300 کشته، 30 میلیارد دلار خسارت در زلزله شیلی

گروه بین‌الملل- شمار تلفات زلزله روز شنبه شیلی که قدرتی ۸/۸ ریشتری داشت، تاکنون به ۳۰۰ نفر رسیده است و بر اساس برآوردها خسارات اقتصادی به جا مانده از آن بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار یا حدود ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور آمریکای جنوبی است. پیش‌بینی می‌شود شمار تلفات افزایش یابد. این زلزله زندگی نزدیک به دو میلیون نفر در شیلی را تحت تاثیر قرار داده است.

مرکز این زلزله در ۱۱۵ کیلومتری شمال شرقی شهر کنسپسیون و ۳۲۵ کیلومتری جنوب غربی سانتیاگو، پایتخت شیلی بود.

شمار پس زلزله‌ها در شیلی به ۵۰ رسیده و قوی‌ترین آن‌ها نزدیک به هفت ریشتر شدت داشته است. مقام‌های شیلی می‌گویند صدها هزار خانه در این زلزله ویران شده است و ساختمان‌های بزرگ و پل‌ها فرو ریخته و جاده‌ها خراب شده اند.

شدت زلزله به حدی بود که یک کارخانه شیمیایی در حومه پایتخت دچار آتش‌سوزی شد.

خانم میشل باچله، رییس‌جمهوری شیلی در نطقی تلویزیونی گفت که دولت او تلاش می‌کند تا اوضاع را سر و سامان دهد، اما کار زیادی برای انجام دادن وجود دارد.

شیلی به علت قرار گرفتن در منطقه‌ای زلزله‌خیز، در برابر بلایای طبیعی همچون زلزله آسیب‌پذیر است. در سال ۱۹۶۰، زمین لرزه‌ای به شدت ۵/۹ ریشتر شهر والدیویا در شیلی را تکان داد که به کشته شدن ۱۶۵۵ نفر منجر شد.

باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا گفته است در صورت درخواست دولت شیلی، کشورش آماده است تا به زلزله‌زدگان کمک کند. به دنبال زلزله شدید شیلی، آب، برق و تلفن در بسیاری از نقاط قطع شده و رییس‌جمهور شیلی گفته است که دولت او تلاش می‌کند نیازهای اولیه زلزله‌زدگان را «هر چه زودتر» تامین کند.

گروه‌های امدادی از ساعات اولیه زلزله به مناطق مختلف اعزام شده و تلاش کرده‌اند تا افرادی را که زیر آوار مانده‌اند، نجات دهند. فرودگاه بین‌المللی سانتیاگو از تبعات این زلزله دور نمانده و کلیه پروازهای آن برای مدت ۷۲ ساعت لغو شده‌اند.

مقامات شیلی می‌گویند پس از زلزله روز شنبه این کشور، نزدیک به ۲۶۰ نفر از زندانی در نزدیکی محل زلزله‌زده فرار کرده‌اند. دیوارهای این زندان به علت زلزله فرو پاشید. زندانیان این زندان پس از زلزله دست به شورش زدند و گروهی از آنها موفق شدند فرار کنند. مقامات شیلی می‌گویند حدود ۶۰ نفر را توانسته‌اند بازداشت کنند.

سونامی پس از زلزله

مرکز هشدار سونامی هاوایی که در روز شنبه نسبت به وقوع سونامی در ۵۳ منطقه هشدار داده بود، روز یکشنبه این هشدار خود را لغو کرد. البته بعضی از کشورها برای پیشگیری از وقوع فاجعه در وضعیت آماده‌باش قرار دارند. زلزله عظیم شیلی منجر به وقوع سونامی هم شده است و در جزیره خوان فرناندز شیلی، تاکنون پنج نفر کشته و چند نفر هم ناپدید شده‌اند.

ژاپن هم نسبت به وقوع سونامی در سواحل خود در اقیانوس آرام هشدار داده بود و گزارش شد که موج‌هایی به بلندی سه متر در این منطقه مشاهده می‌شود. دولت این کشور به هزاران نفر در سواحل شمالی این کشور دستور تخلیه خانه‌های خود را داد. اما دیروز گزارش شد که اگرچه سونامی در جزایر ژاپن و سواحل روسیه به‌وقوع پیوسته، اما ضعیف‌تر از انتظارات بوده است و به همین دلیل وضعیت هشدار در این مناطق لغو گردید. احتمال وقوع سونامی شدید در هاوایی و سواحل اقیانوس آرام نیز از بین رفته است. در ژاپن صدها هزار نفر مجبور به تخلیه محل سکونت خود شدند. ترس از وقوع سونامی یادآور سونامی سال ۲۰۰۴ در اقیانوس هند بود که طی آن ۲۳۰،۰۰۰ نفر جان سپردند.

وضعیت هشدار سونامی در استرالیا نیز لغو شده است.