتصادی جهان سریعتر از پیش‌بینی‌ها بوده است. وزرای دارایی کشورهای عضو گروه بیست افزودند که سرعت این احیای اقتصادی بخاطر تزریق مقادیر عظیم بودجه‌های دولت‌ها به اقتصاد کشورها بوده است.