افزایش روابط اقتصادی آلمان و چین

ایسنا- آلمان و چین روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه را تقویت می‌کنند.

شبکه خبری دویچه وله در گزارشی در خصوص مناسبات آلمان و چین نوشت: مقصد اولین سفر خارجی راینر برودله ـ وزیر اقتصاد آلمان ـ چین بود و علاقمندی اقتصاد آلمان به بازار چین در شرایط بحران مالی جهانی، نه تنها کاهش نیافته است، که وزیر اقتصاد آلمان هنوز بر افزایش سطح مناسبات با چین تاکید می‌کند. در ادامه این گزارش آمده است: دو سال و نیم بود که هیچ وزیر اقتصادی از آلمان به چین سفر نکرده بود. روابط اقتصادی میان دو کشور در سال ۲۰۰۸ به رغم بحران جهانی مالی و اقتصادی، به مرز ۱۱۳ میلیارد یورو رسید. اکنون راینر برودله ـ وزیر اقتصاد آلمان ـ بر آن است که این روابط را باز هم افزایش دهد. او در این رابطه می‌گوید: چین آنقدر مهم است که باید وزرای اقتصاد آلمان دست‌کم یک بار در سال به این کشور سفر کنند و روابط دوستانه با چین را حفظ کنند.

یورگن هامبرشت ـ رییس کمیسیون آسیا اقیانوسیه اقتصاد آلمان ـ نیز بر اهمیت چین برای اقتصاد آلمان تاکید می‌کند و در این مورد می‌گوید: چین دارای ذخایر عظیمی چون آهن است.

ذخایر آهن این کشور بیشتر از همه ذخایری است که در کل اروپا وجود دارد. روشن است که این ذخایر بر بازارهای جهان تاثیراتی وسیع می‌گذارند و این کشور همواره به پیشرفت‌های عظیم اقتصادی‌اش ادامه می‌دهد و در اقتصاد جهان تاثیرات بسزایی دارد. یورگن فیچن ـ رییس دویچه بانک آلمان ـ نیز اعلام کرده است که چین مهم‌ترین بازار این بانک پراهمیت آلمانی شده است. او در ادامه یادآور می‌شود که روابط با چین در آینده افزایش خواهد یافت. رییس دویچه بانک در توضیح افزایش این ارتباطات می‌گوید: چهارمین شعبه دویچه بانک در هفته‌های اخیر در شهر تیان‌جین افتتاح می‌شود. ما در روند خصوصی‌سازی در چین سهیم خواهیم شد و در آنجا امکان سرمایه‌گذاری‌های وسیع خواهیم یافت. چین نیز با رشد روابط خود در اروپا، می‌تواند با همکاری با دویچه بانک اهداف اقتصادی و مالی خود را در اروپا سامان دهد. البته مشکلات برای شرکت‌های آلمانی که در چین سرمایه‌گذاری می‌کنند کم نیستند. تولیدات آلمانی در چین به خاطر کیفیت بالای‌شان طرفداران فراوانی دارند، اما قیمت به نسبت بالای این تولیدات با انتقاد سرمایه‌داران چینی روبه‌رو می‌شود.دیرک فل ـ مسوول شرکت در و پنجره‌سازی هورمان که در چین فعالیت می‌کند و بیشتر مشتریانش سازندگان بیمارستان‌ها، شرکت‌های صنعتی و خانه‌سازی هستند ـ در این مورد می‌گوید: در ارتباط با محصولاتی مثل در و پنجره، تفاوت قیمت ما با رقبا حدود ۱۰۰ درصد است. به این ترتیب محصولات ما در ارتباط با محصولات دیگران دو برابر قیمت را دارند. در چنین شرایطی معمولا مشتریانی به ما مراجعه می‌کنند که از قرارداد اول خود با سازندگان ارزان قیمت در و پنجره ناراضی باشند و قبول کنند که برای دریافت در و پنجره‌ای پر کیفیت باید پول بیشتری بدهند.