گروه بین‌الملل- برنامه اوباما برای تغییر روش کسب درآمد بانک‌ها نگرانی و بی‌ثباتی را که نشان‌دهنده بحران مالی است به بازار سهام بازگرداند. روز پنجشنبه اوباما اعلام کرد از کنگره خواهد خواست بر میزان بزرگ شدن بانک‌ها محدودیت وضع کند و به برخی معاملات پرخطر که موسسات مالی به منظور افزایش درآمدهایشان انجام می‌دهند پایان دهد. شاخص‌ها سقوط کردند؛ چراکه سرمایه‌گذاران نگران بودند برنامه اوباما افزایش ده ماهه وال‌استریت را متزلزل خواهد کرد. ارزش سهام بانک‌‌های بزرگ سقوط کرد و این امر موجب کاهش ۲۱۳ واحدی شاخص داوجونز شد و افزایش این شاخص در سال ۲۰۱۰ از میان رفت. طی دو روز شاخص داوجونز ۳۳۶ واحد یا ۱/۳ درصد سقوط کرد که این بدترین کاهش این شاخص از ماه ژوئن تاکنون بود.

اگر واکنش بازار سهام به برنامه اوباما ادامه یابد اوباما در وضعیت دشواری قرار خواهد گرفت. ممکن است آمریکایی‌ها از وال‌استریت و بانکدارانی که دستمزدهای کلان دریافت می‌کنند خشمگین باشند، اما احتمالا اگر برنامه سختگیرانه اوباما موجب کاهش بازارسهام و حساب‌های پس‌انداز بازنشستگی آمریکایی‌ها شود آنها بیشتر خشمگین می‌شوند.

سرمایه‌گذاران باوجود آنکه می‌دانستند تغییراتی در نظام بانکی آمریکا صورت خواهد گرفت نگران هستند. برنامه تغییر شیوه کسب‌وکار شرکت‌ها فراتر از انتظارات برخی از معامله‌گران بود و این نگرانی را به وجود آورد که به سود شرکت‌ها لطمه وارد خواهد شد.

نگرانی دیگر این است که کشمکش بین واشنگتن و وال‌استریت به کنترل بیشتر دولت بر بانک‌ها خواهد انجامید و این امر به نوبه خود موجب افزایش هزینه شرکت‌ها خواهد شد.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۲۷/۲۱۳ واحد یا ۲ درصد سقوط کرد و به ۸۸/۱۰۳۸۹ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۵۶/۲۱ واحد یا ۹/۱ درصد کاهش یافت و به ۴۸/۱۱۱۶ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت نیز ۵۵/۲۵ واحد یا ۱/۱ درصد افت کرد و به ۷۰/۲۲۶۵ واحد رسید.

برنامه اوباما برای نوسازی ساختاری گسترده بانک‌های وال‌استریت به منظور جلوگیری از بحران مالی موجب سقوط بورس‌های آسیا و اروپا در روز جمعه شد.

در آغاز معاملات در اروپا شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان تغییر نکرد. شاخص داکس آلمان ۵/۰ درصد و شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۳/۰ درصد کاهش یافت.

در آسیا شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۸۶/۲۷۷ واحد یا ۶/۲ درصد سقوط کرد و به ۵۵/۱۰۵۹۰ واحد رسید. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ ۴۹/۱۳۶ واحد یا ۷/۰ درصد افت کرد و به ۱۸/۲۰۷۲۶ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی نیز با ۲/۲ درصد کاهش به ۳۵/۱۶۸۴ واحد رسید. شاخص شانگهای چین یک درصد، شاخص سنسکس هندوستان یک درصد و شاخص استرالیا ۶/۱ درصد سقوط کرد.