گروه بین‌الملل- عقد قرارداد بین شرکت‌ها موجب اعتماد سرمایه‌گذاران به اقتصاد شد. روز دوشنبه شاخص‌ها در وال‌استریت بیش از یک درصد رشد کردند و کاهش سه روزه بازار سهام را متوقف کردند. شاخص میانگین صنعتی داوجونز در بیشترین افزایش خود طی بیش از یک ماه ۱۲۴ واحد رشد کرد و بخشی از کاهش هفته گذشته را جبران کرد.

تصاحب بزرگ از طرف آزمایشگاه‌های آبوت و شرکت زیراکس ارزش سهام شرکت‌های دارویی و شرکت‌های تکنولوژی را افزایش داد و موج خرید سهام به دیگر بخش‌های بازارسهام سرایت کرد، زیرا سرمایه‌گذاران امیدوار بودند این قراردادهای بیش از ۶میلیارد دلاری نشانه‌ای است از این که فعالیت خرید شرکت‌ها سرانجام افزایش می‌یابد.

از سرگیری خرید شرکت‌ها نشان‌دهنده نقطه عطف مهمی در بهبود نظام مالی است. روند ادغام شرکت‌ها از اوج بحران مالی در سال گذشته تاکنون کند شده است؛ چراکه شرکت‌ها نگران ازدست دادن پول نقد بودند.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۱۷/۱۲۴ واحد یا ۳/۱درصد افزایش یافت و به ۳۶/۹۷۸۹ واحد رسید. این بیشترین افزایش این شاخص از ۲۱ اوت تاکنون بود. هفته گذشته شاخص داوجونز درپی گزارش‌های ناخوشایند درمورد بخش مسکن و بخش تولید ۱۵۵ واحد سقوط کرد.

شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۶۰/۱۸ واحد یا ۸/۱درصد رشد کرد و به ۹۸/۱۰۶۲ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت نیز با ۸۲/۳۹ واحد یا ۹/۱درصد افزایش به ۷۴/۲۱۳۰ واحد رسید.

شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است ۲۸/۱۴ واحد یا ۴/۲درصد رشد کرد و به ۲۲/۶۱۳ واحد رسید.

روز سه‌شنبه بورس‌های آسیا تحت تاثیر خرید بزرگ شرکت‌ها در آمریکا و کاهش ارزش ین در برابر دلار با افزایش روبه‌رو شدند. شاخص هنگ سنگ هنگ‌کنگ با ۲درصد افزایش به ۷۲/۲۱۰۰۵ واحد رسید.

شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۶۸/۹۰ واحد یا ۹/۰درصد رشد کرد و به ۲۰/۱۰۱۰۰ واحد رسید. شاخص کاسپی کره‌جنوبی نیز با ۹/۰درصد افزایش به ۰۵/۱۶۹۰ واحد رسید.

در دیگر نقاط شاخص استرالیا ۶/۱درصد، شاخص تایوان ۲درصد و شاخص سنگاپور ۴/۱درصد رشد کرد.

شاخص شانگهای چین از روند افزایش پیروی نکرد و با ۳/۰درصد کاهش به ۵۴/۲۷۵۴ واحد رسید. بورس چین از روز پنجشنبه به مناسبت تعطیلات بسته خواهد بود و ۹ اکتبر بازگشایی می‌شود.

در معاملات ابتدای روز اروپا شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۳/۰درصد، شاخص داکس آلمان ۵/۰درصد و شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۳/۰درصد کاهش یافت.