تداوم رشد اقتصادی چین - ۱۵ اسفند ۸۸

ون جیابائو، نخست‌وزیر چین- عکس: رویترز

گروه بین‌الملل- ون جیابائو، نخست‌وزیر چین روز جمعه اعلام کرد که کشورش ضمن افزایش هزینه‌های اجتماعی، تقویت وام‌دهی و کاهش تورم به هدف رشد اقتصادی ۸ درصدی در سال ۲۰۱۰ دست خواهد یافت، اما در عین حال هشدار داد که چین هنوز به‌خاطر بحران مالی جهان با «شرایط بسیار پیچیده‌ای» روبه‌رواست. جیابائو که در نخستین روز جلسه سالانه پارلمان چین سخنرانی می‌کرد تاکید کرد: به رغم رشد مناسب، ساختار اقتصادی این کشور نیاز به بازسازی دارد. سخنرانی سالانه نخست‌وزیر چین یک مراسم تشریفاتی است که دستاوردهای یک سال گذشته کشور را برای سه هزار عضو پارلمان این کشور تشریح می‌کند.

جیابائو در سخنرانی خود گفت که آینده توسعه اقتصادی چین باید بر مبنای نوآوری پی‌ریزی شود. وی افزود که «عوامل بی‌ثبات‌کننده و عدم‌اطمینان‌ها» در اقتصاد جهان چالشی را به رشد مداوم اقتصاد چین تحمیل کرده است. اما وی خاطرنشان ساخت که برنامه چین برای خروج کند و تدریجی از برنامه عظیم محرک اقتصادی سال گذشته این کشور که توانست چین را از بدترین رکودش نجات دهد، بدون تغییر باقی خواهد ماند.

در شرایطی که اغلب اقتصادهای جهان در سال گذشته با مشکلات شدید اقتصادی مواجه بودند، چین توانست رشد تولید ناخالص داخلی خود را به ۷/۸ درصد برساند و رشد اقتصادی ۷/۱۰ درصدی را در فصل آخر سال ۲۰۰۹ برای خود رقم زند. بسیاری از اقتصاددانان بر این باورند که چین در سال جاری نیز موفق خواهد شد به راحتی به هدف رشد اقتصادی ۸ درصدی خود دست یابد.

اما نخست وزیر چین در این سخنرانی خود به مشکلات پیش روی کشورش نیز اشاره کرد و خواستار کاهش شکاف میان ثروتمندان و فقیران شد.

به گفته جیابائو، جامعه چین باید به جامعه منصفانه‌تری تبدیل شود.

او گفت: «ما نه تنها به وسیله توسعه اقتصادی کیک ثروت اجتماعی را بزرگ‌تر می‌کنیم که این ثروت را بهتر نیز توزیع خواهیم کرد.»

به گفته جیابائو، چین به زودی تعریفی را که دولت از وضعیت خانوار ارائه کرده است، اصلاح خواهد کرد و از این پس خانواده‌های چینی در قالب شهری یا روستایی طبقه بندی نخواهند شد.

ساختار کنونی طبقه‌بندی خانواده‌ها باعث شده است بسیاری از روستاییان که برای پیدا کردن کار مناسب به شهرها مهاجرت می‌کنند، از خدمات اجتماعی برخوردار نباشند. به علاوه جیابائو با انتقاد از هجوم خریداران برای خرید ملک خواستار کاهش این روند شد، چون بسیاری از اقتصاددانان معتقدند این تقاضای بالا در نهایت موجب ایجاد حباب قیمت‌ها در بازار مسکن چین خواهد شد. وی افزود که دولت راهکارهایی را به‌کار خواهد بست تا با افزایش شدید قیمت زمین در مناطق شهری مقابله نماید. اما جیابائو اشاره ای به سیاست‌های مورد نظر برای رسیدن به این اهداف نکرد.

او هشدار داد برخی از صنایع چین که از رژیم دسترسی آسان به نقدینگی و قوانین سهل استفاده کرده‌اند، با مشکلات جدی در زمینه ظرفیت‌های بیش از حد مواجهند. جیابائو در عین حال که تصمیم دارد عرضه پول ملی را تا ۱۷ درصد در سال جاری افزایش دهد، وام‌دهی را تا ۱/۱ تریلیون دلار گسترش دهد، هشدار داد که «خطرات پنهانی در بخش‌های بانکداری و بودجه‌های دولتی در حال افزایش است.»

برخی از اقتصاددانان پیش‌بینی کرده‌اند که سیل وام‌دهی‌ها در دوران رکود، کوهی از بدهی‌های معوقه را برجای خواهد گذارد که رشد اقتصادی آینده را مخدوش خواهد کرد.

جیابائو در سخنرانی سالانه خود اعلام کرد که دولت چین در سال ۲۰۱۰ کسری بودجه‌ای بالغ بر ۱۵۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ خواهد داشت که با پیش‌بینی اقتصاددانان مطابق است. اگر این میزان کسری بودجه را به عنوان سهمی از تولید ناخالص‌ داخلی این کشور در نظر بگیریم، این سهم نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است.

اما در مجموع آنچه از سخنرانی نخست‌وزیر چین می‌توان فهمید این است که چین ردپایی آشنا از خود برجای گذاشته است. ردپای کشوری که از یک اقتصاد درحال توسعه به یک اقتصاد توسعه یافته بدل می‌شود.