اقتصاد کره جنوبی رو به رشد است

گروه بین‌الملل- صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد اقتصاد کره‌جنوبی در سال‌جاری میلادی با نرخی کمتر از برآوردهای قبلی منقبض می‌شود که دلیل آن سیاست‌های اقتصادی دولت در افزایش هزینه‌های مصرفی و کاهش نرخ بهره بانکی در مقابله با تاثیرات منفی این رکود در اقتصاد داخلی است. بانک مرکزی کره جنوبی در تازه‌ترین گزارش خود از بهبود اکثر شاخص‌های اقتصادی این کشور طی سه ماه دوم سال‌جاری خبر داد.

در این گزارش آمده است رونق در این سه ماه بهترین حالت طی پنج سال گذشته بوده است. بانک کره اعلام کرد: «پرداخت، سرمایه‌گذاری در بخش ساخت‌وساز و مخارج دولت نشان از رشد پایدار دارد و حجم کاهش در مصرف بخش خصوصی و صادرات کالا نیز به شکل قابل‌توجهی کاهش داشته است.» اقتصاد کره‌جنوبی چهارمین اقتصاد بزرگ آسیا است و به شدت به صادرات وابسته است.

به اعتقاد کارشناسان در صورت تداوم این روند مثبت می‌توان انتظار داشت دیگر اقتصادهای این قاره نیز به تدریج به سوی رونق حرکت کنند. ارزش تولید ناخالص داخلی کره جنوبی‌هزار میلیارد دلار است و بیش از نیمی از آن حاصل صادرات است. اگر کشورهای واردکننده محصولات کره جنوبی وضعیت اقتصادی خوبی نداشته باشند، مشکلاتی برای کره جنوبی به وجود خواهد آمد، بنابراین دولتمردان کره جنوبی از فرصت بحران اقتصادی استفاده کردند تا از وابستگی خود به صادرات و درآمد صادراتی بکاهند. میزان هزینه‌های مصرفی در کره طی سه ماه دوم امسال نسبت به سه ماه نخست بیش از ۳/۳‌درصد رشد داشته است که این رقم طی ۷ سال اخیر بی‌سابقه است. میزان صادرات کره نیز در این مدت رشدی دور از تصور داشته است.

صادرات کره در این مدت ۷/۱۴‌درصد رشد داشته که این رقم طی شش سال اخیر بی‌سابقه است.

شاخص کاسپی بازار بورس کره نیز پس از کاهش ۴۱‌درصدی در سال ۲۰۰۸ از ابتدای امسال بیش از ۳۴‌درصد رشد داشته است.

صندوق در گزارش خود به رشد مثبت اقتصاد کره در نیمه دوم سال‌جاری میلادی اشاره کرد و گفت: «ما در حال گذار از شدید‌ترین بحران به سوی رشدی پایدار هستیم و در این گذار باید تمامی بخش‌های اقتصاد خود را اصلاح کنیم در غیر این صورت موفق به تداوم آن نخواهیم بود.»

کره جنوبی در صدد افزایش بازار برای تولیداتش است و در نظر دارد، از طرف دیگر با تقویت بازار داخلی و زمینه‌سازی برای رشد هزینه‌های مصرفی خانوارها تلاش ‌کند تا از وابستگی به درآمد صادراتی بکاهد.

بانک مرکزی کره جنوبی در فاصله ماه‌های اکتبر سال قبل تا فوریه سال‌جاری میلادی نرخ بهره بانکی را ۲۵/۳‌درصد تقلیل داد و هم‌اکنون نرخ بهره بانکی در این کشور برابر با ۲‌درصد است. نرخ بهره دو ‌درصد کمترین نرخ بهره بانکی در کشور کره جنوبی است.

در عرض یک سال و اندی گذشته، دولت کره جنوبی برای حمایت از اقتصاد داخلی در برابر بحران اقتصادی ۶۷‌هزار میلیارد ون معادل ۷/۵۴میلیارد دلار آمریکا به اقتصاد تزریق کرد و دست اندرکاران اقتصادی اعلام کردند در صورت نیاز، تزریق به اقتصاد ادامه پیدا خواهد کرد.

صندوق بین‌المللی پول که پیش از این نرخ انقباض اقتصادی کره جنوبی در سال ۲۰۰۹ میلادی را برابر با ۳‌درصد اعلام کرده بود برای دومین بار طی شش ماه اخیر برآورد خود را در مورد رشد اقتصادی کره جنوبی تغییر داد.

مسوول بخش آسیایی صندوق با اشاره به اوضاع مناسب اقتصاد کره گفت: «با توجه به عملکرد مناسب اقتصاد کره جنوبی در سال‌جاری میلادی پیش‌بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی این کشور با نرخ ۸/۱درصد منقبض شود و در سال ۲۰۱۰ میلادی با رشد مثبت اقتصادی روبه‌رو شود.

با توجه به اینکه اقتصاد کره جنوبی در سه ماه دوم سال‌جاری میلادی با بالاترین نرخ طی شش سال اخیر رشد کرده است. این کشور می‌تواند همراه با چین و سنگاپورنقش بسزایی در خروج اقتصاد آسیا از بحران ایفا کند.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند در سال ۲۰۱۰ میلادی اقتصاد کشور کره جنوبی با نرخ ۵/۲‌درصد رشد کند و تقاضا برای کالاهای تولیدی این کشور در بازار داخلی و بازارهای خارجی رشد کند.