سقوط مرگبار هواپیمای اتیوپیایی

عکس: AP

هواپیمای ۷۳۷ بوئینگ خطوط هوایی اتیوپی در لبنان سقوط کرد

گروه بین‌الملل‌- ‌یک هواپیمای خطوط هوایی اتیوپی دیروز و پس از آنکه در یک هوای توفانی از فرودگاه بیروت، پایتخت لبنان پرواز کرد، دچار سانحه شد و در سواحل دریای مدیترانه سقوط کرد. به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، مقامات خطوط هوایی اتیوپی اعلام کردند که ۸۲ مسافر و ۸ نفر از خدمه پرواز در هواپیما بودند اما خبرگزاری ملی لبنان گزارش داد که ارتش این کشور اعلام کرده که ۹۷ مسافر و خدمه پرواز در هواپیما حضور داشته‌اند. تا لحظه تنظیم این گزارش هیچ توضیحی در مورد اختلاف در تعداد مسافران هواپیما از سوی مقامات رسمی ارائه نشده ‌است.

خانم ووگایهو ترافه، سخنگوی خطوط هوایی اتیوپی اعلام کرد: «هواپیما ارتباط خود را اندک زمانی پس از بلند‌شدن، با برج مراقبت از دست داد.»دلیل اصلی سقوط هواپیما هنوز مشخص نیست. با این حال میشل سلیمان، رییس‌جمهوری لبنان احتمال حمله تروریستی را رد کرد. او که به همراه الیاس مور، وزیر دفاع لبنان در شهر یرزه واقع در مرکز این کشور سخن‌ می‌گفت، در این‌باره اظهار داشت: «تا جایی که ما می‌دانیم، احتمال حمله تروریستی بعید است.»

سلیمان همچنین اضافه کرد که هلی‌کوپتر‌های ارتش و کشتی‌های نیروی دریایی به همراه نیرو‌های پاسدار صلح سازمان ملل متحد مستقر در لبنان در وضعیت آب و هوایی بسیار دشوار به دنبال اجساد و بقایای هواپیما هستند. سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان هم در این‌زمینه گفت که ایالات‌متحده در حال ارسال تیمی ویژه برای ناوگان ششم خود است و قرار است که یک هواپیمای شناسایی برای کمک به عملیات به منطقه اعزام کند.تا دیروز بعد‌ازظهر، ارتش لبنان اعلام کرد که ۲۳ جسد از اجساد کشته‌شدگان سانحه پرواز را پیدا کرده است.گیرما ویک، رییس افسران اجرایی خطوط هوایی اتیوپی که در آدیس‌آبابا، پایتخت اتیوپی در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرده بود، در پاسخ به رویترز گفت: «‌‌من با مقامات لبنانی تماس گرفتم، آن‌ها هنوز وجود کسی را که زنده مانده باشد، تایید نکرده‌اند.» به گفته مقامات خطوط هوایی اتیوپی ۵۱ نفر و به گفته مقامات ارتش لبنان ۵۴ نفر، یعنی بیش از نیمی از مسافران؛ اهل کشور لبنان بوده‌اند. به گفته مقامات خطوط هوایی لبنان ۲۳ نفر از مسافران هم اهل کشور اتیوپی بوده‌اند. دو بریتانیایی هم در فهرست پرواز دیده‌می‌شوند و شش نفر دیگر اهل کشور‌های ترکیه، فرانسه، روسیه، کانادا، سوریه و عراق بودند. همه هشت نفر خدمه پرواز هم اهل کشور اتیوپی بودند.سامانه خبری نهارنت و دیگر خبرگزاری‌ها اعلام کردند که مارلا سانچز پیتون، همسر دنیس پیتون، سفیر فرانسه در لبنان از مسافران هواپیما بوده‌است.مقامات لبنانی اعلام کردند که اندک زمانی پس از آنکه هواپیمای خطوط هوایی اتیوپی از فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری پرواز کرد، برخی از ساکنان منطقه در ساحل، این هواپیما را که دچار آتش‌سوزی شده بود دیده‌اند.به گفته قاضی اریدی، وزیر حمل‌و‌نقل و خدمات عمومی، این هواپیما سه کیلومتر و ۲۰۰ متر دور‌تر از دهکده ساحلی نعمه سقوط کرد اما مقامات نظامی گفتند که این هواپیما حدود هشت کیلومتر دورتر از این دهکده دچار سانحه شد.شماره پرواز هواپیمای سقوط کرده ۴۰۹ و نوع آن بویینگ ۷۳۷ بود. این هواپیما قرار بود طبق برنامه ساعت ۲:۱۰ دقیقه بامداد به وقت محلی پرواز کند، اما ساعت ۲:۳۵ دقیقه از زمین بلند شد. فاصله ۲۷۸۵ کیلومتری بیروت تا آدیس‌آبابا قرار بود در زمانی حدود ۴ ساعت و ۴۰ دقیقه طی شود.

با وجود اینکه خطوط هواپیمایی کشور‌های آفریقایی از امنیت شکننده‌ای برخوردارند، اما خطوط هوایی اتیوپی به نسبت از عملکرد خوبی بر‌خوردار بود. در سال ۱۹۹۶ بود که یک فروند هواپیمای خطوط هوایی این کشور ربوده شد و به دلیل تمام شدن سوختش در دریا سقوط کرد.

در سپتامبر سال ۱۹۸۸، یک هواپیمای ۷۳۷ خطوط هوایی اتیوپی مدت اندکی پس از پرواز در بهار‌دار در اتیوپی پس از برخورد با یک دسته کبوتر سقوط کرد. یکی از موتور‌های آن بلافاصله از کار افتاد و موتور دوم در حال بازگشت به سمت فرودگاه نیروی خود را از دست داد و هواپیما در فرودگاه سقوط کرد. به نوشته سایت AirSafe.com از ۱۰۵ مسافر آن پرواز، ۳۱ نفر کشته شدند.

این در حالی است که از سال ۱۹۸۷ تاکنون هیچ هواپیمایی که از فرودگاه بیروت پرواز کرده یا قرار بود در آن فرود بیاید، دچار سانحه نشده بود.

بویینگ ۷۳۷ هواپیمایی است که به طور گسترده در جهان از آن استفاده می‌شود و در حالی که سابقه بسیار خوبی در امنیت پرواز دارد، اما شماری از این نوع هواپیما در سال‌های اخیر در اروپا و آفریقا سقوط کرده‌اند.این در شرایطی است که پرسش‌هایی در مورد نحوه عملکرد رادار این نوع هواپیما وجود دارد. این پرسش‌ها به خصوص پس از سقوط یک فروند هواپیمای بویینگ ۷۳۷ در پیتسبورگ افزایش یافت و هنوز دلیلی برای سقوط آن هواپیما که از ارتفاع حدود ۶۰۰۰ هزار پایی سقوط کرد، مشخص نشده‌است.آخرین مورد سقوط هواپیمای ۷۳۷ در ماه فوریه سال ۲۰۰۹ میلادی، در خطوط هوایی تورکیش ایرلاینز رخ داد. هواپیمایی که از استانبول پرواز کرده بود حدود یک کیلومتر و شش متر پیش از رسیدن به باند فرود‌گاه آمستردام سقوط کرد. ۹ نفر از جمله هر دو خلبان جان خود را از دست دادند، اما ۱۲۳ نفر دیگر زنده ماندند.