فارس- دولت چین اعلام کرد، میزان تولیدات صنعتی و سرمایه‌گذاری های صورت گرفته در این کشور طی سه ماه دوم امسال کمتر از حد انتظار بوده است. این آمار و ارقام نشان می‌دهد، وضعیت اقتصادی سومین اقتصاد جهان آن گونه که انتظار می‌رود بهبود نیافته است و وضع اقتصادی این کشور نیز همچنان متزلزل است. افزایش آمار و ارقام ماهانه مربوط به صادرات، این تصور عمومی مبنی بر متزلزل بودن وضع اقتصادی چین را، متعادل می‌کند. بر اساس این گزارش، میزان خرده فروشی و ارقام مربوط به واردات نفت و مواد معدنی آهن در چین به حد بی‌سابقه‌ای رسیده است. در مقیاس کلی نیز شاخص‌های مربوط به اقتصاد کلان حاکی از آن است که رشد اقتصادی چین روند کندی را طی می‌کند و این در حالی است که این نماگرها در دو فصل گذشته روند رو به رشدی را طی کرده بودند.

بر اساس این گزارش، کارشناسان مسائل اقتصادی بر این باورند که این آمار و ارقام، پیش‌بینی‌هایی را که درباره میزان رشد اقتصادی چین صورت گرفته است زیر سوال نخواهد برد. چین پیش‌بینی کرده است که امسال حدود هشت درصد رشد اقتصادی داشته باشد. در فاصله ماه‌های آوریل تا ژوئن، تولید ناخالص داخلی ۹/۷درصد افزایش یافت و این رقم طی سه ماه نخست ۲۰۰۹ به ۱/۶درصد رسیده است. علت افزایش تولید ناخالص داخلی نیز طرح‌های رونق اقتصادی بود که چین برای خروج اقتصاد خود از بحران به اجرا در آورد. چین در مجموع ۴هزار میلیارد یوآن معادل ۴۱۶میلیارد یورو ر ا برای کمک به رونق اقتصادی خود اختصاص داد.

به نظر می‌رسد رهبران چین از این ارقام اقتصادی تا حدی اطمینان خاطر کسب کرده باشند، زیرا این ارقام در حالی که اقتصاد دیگر کشورهای جهان همچنان روند نزولی خود را طی می‌کنند، نشان می‌دهد که اقتصاد چین در مسیر خوبی قرار گرفته است.

برایان جاکسون اقتصاددان رویال بانک کانادا در این باره می‌گوید، این آمار و ارقام اقتصادی نشان می‌دهد که طرح‌های رونق اقتصادی که دولت چین به اجرا در آورده اکنون به ثمر نشسته است. تولید صنعتی این کشور در ماه جولای حدود ۸/۱۰درصد افزایش یافت و این روند تسریع شدن را نسبت به ماه قبل نشان می‌دهد. میزان تولید صنعتی این کشور در ماه ژوئن حدود ۷/۱۰درصد بود. اما با این حال، این میزان افزایش کمتر از ۷/۱۱درصدی بود که پیش تر کارشناسان امسال اقتصادی برای این شاخص پیش‌بینی کرده بودند. میزان سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در بخش طرح‌های زیر ساختی مانند جاده‌سازی و نیروگاه برق نیز در هفت ماه نخست امسال حدود ۹/۳۲درصد افزایش یافت و این اقتصاددانان را مایوس کرد. زیرا آنها پیش‌بینی کرده بودند که میزان افزایش در این بخش‌ها از این رقم بیشتر باشد. بر اساس این گزارش، میزان سرمایه گذاری‌های طرح‌های زیر ساختی در شش ماه نخست امسال نیز حدود ۶/۳۳ درصد بود و این درحالی بود که رقم ۳۴درصد برای این بخش پیش‌بینی شده بود.