فارس - دولت چین اعلام کرد، این کشور تا پایان امسال سرمایه‌گذاری بیشتری را برای توسعه انرژی‌های نو و تجدید‌پذیر از جمله انرژی بادی، خورشیدی و هسته‌ای انجام خواهد داد. سان چین، معاون رییس سازمان ملی انرژی چین در نشستی که در شهر گوانجوی این کشور برگزار شد، تصریح کرد:توسعه استفاده از فناوری‌های سبز به ویژه در بهره‌برداری و استفاده از زغال‌سنگ از بخش‌های مهم این طرح جدید خواهد بود.

چین مدت‌ها است به دنبال متنوع سازی منابع انرژی خود و کاهش استفاده از زغال‌سنگ است که در حال حاضر تامین‌کننده ۷۰‌درصد از نیاز این کشور به انرژی است. زغال‌سنگ در عین حال میزان زیادی گازهای گلخانه‌ای و آلاینده‌هایی نظیر دی اکسید کربن تولید می‌کند که در ایجاد باران اسیدی موثر است.

بر اساس این گزارش، تقویت نقش دیگر هیدروکربن‌ها از جمله نفت و گاز به معنای افزایش واردات برای چین است که نگرانی‌هایی در زمینه امنیت انرژی برای این کشور ایجاد کرده است. استفاده از نفت و گاز همچنین اثر کمی‌ در بهبود چهره چین به عنوان یک کشور تولید‌کننده گازهای گلخانه‌ای دارد، چراکه این کشور اخیرا به عنوان بزرگترین تولید‌کننده گازهای گلخانه‌ای در جهان طی سال گذشته معرفی شده است.

دولت چین سال‌ها است در تلاش برای استفاده بیشتر از منابع انرژی سالمتر است و اخیرا نیز تلاش‌ها برای استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر را افزایش داده است و تعرفه‌های جدیدی برای نیروگاه‌های بادی و نیز یارانه‌های فراوانی برای انرژی خورشیدی در نظر گرفته است. چین همچنین مدت‌ها است منابع فراوانی به نیروگاه‌هایی‌ اختصاص داده است. چین متعهد شده است که تا سال دو هزارو ده نقش انرژی‌های تجدید‌پذیر در تامین انرژی این کشور را به ده‌درصد و تا سال دو‌هزار و بیست میلادی به ۱۵‌درصد افزایش دهد با این حال بیشتر این انرژی‌ها از سه سد عظیم این کشور تامین خواهد شد که عملیات احداث آن آغاز شده است.

چین همچنین از قصد خود برای احداث نیروگاه‌های بیشتر هسته‌ای خبر داده است با این حال این مساله با واکنش شدید طرفداران محیط زیست روبه‌رو شده است. دولت چین همچنین در نظر داد بهای برق را تا پایان سال جاری میلادی افزایش دهد، افزایش بهای انرژی در چین براساس فرمولی صورت خواهد گرفت که چندین سال است قرار است در این کشور اجرا شود. افزایش بهای انرژی به افزایش صرفه‌جویی و بهره‌وری و نیز افزایش کارآمدی انرژی‌های گران‌تر تجدید‌پذیر کمک خواهد کرد.

چین مدت‌ها است متعهد شده است بهای منابع تحت کنترل دولت را به بهای واقعی نزدیک‌تر کند با این حال در اقدام در این باره کند عمل کرده است.