شهر پل‌ها از گذشته فولادی خود پلی به اقتصاد متنوع قرن بیست و یکم زده است. سران کشورهای گروه ۲۰ که در ۲۴ سپتامبر به این شهر وارد می‌شوند، می‌توانند از این شهر درس بگیرند رفیعه هراتی- صنعت فولاد زمانی بزرگ‌ترین بخش اشتغال در این منطقه بود. اکنون دانشگاه پزشکی پیتسبورگ که یک مجتمع ۸‌میلیارد دلاری بهداشت و درمان با ۵۰،۰۰۰ کارمند است بزرگ‌ترین بخش اشتغال پنسیلوانیای غربی محسوب می‌شود.

اما امروز شهر پیتسبورگ آنچنان که زمانی به صنعت فولاد وابسته بود تنها به دانشگاه پزشکی یا صنعت بهداشت و درمان متکی نیست. زمانی که صنعت فولاد در اوایل دهه ۱۹۸۰ دچار فروپاشی شد، این شهر و این منطقه ۱۲۰،۰۰۰ یا حدود نیمی از مشاغل بخش تولید را از دست داد. سالانه حدود ۵۰،۰۰۰ نفر از اهالی پیتسبورگ این منطقه را ترک کردند. احیای این شهر از آن زمان به بعد تاحدی به دلیل روند طبیعی و تا حدی به دلیل برنامه‌ریزی خوب بلند مدت میسر شد. مقامات دولتی و محلی سرمایه فراهم کردند و دانشگاه‌ها و گروه‌ها و رهبران شرکت‌ها گردهم آمدند و راهکارهای اقتصادی و کسب و کار این منطقه را بهبود بخشیدند. طی سه دهه بعد از آن اشتغال در پیتسبورگ به خوبی متنوع شده است.

رهبران ۱۹ اقتصاد بزرگ جهان به علاوه اتحادیه اروپا در روزهای ۲۴ و ۲۵ سپتامبر در پیتسبورگ گردهم می‌آیند. زمانی که واحد مطبوعاتی کاخ سفید باخبر شد که پیتسبورگ میزبان نشست گروه ۲۰ است، بسیاری این میزبانی را مسخره دانستند. معمولا چنین نشست‌هایی در پایتخت‌هایی همچون پکن و لندن برگزار می‌شود نه شهرهای پرت؛ اما همان‌طور که باراک اوباما در ۸ سپتامبر گفت پیتسبورگ «از یک شهر فولادی به یک مرکز نوآوری‌ها با تکنولوژی بالا ازجمله تکنولوژی سبز، آموزش و پرورش و توسعه و تحقیق بدل شده است.»

امروزه، صنایع اصلی این شهر؛ یعنی بهداشت و درمان و آموزش پر رونق هستند. اندازه کسب و کار خدمات بهداشتی پیتسبورگ از سال ۱۹۷۹ تاکنون سه‌ برابر شده و بیش از ۱۰۰،۰۰۰ شغل ایجاد کرده است. بیش از ۷۰،۰۰۰ نفر در مراکز توسعه و تحقیق ۳۵ دانشگاه و ۱۰۰ مرکز تحقیق شرکت‌ها مشغول به کار هستند.

پیتسبورگ از نظر ظاهر نیز تغییر کرده است. ساحل که زمانی محل کارخانه‌ها بود به پارک تبدیل شده است. ساختمانی که میزبان نشست گروه ۲۰ است اولین و بزرگ‌ترین سالن اجلاس سبز جهان است و در محله سابقا بدنام این شهر ساخته شده است. بخش تولید برای ۸‌ درصد از نیروی کار اشتغال ایجاد می‌کند و این شهر هنوز موطن صنعت فولاد آمریکا است. این شهر همچنین مرکز نوآوری در روبات شناسی، الکترونیک و تکنولوژی نانو است. پیمانکاری رواج پیدا کرده است. کارهای ابتکاری و بودجه دولتی، از شرکت‌ها در اولین مراحل توسعه حمایت کرد. سوزان کاتالانو عصب‌شناسی که بر روی متوقف کردن بیماری آلزایمر کار می‌کند به منظور بهره‌مندی از این کمک‌ها شرکت خود را به پیتسبورگ انتقال داد. به لطف توانمندی دانشگاه پیتسبورگ بسیاری از شرکت‌ها به این شهر منتقل می‌شوند. نرخ بیکاری پیتسبورگ در ماه جولای ۸/۷‌درصد و پایین‌تر از نرخ ۴/۹‌درصد کشوری بود.

مجله فوربس به تازگی این شهر را یکی از بهترین شهرهای آمریکا در زمینه رشد مشاغل نامید. بیل فلاناگان از کنفرانس الگنی، که یک گروه توسعه اقتصادی است، می‌گوید در این منطقه حدود ۳۰،۰۰۰ شغل موجود است که نسبت به ۱۰،۰۰۰ شغل از آغاز سال ۲۰۰۹ تاکنون افزایش داشته است. پیتسبورگ ۴/۸‌درصد از مهندسان هسته‌ای کشور را در اختیار دارد. مردم مجذوب شغل‌های با حقوق بالا، هزینه پایین زندگی و مدارس خوب این شهر می‌‌شوند. مجله ایی‌آی یو مجله خواهر اکونومیست این شهر را مناسب‌ترین شهر آمریکا برای زندگی عنوان کرد.

به نظر می‌رسد پیتسبورگ به لطف اقتصاد شکوفا و مازاد بودجه جزئی در شرایط خوب باقی می‌ماند. در حقیقت در این شهر به تازگی استادیوم‌های ورزشی جدید و یک بیمارستان جدید درحال ساخت است و برای اولین‌بار طی چند دهه ساخت و ساز در مرکز شهر در حال انجام است. به دلیل ورشکستگی سال ۲۰۰۳ مقامات پیتسبورگ نیروی کار شهری را تا یک چهارم کاهش دادند و تصمیمات بسیار دشواری مثل تعطیلی پایگاه‌های آتش نشانی اتخاذ کردند. این امر موجب شد این شهر به بهترین مکان برای غلبه به رکود اقتصادی فعلی تبدیل شود.

پیتسبورگ علاوه برحضور ۱۱۰۰ نماینده و ۲۰۰۰ خبرنگار، خود را برای حمله بی‌امان معترضان آماده می‌کند. یک وب‌سایت از راهپیمایی گسترده و دیگر شیوه‌های اعتراض برای برهم زدن اجلاس گروه ۲۰ خبر داده است. در نشست ماه آوریل گروه ۲۰ در لندن حدود ۳۵،۰۰۰ نفر تظاهرات کردند.

لوک راونستال شهردار ۲۹ ساله این شهر نیروهای پلیس را چهاربرابر کرده است و از شهرهایی چون نیویورک نیروی پلیس به این شهر آورده است. تجار و سیاست‌مداران پیتسبورگ امیدوارند اعتراض‌کنندگان و سیاست‌مداران مساله تاثیرگذار تغییر را کاملا به دست فراموشی نسپارند.