سرنگون کردن صدام کار درستی بود

گروه بین‌الملل- تونی بلر، نخست‌وزیر سابق بریتانیا بار دیگر از جنگ عراق دفاع کرد و گفت که این جنگ به‌رغم نیافتن سلاح‌های کشتار جمعی در عراق کار درستی بوده است.

بلر در مصاحبه با شبکه خبری بی.بی.سی گفت که اگر می‌دانست در عراق زمان صدام، سلاح‌هایی از این دست وجود نداشت، برای مقابله با تهدید صدام حسین، از توجیهات دیگری استفاده می‌کرد. وی یکی دیگر از دلایل اتخاذ تصمیم‌اش برای حمله به عراق را، جلوگیری و ممانعت ۱۲ ساله صدام از فعالیت بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل و استفاده وی از سلاح‌های شیمیایی علیه مردم عراق عنوان کرد.

اشاره بلر به ارزیابی اطلاعاتی بریتانیا از وضع نظامی عراق است که در سپتامبر ۲۰۰۲ منتشر شد و نشان می‌داد ارتش این کشور چهل و پنج دقیقه پس از صدور فرمان صدام حسین قادر به استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی است. وی افزود که رهبر وقت عراق یک تهدید منطقه‌ای بود و از سلاح های شیمیایی علیه مردم خود استفاده کرده بود.

نخست‌وزیر سابق بریتانیا با بیان اینکه می‌داند برخی مردم مخالف تصمیم وی هستند و والدین برخی از سربازان کشته شده در عراق عصبانی هستند، افزود: من با مردمی که بنا به دلایل کاملا خوب مخالف این تصمیم بودند و هستند همدردی می‌کنم، ولی شما می‌دانید که من در نهایت باید این تصمیم را می‌گرفتم. تونی بلر گفت: این بی‌معنی است که شما وارد یک جنگ شوید و ندانید که قرار است تاوانی بپردازید.

نخست‌وزیر سابق بریتانیا اضافه کرد: بسیاری از نیروهای مسلح از جمله آنهایی که عزیزانشان را در افغانستان یا عراق از دست دادند، اغلب به آنچه که فرزندانشان انجام دادند و هدفی که آنها برایش جنگیدند، افتخار می‌کنند.

تونی بلر که پس از کناره‌گیری‌اش در سال ۲۰۰۷ به مذهب کاتولیک گرایید، این مساله را که دین در تصمیم‌گیری‌اش برای اعزام نیرو به جنگ نقش داشته را رد کرد، ولی گفت که همین ایمان به وی نیرو داده است.

تونی بلر افزود: به نظر من زمانی‌که شما به این نتیجه می‌رسید که آنچه می‌خواهید انجام دهید اساسا درست است، حائز اهمیت است که آن کار را انجام دهید، زیرا این تنها راه است.

وی تصریح کرد: فکر می‌کنم مردم گاهی فکر می‌کنند عقاید دینی در این تصمیمات نقش مستقیم داشته ولی واقعا اینطور نبوده است.

این سخنان در حالی از سوی تونی بلر بیان می‌شود که وی قرار است سال آینده برای ادای پاره‌ای توضیحات، در جلسه کمیته تحقیق مربوط به جنگ عراق در بریتانیا شرکت کند. تحقیق در مورد شرکت بریتانیا در جنگ عراق از اواخر ماه نوامبر در لندن آغاز شده است. در کمیته تحقیق جان چیلکات، مارتین گیلبرت مورخ، رودریک لاین دیپلمات سابق، لارنس فریدمن محقق مسائل جنگی و اوشا پراشار کارشناس مسائل حقوقی و قانونی شرکت دارند. ماموریت هیات تحقیق، بررسی این موضوع است که چگونه تصمیم شرکت بریتانیا در جنگ عراق گرفته شد. نحوه برخورد بریتانیا با مناقشه عراق و شش سال اشغال این کشور از دیگر موضوعاتی است که هیات تحقیق آن را بررسی خواهد کرد.