گروه بین‌الملل- حتی با وجود آن که افزایش صادرات چین حاکی از رشد تجارت جهانی بود، روز چهارشنبه بورس‌های جهان با تغییر اندکی روبه‌رو شدند. اغلب بورس‌های آسیایی وضع متفاوتی داشتند زیرا بسیاری از بازارهای سهام برای دومین روز متوالی دچار نوسان شدند و بورس‌های اروپایی تغییر اندکی داشتند.

این خبر که صادرات چین در ماه فوریه نسبت به سال گذشته نزدیک به ۴۶ درصد افزایش داشته است نشان‌دهنده بهبود تقاضای جهانی بود. در عین حال این گزارش بهتر از حد پیش‌بینی شده بود و نگرانی‌ها را افزایش داد مبنی‌بر اینکه دولت چین اقدامات خود را برای جلوگیری از رشد سریع اقتصادی تشدید خواهد کرد. اقدامات چین برای کند کردن رشد اقتصادی این کشور از جمله اعمال محدودیت در وام‌دهی بانک‌ها، در ماه‌های اخیر موجب نگرانی در بورس‌های جهان شده است.

در آغاز معاملات در اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۲/۰ درصد کاهش یافت درحالی که شاخص‌های داکس آلمان و سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه هر کدام ۱/۰ درصد رشد کردند.

در آسیا، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۷۳/۳ واحد کاهش یافت و به ۹۲/۱۰۵۶۳ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۷۴/۰ واحد افزایش یافت و به ۲۹/۲۱۲۰۸ واحد رسید. بورس شانگهای ۷/۰ درصد سقوط کرد و به ۹۳/۳۰۴۸ واحد رسید.

در دیگر نقاط آسیا شاخص کاسپی کره جنوبی ۱/۰ درصد و بورس هندوستان ۱/۰ درصد افزایش یافت و بورس استرالیا تقریبا بدون تغییر باقی ماند.

روز سه‌شنبه در اولین سالگرد سقوط شاخص‌ها در وال‌استریت به پایین‌ترین سطح ۱۲ ساله، شاخص‌های عمده با افزایش جزئی روبه‌رو شدند.

شاخص‌های عمده روز را با افزایش اندک به پایان رساندند زیرا سقوط قیمت کالا موجب کاهش ارزش سهام شرکت‌های انرژی شد و افزایش در بخش‌های مخابرات و صنعت را تعدیل کرد.

اما ضعیف‌ترین شرکت‌های مالی فعالیت بازار را تحت‌الشعاع قرار دادند زیرا ارزش سهام موسسه مالی سیتی گروپ، شرکت بیمه امریکن اینترنشنال گروپ و دیگر شرکت‌های مالی افزایش یافتند؛ زیرا این تصور وجود داشت که قانون‌گذاران محدودیت فروش کوتاه‌مدت موارد خاص را بررسی خواهند کرد.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۸۶/۱۱ واحد یا ۱۱/۰ درصد رشد کرد و به ۳۸/۱۰۵۶۴ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۹۵/۱ واحد یا ۱۷/۰ درصد افزایش یافت و به ۴۵/۱۱۴۰ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۴۷/۸ واحد یا ۳۶/۰ درصد جهش کرد و به ۶۸/۲۳۴۰ واحد رسید.