دعوای تجاری چین و آمریکا بار دیگر بالا گرفت

بار دیگر دعوای تجاری چین و آمریکا بالا گرفت

شادی آذری

دیروز (چهارشنبه) یکی از مقامات بازرگانی چین گفت که شکایت ایالات متحده درباره صادرات لاستیک چین بوی حمایت از صنایع داخلی می‌دهد و از واشنگتن خواست از برداشتن قدم‌هایی که به روابط دو کشور لطمه می‌زند اجتناب ورزد.

پس از آنکه کمیسیون بازرگانی بین‌المللی آمریکا در ماه ژوئن اعلام کرد که واردات روزافزون لاستیک‌های چینی موجب لطمه بر تولیدکنندگان لاستیک آمریکا شده است، دولت باراک اوباما تصمیم‌گیری برای اتخاذ تدابیر لازم در این زمینه را آغاز کرد.

معاون وزیر بازرگانی چین به نام فو ژینگ در یک کنفرانس مطبوعاتی در این زمینه گفت: «به عقیده من پرونده‌ای که آمریکا مطرح کرده است نه بر پایه واقعیات است و نه به لحاظ قانونی معتبر.» وی افزود: «این اقدام بر خلاف اصول سازمان تجارت جهانی است و به حمایت یک‌جانبه از صنایع داخلی شبیه است. امیدواریم دولت ایالات متحده از هرگونه اقدام در این زمینه خودداری کند تا روابط دراز مدت سالم و با دوامی بین آمریکا و چین برقرار شود.

واشنگتن علاوه بر مساله لاستیک یکسری بررسی را آغاز کرده است تا کشف کند آیا صادر‌کنندگان چینی کالاهایی چون وسایل چوبی اتاق خواب، عسل، شمع، جعبه‌های هدیه، مواد شیمیایی صنعتی و سیر تازه را زیر قیمت وبا تخطی در قیمت‌گذاری صادر می‌کنند یا خیر. اتحادیه‌ای که این پرونده جدید شکایت را در آمریکا مطرح کرده است اتحادیه یونایتد استیل‌ورکرز نام دارد که مدعی شده است صادرات لاستیک چین به ایالات متحده در دوره سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ تا بیش از سه برابر افزایش یافته است و به سالی ۴۱ میلیون حلقه لاستیک متجاوز شده است.

این اتحادیه اعلام کرده است که این موضوع منجر به از بین رفتن ۵۱۰۰ شغل در آمریکا شده است و باعث خواهد شد که ۳۰۰۰ شغل دیگر نیز تا پایان سال جاری از میان برود. این اتحادیه از اوباما خواسته است که واردات لاستیک چینی را به آمریکا تا حد ۲۱ میلیون حلقه لاستیک در سال کاهش دهد.

اما فو می‌گوید: همزمان با افزایش صادرات لاستیک چین به ایالات متحده سود تولید‌کنندگان لاستیک ایالات متحده در این دوره زمانی دوبرابر شده است.

او گفته است: «بنابراین می‌توانیم جمع‌بندی کنیم که صادرات لاستیک چین به ایالات متحده هیچ لطمه مادی به لاستیک سازان این کشور وارد نکرده است.»

فو بر این باور است که این پرونده در پی مشکلات مالی که خودروسازان و لاستیک‌سازان آمریکا به‌خاطر بحران اقتصادی کشورشان متحمل شده‌اند، مطرح شده است. به عقیده فو «آنها چین یا تولیدات چینی را به‌خاطر کاهش سودشان مورد سرزنش قرار می‌دهند.»