زوج قدرت

نیکلا سارکوزی یکی از دوستان خود را به عنوان رییس شرکت ایی‌دی‌اف بزرگ‌ترین شرکت برق جهان منصوب کرد

رفیعه هراتی

سارکوزی قاعدتا قبل از آن که حکم انتصاب هنری پروگلیو را به عنوان رییس ایی‌دی‌اف بزرگ‌ترین شرکت برق جهان امضا کند، باید از توانایی‌های او اطمینان حاصل می‌کرد. آنچنان که مشخص شده است او برای انتخاب رییس ایی‌دی‌اف تنها به فهرست مهمانانی که برای ضیافت جشن پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۷ دعوت شده بودند، نگاهی انداخته است. مسلما از میان ۵۰ دوست ثروتمند و قدرتمندی که در ضیافت آن شب حضور داشتند، سارکوزی جان هالیدی ستاره مسن موسیقی راک را برای تصدی این شغل انتخاب نکرد، بلکه هنری پروگلیو رییس شرکت خدمات زیست محیطی ویولیا را برگزید. دفتر نخست‌وزیری فرانسه خبر انتصاب پروگلیو را روز یکشنبه ۲۷ سپتامبر اعلام کرد.

منتقدان از این واقعیت که سارکوزی دوست خود را به این مقام منصوب کرده است چندان ایراد نمی‌گیرند. آنها به عدم تجربه پروگلیو در صنعت برق و سابقه پرفراز ونشیب وی در دفع زباله فرانسه و شرکت آب انتقاد می‌کنند. واضح است که سارکوزی می‌خواهد یک شخص مشهور،این شرکت قهرمان ملی فرانسه را اداره کند و پروگلیو این خواسته را برآورده می‌کند. ویولیا شرکت بزرگی است، اما شرکتی است که از طریق مدیریت زیرساخت کسب درآمد می‌کند.

پروگلیو در شرکت ویولیا که فعالیت آن متفاوت‌ با تولید برق است، درخشش خوبی نداشته است. خرید افراطی ۴میلیارد یورویی (۹/۵ میلیارد دلار) از سال ۲۰۰۶ تاکنون موجب افزایش بدهی‌های شرکت ویولیا شد، ارزش سهام این شرکت سقوط کرد وهمچنان که بحران مالی و اقتصاد شکست خورده جهانی قربانی می‌گرفت، سود شرکت در سال ۲۰۰۸ به نصف تقلیل یافت. پروگلیو در دفاع از خود گفت این کسب و کار از اساس سالم است اما هشدار در مورد سود شرکت باید بهتر از این به سرمایه‌گذاران ارائه می‌شد.

اتفاقا شانس پروگلیو در کسب این سمت نتیجه ارتباطات قوی او نیست، بلکه این مربوط به سرنوشت پیر گادونیکس رییس سابق ایی‌دی‌اف بود که ماه‌ها در ابهام بوده است، به نظر می‌رسد او شانس ناچیز خود را برای تصدی این شغل برای یک دوره دیگر در ماه جولای از دست داد. وی در آن زمان به روزنامه‌ها گفت: تعرفه برق که توسط دولت تعیین شده است، ممکن است طی سال‌های آینده تا ۲۰ درصد افزایش یابد تا بدهی‌های هنگفت شرکت ایی‌دی‌اف را جبران کند. با توجه به نرخ بالای بیکاری و اقتصاد آسیب‌پذیر این پیامی نبود که سارکوزی بخواهد همه بشنوند.

اکنون پروگلیو باید شرکت ایی‌دی‌اف را ارتقا دهد، چراکه این شرکت قصد دارد دانش هسته‌ای فرانسه را در سراسر جهان گسترش دهد. شرکت ایی‌دی‌اف سابقا شرکت برق انحصاری دولتی بود و هنوز ۸۵‌درصد از سهام این شرکت به دولت تعلق دارد. سارکوزی قصد دارد با تلاش‌های پیشتازانه خود این شرکت فرانسه را به عنوان الگوی از تولید‌کننده برق اتمی مطرح کند. اکثر برق فرانسه از شکافتن اتم تولید می‌شود. بنابراین شرکت ایی‌دی‌اف مجبور خواهد شد مردم را که گاهی اوقات بدبین هستند متقاعد کند تا نیروگاه‌های برق هسته‌ای را بپذیرند. این شرکت همچنین باید راه خود را از میان انبوهی از قوانین ساخت رآکتور در فرانسه، انگلستان، ایتالیا و آمریکا بازکند. این امر نیز نیازمند تماسی ماهرانه با روابط‌عمومی‌ها است.

تجربه اخیر پروگلیو در شرکت ویولیا برای اولویت دیگر شرکت ایی‌دی‌اف یعنی فروش دارایی‌های آن سودمند خواهد بود. شرکت ویولیا مجبور شد بخشی از دارایی‌های خود را به‌فروش برساند تا بدهی‌هایش را پرداخت کند. اگر پروگلیو بخواهد از افزایش قیمت‌ها اجتناب کند شرکت ایی‌دی‌اف نیز مجبور خواهد شد، بخشی از دارایی‌هایش را بفروشد.

شایعاتی وجود دارد مبنی بر این که پروگلیو قصد دارد پیوند بین شرکت‌های ویولیا و ایی‌دی‌اف را تقویت کند و برای این کار روش خود را خواهد داشت. او ظاهرا پافشاری کرده است که پس از آن که از مدیرعاملی شکت ویولیا کنارگیری کرد، نقشی در این شرکت مثل رییس هیات نظارت داشته باشد. او همچنین قصد دارد سهام کم ایی‌دی‌اف در شرکت دالکیا را با سهام ویولیا معاوضه کند تا سهام ۹/۳‌درصدی ایی‌دی‌اف را در شرکت ویولیا به ۱۵ درصد برساند.

زمانی که پروگلیو اداره شرکت ایی‌دی‌اف را به دست گیرد باید راهی پیدا کند که چگونه سارکوزی را راضی کند و نظر او را مبنی براین که شرکت ‌ایی‌دی‌اف یک شرکت سبز و الگوی شرکت‌های انرژی جهان است، محقق سازد و در عین حال خود را برای آزادسازی بیشتر بازار انرژی فرانسه آماده کند. برخورد سهامداران خصوصی در گذشته برای پروگلیو مشکل‌ساز بوده است، اما برآورده کردن تقاضاهای سیاسی و تجاری دولت که سهامدار بزرگ این شرکت است، دشوار خواهد بود.