250‌میلیارد دلار به ذخایر ارزی دنیا تزریق می‌شود

مونا مشهدی رجبی- صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد در سال ۲۰۰۹ میلادی ۲۵۰‌میلیارد دلار آمریکا به ذخایر ارزی دنیا تزریق می‌کند. تزریق این مبلغ به ذخایر ارزی دنیا به دنبال بیانیه‌ای بود که در اجلاس ماه آوریل گروه بیست ارائه شد. در این بیانیه تاکید شد برای تقویت توان مقابله کشورهای در حال توسعه با مشکلات مالی دنیا باید حجم نقدینگی افزایش یابد. قرار بر این شد که ۲۵۰‌میلیارد دلار بر مبنای میزان سهم هر یک از کشورهای جهان در صندوق بین‌المللی پول به آنها اختصاص یابد.

این طرح تاکنون توسط ۱۵‌درصد ا ز هیات مدیره صندوق بین‌المللی پول تایید شده است و در صورتی که تا اوایل ماه اوت سال جاری ۸۵‌درصد مابقی اعضای این سازمان با اجرای طرح موافقت کنند تا انتهای ماه اوت اجرا می‌شود.

تزریق این مبلغ به اقتصاد دنیا می‌تواند توانایی مالی کشورها را در مقابله با بحران اقتصادی بیشتر کند؛ ولی بعد از اتمام بحران و تاثیر رشد نقدینگی در اقتصاد آسیب‌های تورمی‌ایجاد می‌کند که بی‌توجهی به آن زمینه‌ساز شوکی جدید در اقتصاد جهان خواهد شد.

کشورهای دنیا می‌توانند با استفاده از این مبلغ برای افزایش نقدینگی خود استفاده کنند یا اینکه مبلغ مذکور را صرف ارائه کمک مالی به کشورهای فقیر دنیا نمایند. به هر حال کشورهای عضو صندوق در مورد نحوه استفاده از این مبلغ آزاد هستند؛ ولی باید در نظر داشته باشند که این بودجه برای کاهش تاثیرات مخرب بحران روی اوضاع اقتصادی دنیا ارائه می‌شود و باید در جهت تحقق همین هدف نیز صرف شود.

قدرت کشورهای در حال توسعه

کشورهای در حال توسعه در اثر بحران مالی دنیا با مشکلات زیادی مواجه شدند؛ مشکلاتی که ریشه در مشکلات آمریکا و غرب داشت و به تدریج کشورهای در حال توسعه را نیز هدف قرار داد؛ اما نکته مهم این است که کشورهای بزرگ در حال توسعه توانستند به راحتی این بحران را پشت سر بگذارند. چین و هند و برزیل و آفریقای جنوبی از این جمله‌اند.

گفته می‌شود این کشورها از جمله کشورهایی هستند که توانستند با سیاست‌های اقتصادی درست و کار آمد این بحران را پشت سر بگذارند. گفته می‌شود کشورهای در حال توسعه موتور رشد اقتصاد دنیا در سال‌های آینده هستند. آنها می‌توانند نبض اقتصادی دنیا را به حرکت در آورند و باعث منظم کار کردن آن شوند. طرح تزریق مالی صندوق به کشورهای جهان با محوریت کشورهای در حال توسعه نیز می‌تواند نقش آنها را در دنیا بیشتر کند.

طرح تزریق به اقتصاد دنیا با سرمایه‌های صندوق در شرایطی ارائه شد که کشورهای در حال توسعه و بزرگ دنیا از قبیل کشورهای چین و هند و روسیه بر ضرورت بازنگری در مورد ترکیب پولی و سهم هر یک از کشورهای جهان در ذخیره ارزی ۵/۶هزار‌میلیارد دلاری دنیا تاکید کردند. دولت چین در اوایل ماه جولای اعلام کرد صندوق بین‌المللی پول موظف است قدرت خود را در مدیریت ذخایر ارزی کشورهای عضو افزایش دهد.دولت هند نیز تاکید کرد باید در ترکیب ارزی ۶/۲۶۴‌میلیارد دلاری که در صندوق ذخایر ارزی این کشور وجود دارد تجدیدنظر کند و سهم دلار را در این ذخیره ارزی کاهش دهد.

ماتیوس لاگو یکی از تحلیل گران بازار پول با اشاره به ضرورت اجرای این طرح گفت: «با وجود اینکه مبلغ مورد توافق صندوق برای تزریق به ذخیره ارزی دنیا تنها ۳‌درصد از کل ذخیره ارزی این سازمان را تشکیل می‌دهد، ولی گام مهمی‌ در اصلاح ساختار اقتصادی دنیا و بازسازی نظام مالی است.»

سهم کشورهای در حال توسعه ۱۰۰‌میلیارد دلار

کلادیو لوسر، رییس سابق دفتر نیمکره غربی در صندوق بین‌المللی پول گفت: «بدون شک برخی از کشورهای جهان از ورد این مبلغ به اقتصاد خود استقبال می‌کنند. کشورهایی که در تراز پرداخت‌های خود با کسری روبه رو هستند می‌توانند با کمک این مبلغ تعادل را به اقتصاد باز گردانند.

این مبلغ می‌تواند به کشورهایی که در ایجاد این بحران نقشی نداشتند، ولی در اثر بحران غرب با کاهش نرخ رشد اقتصادی و مشکلات مالی مواجه شدند، کمک بزرگی بکند.» نمایندگان کشورهای اندونزی و کره جنوبی و فیلیپین اعلام کردند، این مبلغ را به صورت ارزهایی که بیشتر استفاده می‌شود تبدیل و از آن برای تقویت رشد اقتصادی خود و توسعه تجاری استفاده می‌کنند. این مبلغ به ارزهای رایجی چون دلار ویورو تبدیل می‌شود و به بازار عرضه خواهد شد.

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده است نرخ بهره این مبلغ که به دنیا تزریق می‌شود برابر با ۳/۰‌درصد است و هر یک از کشورها بر مبنای سهم خود در صندوق مبلغی دریافت می‌کنند که باید طی ۱۰سال آینده با نرخ بهره ۳/۰‌درصد آن را باز پرداخت کنند.

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده است از مجموع ۲۵۰‌میلیارد یورویی که به کشورهای دنیا تزریق می‌شود ۱۰۰‌میلیارد یورو به کشورهای در حال توسعه اختصاص خواهد داشت.

بیست‌درصد از این مبلغ به کشورهای فقیر دنیا واگذار می‌شود و کشورهای ثروتمند که خود عامل ایجاد این بحران بوده‌اند در مجموع ۴۳‌میلیارد دلار از بودجه ارائه شده توسط صندوق را دریافت خواهند کرد.