گروه بین الملل - اداره اطلاعات انرژی آمریکا در ماه مه‌سال ۲۰۰۹ میلادی برآورد خود را در مورد تولید گاز طبیعی تغییر داد. بر طبق‌این گزارش در سال ۲۰۰۹ میلادی مصرف گاز طبیعی در آمریکا ۹/۱درصد کمتر از سال قبل خواهد بود که دلیل آن کاهش فعالیت‌های صنعتی و تولیدی در دنیا است. در سال جاری میلادی تقاضای گاز طبیعی در کشور چین ۶‌درصد و در کشورهای اروپایی ۳/۲‌درصد نسبت به سال قبل از آن کمتر خواهد شد.کاهش مصرف گاز طبیعی در کشورهای آسیایی و اروپایی نیز پیامد بحران اقتصادی دنیا است که عامل تنزل سطح تولید و فعالیت‌های صنعتی در‌این کشورها شده است. چین یکی از کشورهایی است که تاثیر بسزایی در اغلب بازارهای جهانی دارد. کاهش سطح تقاضای گاز طبیعی در‌این کشور به دلیل کاهش حجم تولید یکی از بحث بر انگیزترین مسایل مطرح شده در اقتصاد دنیا بود.کاهش سطح تقاضا در دنیا در کنار افزایش ظرفیت‌های تولیدی در جهان موجب می‌شود تا قیمت گاز طبیعی در بازارهای جهانی تنزل یابد. در سال ۲۰۰۹ میلادی متوسط قیمت گاز طبیعی در دنیا ۲۰‌درصد کاهش می‌یابد و‌این روند تا انتهای نیمه اول سال ۲۰۱۰ میلادی ادامه خواهد داشت‌. اداراه اطلاعات انرژی آمریکا در‌این مورد نوشت: «رشد فعالیت‌های اکتشافی و استخراجی و انتشار اخباری در مورد افزایش ظرفیت‌های تولیدی در دنیا موجب شد تا بازار اندکی آرام شود‌. هم اکنون‌این اطمینان در دنیا وجود دارد که ذخایر نفتی و توان تولید در جهان به اندازه‌ای است که بتواند پاسخگوی نیازهای جهانی باشد بنابراین‌این اطمینان بازار خود باعث کاهش فشار قیمتی شد‌. از طرف دیگر بیشتر بودن نرخ کاهش تقاضا نسبت به تولید در نیمه دوم سال قبل و نیمه اول سال جاری میلادی خود عاملی دیگر برای کاهش قیمت گاز طبیعی شد. انتظار می‌رود قیمت گاز طبیعی تا انتهای سال جاری میلادی ۲۰‌درصد کمتر از سال قبل باشد و در سال ۲۰۱۰ میلادی قیمت ‌این منبع انرژی با اندکی افزایش نسبت به سال جاری میلادی ۱۲‌درصد کمتر از متوسط قیمت سال ۲۰۰۸ میلادی باشد‌.»

البته در مورد سطح تقاضا و مصرف گاز طبیعی در سال ۲۰۱۰ میلادی نیز تردیدهای زیادی وجود دارد‌. برخی معتقدند در سال ۲۰۱۰ میلادی تقاضای گاز طبیعی در آمریکا رشد می‌کند و برخی‌این رشد را به انتهای سال آینده موکول می‌کنند‌. استیو دیوید یکی از تحلیل‌گران اقتصادی می‌گوید: «در صورتی که اقتصاد دنیا از انتهای سال جاری روند رشد را تجربه کند و در نیمه‌های سال بعد اقتصاد کاملا سالم شده باشد تقاضا و مصرف گاز طبیعی نیز همچون تمامی ‌کالاهای مصرفی دیگر در دنیا رشد می‌کند‌. البته درصورت اصلاح شدن شرایط نرخ رشد مصرف نفت و گاز بیشتر از دیگر کالاهای مصرفی خواهد بود‌.

در صورتی که‌ این برآورد تحقق یابد و تقاضای گاز طبیعی در سال جاری و سال‌ آینده میلادی سیر کاهشی داشته باشد تولید‌این منبع انرژی نیز در دنیا کاهش خواهد یافت. بر طبق برآوردهای اخیر در نیمه دوم سال ۲۰۰۹ میلادی تولید گاز طبیعی در دنیا ۲‌درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن کمتر می‌شود و اگر اقتصاد اصلاح شود در نیمه اول سال ۲۰۱۰ میلادی ۳/۱‌درصد رشد می‌کند. اصلاح بازار در نیمه دوم سال ۲۰۱۰ میلادی بسیار محتمل است. در‌این زمان برخی از کشورهای واردکننده فرآورده‌های گازی از قبیل گاز طبیعی مایع اقدام به افزایش واردات و انبار کردن آنها می‌کنند. دو نکته راجع به گاز طبیعی اهمیت زیادی دارد. اول‌ اینکه، عرضه این ماده به شکل LNG (گاز طبیعی مایع) در سرتاسر دنیا در حال افزایش است. دوم ‌اینکه گاز طبیعی بسیار فراوان، ارزان و اکنون بین‌المللی شده است. امروزه می‌توان گاز طبیعی را همانند نفت در سراسر دنیا توسط تانکرها حمل کرد. به علاوه گاز طبیعی می‌تواند در بسیاری از موارد استفاده روزمره ما، از جمله حمل و نقل و تأمین گرما، جانشین نفت شود. اداره اطلاعات انرژی نوشت:«کاهش تقاضا و مصرف گاز طبیعی مایع در کشورهای آسیایی و اروپایی سبب شد تا حجم بیشتری گاز طبیعی مایع برای متقاضیان آمریکایی وجود داشته باشد‌.‌ این کشور در نظر دارد در سال جاری واردات گاز طبیعی مایع را بیشتر کند به خصوص که امسال قیمت ‌این فرآورده صنعتی در دنیا کمتر از سال‌های قبل خواهد بود.» در سال ۲۰۰۹ میلادی و واردات گاز طبیعی مایع به آمریکا ۳۶‌درصد رشد می‌کند ولی در مورد میزان واردات آن در سال ۲۰۱۰ میلادی نمی‌توان نظری داد‌. در سال ۲۰۱۰ میلادی در صورت تداوم قیمت پایین گاز طبیعی مایع آمریکا به رشد واردات خود ادامه می‌دهد ولی اگر قیمت ‌این محصول افزایش یابد واردات در سطح سال‌های گذشته ثابت باقی می‌ماند.