برگزاری انتخابات سراسری در عراق

گروه بین‌الملل- سرانجام مردم عراق روز یکشنبه ۷ مارس برای شرکت در انتخابات سراسری که برای مدت طولانی به تعویق افتاده بود به پای صندوق‌های رای خواهند رفت. اما با توجه به این که بسیاری از کاندیداها به دلیل رابطه با حزب بعث از شرکت در انتخابات منع شده‌اند، یک بار دیگر رقابت‌های فرقه‌ای به جریان افتاده است. مطمئنا یک گروه برای تشکیل دولت رای کافی به دست نخواهد آورد و این امر این نگرانی را به وجود آورده است که روابط بین شیعه و سنی بدتر شود و بهبود متزلزل در این کشور را تهدید کند. احتمال تیرگی روابط آمریکا و ترکیه

رای کمیسیون امور خارجه کنگره آمریکا در روز پنجشنبه ۴ مارس ممکن است روابط آمریکا و ترکیه را تیره کند. این کمیسیون کنگره بررسی می‌کند که آیا قتل‌عام ارامنه توسط ترکان عثمانی که در سال ۱۹۱۵ رویداد را به عنوان نسل‌کشی اعلام کند یا خیر. تصمیم‌های مشابه پیشین به دلیل نگرانی از لطمه زدن به روابط با متحدی مهم در خاورمیانه هرگز در مجلس نمایندگان به رای گذاشته نشد. اما این‌بار احتمالاً کنگره به نسل‌کشی رای خواهد داد زیرا یکی از وعده‌های انتخاباتی باراک اوباما به رسمیت شناختن این رویداد به عنوان نسل‌کشی بود.

شکایت سهامداران یوکوز به دادگاه حقوق بشر اروپا

سهامداران یوکوز، شرکت نفتی روسی که توسط دولت روسیه و مقامات مالیاتی این کشور تجزیه شد، روز پنجشنبه ۴ مارس شکایت خود را به دادگاه حقوق بشر اروپا ارائه می‌کنند. رییس شرکت یوکوز پس از حمله با انگیزه سیاسی به شرکتش همچنان در زندان به سر می‌برد اما سرمایه‌گذاران امیدوارند دادگاه حقوق بشر اروپا برای آنها حکم دریافت ۱۰۰ میلیارد دلار غرامت از دولت روسیه را صادر کند. اما اگر چنین حکمی صادر شود و روسیه از پرداخت غرامت امتناع کند سهامداران مجاز خواهند بود دارایی‌های روسیه در خارج از کشور را مصادره کنند.

برگزاری همه‌پرسی در ایسلند

مردم ایسلند روز شنبه ۶ مارس در همه‌پرسی شرکت می‌کنند تا تصمیم بگیرند که آیا این کشور باید مبلغ ۱/۵ میلیارد دلار به دولت‌های انگلستان و هلند باز پرداخت کند یا خیر. این پول زمانی که یکی از بانک‌های ایسلند در سال ۲۰۰۸ دچار فروپاشی شد به انگلیسی‌‌ها و هلندی‌هایی که در این بانک حساب داشتند پرداخت شد. رای منفی در این همه‌پرسی که محتمل‌ترین نتیجه برای اقدامی ناخوشایند است برای دولت ایسلند مخرب خواهد بود و ممکن است مذاکرات عضویت ایسلند در اتحادیه اروپا را به عقب براند. مذاکرات بین دولت‌های ایسلند، انگلستان و هلند با هدف توافق بر سر شرایط بازپرداخت در ۲۵ فوریه با شکست مواجه شد.