ایسنا- رییس سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که هم‌اکنون خود را به عنوان یک رهبر مخالف در مصر مطرح کرده،‌ از دولت این کشور خواست قبل از اینکه ناامیدی و سرخوردگی از نظام سیاسی کسل‌کننده مصر که در ۳۰ سال گذشته تحت حاکمیت یک نفر بوده، غیر قابل کنترل شود،‌ به درخواست‌ها برای تغییر توجه کند. محمد البرادعی، ‌رییس سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و برنده جایزه صلح نوبل از سوی جوانان و اصلاح طلبان که وی را به عنوان یک رقیب احتمالی در برابر حسنی مبارک،‌ رییس‌جمهور مصر می‌بینند، با موجی از حمایت‌ها مواجه شده است. این دیپلمات ۶۷ ساله که با ریاست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعتبار بین‌المللی کسب کرد، درباره انگیزه خود برای کاندیداتوری ریاست‌جمهوری چیزی نگفت، ولی افزود: باید یک جنبش اصلاحاتی بزرگ در وهله اول تشکیل شود.

البرادعی در این مصاحبه که در باغ خانه‌اش در حومه قاهره انجام شد، گفت: شما مشاهده کرده‌اید که من حتی از زمان قبل از ورود به مصر چه میزان حمایت کسب کرده‌ام، این نشان می‌دهد که مردم آماده‌اند و من می‌گویم که حتی «تشنه تغییر» هستند، اما این هنوز چیزی است که باید ریشه بدواند و به بخش‌های مختلف کشور پخش شود. البرادعی به عنوان یک فرد شناخته شده بین‌المللی و سیاستمداری که بر خلاف بیشتر مقام‌های رژیم کنونی مصر از فساد به دور بوده، ‌تمرکز خود را روی ایجاد اصلاحات انتخاباتی و قانون اساسی گذاشته تا به عنوان یک کاندیدای رقیب معتبر بتواند در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده در مصر شرکت کند. محدودیت‌های کنونی شرکت کاندیداهای مستقل یا احزاب جدید در انتخابات را عملا غیرممکن می‌کند و این بدین معنی است که بخت البرادعی بدون اصلاحات در قانون اساسی ضعیف خواهد بود.

مدیر کل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: ‌امیدوارم دولت (مصر) بفهمد که ما نمی‌خواهیم مردم به نقطه‌ای از یاس و ناامیدی برسند که انقلاب دیگری رخ بدهد.

دولت مصر تاکنون علنا درباره کمپین البرادعی اظهار نظر نکرده است، اما نویسندگان حامی دولت، وی را تحت انتقادات شدید قرار داده و برخی وی را به تلاش برای یک «کودتای کانونی» و برخی دیگر وی را یک متکبر و فردی که به سبب حضور طولانی مدت در خارج از کشور اطلاعاتی درباره مصر ندارد، خوانده‌اند. منتقدان دولت مصر را به سوء مدیریت، رفیق بازی در سیاست و فساد متهم می‌کنند وشورش‌های خشونت‌آمیز در این کشور باعث افزایش سرسام آور قیمت مواد غذایی در این کشور شده است، بطوریکه در سال ۲۰۰۸ چندین تن در ازدحام جمعیت در یک صف توزیع نان یارانه‌ای کشته شدند. در حالی‌که دیدارهای این هفته البرادعی با اصلاح طلبان بود، ولی وی گفت که قصد دارد پس از گذراندن چند هفته در خارج از کشور برای انجام کارهای عقب افتاده در بازگشت به مصر با عموم مردم دیدار کند. محمد البرادعی تصریح کرده که به دلیل کنترل رژیم مصر روی نظام سیاسی،‌ وی یک فرد مستقل است و با پیوستن به یک حزب سیاسی مخالفت کرده است. وی همچنین این مساله را که کمپین وی با ایجاد یک فضای دموکراسی به رژیم قدرتمند مصر مشروعیت می‌دهد، رد کرده است. مدیر کل سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: من با قواعد و مقررات این شبه‌ دموکراسی بازی نمی‌کنم. البرادعی که با دیگر رهبران مخالف مصر یک ائتلاف تشکیل داده، گفت که قصد دارد یک وب‌سایت برای جمع آوری امضا از مردم راه‌اندازی و لیستی از درخواست‌ها را برای ارائه به دولت تهیه کند.