آمریکا و کره‌جنوبی پیشنهاد مذاکره کره‌شمالی را رد کردند

گروه ‌بین‌الملل‌- ‌کره‌جنوبی و ایالات‌متحده روز سه‌شنبه اعلام کردند که تنها زمانی با کره‌شمالی در مورد پیمان صلح مذاکره خواهند کرد که این کشور به مذاکرات شش‌جانبه بازگردد و برنامه خلع سلاح هسته‌ای خود را آغاز کند.

به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، سئول و واشنگتن همچنین این در خواست پیونگ‌یانگ را رد کردند که پیش از بازگشت کره‌شمالی به مذاکرات، سازمان ملل تحریم‌ها علیه این کشور را لغو کند.

پی.‌جی کراولی یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه ایالات‌متحده در این مورد گفت: «‌ما قصد نداریم برای بازگشت کره‌شمالی به مذاکرات صلح به این کشور باج دهیم.»

روز دوشنبه، وزارت خارجه کره‌شمالی پیشنهاد کرد تا مذاکرات با ایالات‌متحده برای بحث در مورد پیمان صلحی که به طور رسمی به جنگ سال‌های ۵۳-۱۹۵۰ پایان می‌دهد، سریعا آغاز شود. جنگ در شبه‌جزیره کره با پیمان آتش‌بس به پایان رسید و شبه‌جزیره کره همچنان در وضعیت جنگی به سر می‌برد.

کره شمالی می‌گوید که پیمان صلح می‌تواند به طور جدا‌گانه و یا با مشارکت شش کشور کره‌جنوبی و شمالی، ایالات‌متحده، چین، روسیه و ژاپن به امضا برسد. این در شرایطی است که مذاکرات شش‌جانبه از بهار گذشته و زمانی که کره‌شمالی در اعتراض به تحریم‌های سازمان ملل متحد از مذاکرات خارج شد، در تعلیق به سر می‌برد. در آن زمان بود که کره‌شمالی دومین سلاح هسته‌ای خود و همچنین چند موشک بالستیک را آزمایش کرد و سازمان ملل در واکنش به این اقدام تحریم‌هایی را علیه کره شمالی به تصویب رساند.

در همین رابطه تیم تائه یانگ، وزیر دفاع کره‌جنوبی در کنفرانسی مطبوعاتی که روز سه‌شنبه برگزار شد گفت: «‌ما تنها زمانی می‌توانیم در مورد پیمان صلح مذاکره کنیم که مذاکرات شش‌جانبه از سر‌گرفته شده و روند غیر‌هسته‌ای شدن کره‌شمالی آغاز شود.» او اضافه کرد: «‌کر‌ه‌شمالی در ارائه ژست‌های صلح‌طلبانه با یک طرف مذاکرات سابقه دارد، در شرایطی که دیگر طرف‌ها را تحریک می‌کند.»

واشنگتن هم در این‌باره گفت که کره‌شمالی ابتدا باید به مذاکرات بازگردد و گام‌های مثبتی در راه غیر‌هسته‌ای شدن بردارد.

کراولی در این زمینه گفت: «‌‌زمانی که آنها به این روند بازگردند و زمانی که ما مطمئن شویم آنها تعهداتشان را انجام می‌دهند، گستره وسیعی از مذاکرات احتمالی گشوده خواهد شد.»

موضع‌گیری مقامات آمریکایی و کره‌جنوبی نشان می‌دهد که این دو کشور و متحدانشان به این موضوع بد‌گمان هستند که کره‌شمالی تلاش می‌کند تا تمرکز در مورد مذاکرات را از بین ببرد، مذاکراتی که پیش از این بر روی پایان برنامه هسته‌ای کره‌شمالی متمرکز شده‌ بود. اما کره‌شمالی می‌گوید تا زمانی که این کشور تحت یک برنامه صلح رسمی احساس امنیت نکند، در‌‌‌خواست برای کنار‌گذاشتن توانایی‌های هسته‌ای مانند این است که یک گانگستر تلاش کند وقتی که هدف قرار گرفته‌ایم، ما را خلع سلاح کند.

کارشناسان سیاسی تاکید می‌کنند که بی‌اعتمادی دائمی میان کره‌شمالی و ایالات‌متحده در سال‌های اخیر مهمترین مانع بر سر راه مذاکرات میان این دو کشور بوده‌ است و دو طرف همواره انتظار داشته‌اند تا طرف مقابل اولین گام را بردارد.

جنگ در شبه‌جزیره کره ۶۰ سال پیش و با حمله کره‌شمالی به کره‌جنوبی آغاز شد. ایالات‌متحده در واکنش به این اقدام، رهبری نیروهای سازمان ملل متحد در دفاع از کره‌جنوبی را بر‌عهده گرفت، در حالی‌که چین به نفع کره‌شمالی می‌جنگید. یک ژنرال آمریکایی که فرماندهی نیروهای سازمان ملل را بر‌عهده داشت با نیروهای نظامی چین و کره‌شمالی توافق‌نامه آتش‌بس امضا کرد اما کره‌جنوبی با این دو کشور پیمانی امضا نکرد.