تناقض در پیش‌بینی بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول

مونا مشهدی رجبی - صندوق بین‌المللی پول در گزارش اخیر خود پیش‌بینی کرد نرخ رشد اقتصادی دنیا در سال ۲۰۱۰ میلادی به ۴/۲درصد افزایش می‌یابد در حالی که در ماه آوریل سال جاری پیش‌بینی شده بود نرخ رشد اقتصادی دنیا در سال ۲۰۱۰ میلادی برابر با ۹/۱درصد باشد. کارشناسان صندوق بین‌المللی پول در مورد دلیل پیش‌بینی خود می‌گویند: «تزریق دولت‌های کشورهای صنعتی به اقتصاد دنیا در حال تاثیرگذاری روی اقتصاد است و همین مساله سبب شد تا اقتصاد جهان در سال ۲۰۱۰ میلادی با نرخی بیشتر از برآوردهای قبلی رشد کند. با وجود اینکه مشکلات اقتصادی زیادی در دنیا دیده می‌شود ولی به نظر می‌رسد نشانه‌های این بحران در حال از بین رفتن است و به تدریج رشد به اقتصاد دنیا باز می‌گردد.»

صندوق بین‌المللی پول در گزارش خود نوشت: «روند اصلاح اقتصادی دنیا تدریجی خواهد بود ولی مساله مهم این است که اصلاح تدریجی آغاز شده است. نرخ رشد اقتصادی در سال جاری میلادی بدون هیچ تغییری نسبت به برآوردهای قبلی برابر با منفی ۳/۱درصد خواهد بود و انتظار نمی‌رود تاثیر این تزریق‌ها در سال جاری تحول بزرگی در اقتصاد جهان ایجاد کند. در سال جاری میلادی وضعیت اقتصادی کشور آمریکا بهبود می‌یابد ولی شرایط کشورهای اروپایی بدتر از قبل خواهد شد. همانطور که در پنج ماه اول سال این مساله اتفاق افتاد و اروپا سخت‌ترین روزهای خود بعد از جنگ جهانی دوم را تجربه کرد. در سه ماه اول سال جاری میلادی اقتصاد کشور آمریکا با نرخ ۸/۲درصد منقبض شد و اقتصاد اتحادیه اروپا انقباضی بیشتر از ۲/۴درصد را تجربه کرد.»در مقابل این نظرات مطرح شده توسط صندوق بین‌المللی پول بانک جهانی نیز گزارشی ارایه داده است که بر مبنای آن نرخ رشد اقتصادی دنیا در سال جاری کاهش پیدا می‌کند. بانک جهانی درروز پانزدهم ماه ژوئن سال ۲۰۰۹ میلادی پیش‌بینی کرد اقتصاد دنیا در سال جاری میلادی با نرخ ۳‌درصد منقبض می‌شود در حالیکه پیش از آن انتظار می‌رفت نرخ انقباض اقتصادی دنیا در این سال برابر با ۷۵/۱درصد باشد. رابرت زولیک رییس بانک جهانی در این مورد گفت: «در ماه‌های گذشته بازارهای مالی بسیار شکننده شده‌اند و هم اکنون شرایط بسیار متزلزلی در بازار وجود دارد. خطرات زیادی اقتصاد دنیا را تهدید می‌کند و برای پشت سر گذاشتن این خطرات باید از تمامی‌ابزارهای موجود استفاده کرد.»

بانک جهانی از کشورهای توسعه یافته خواست تا حمایت مالی خود را از کشورهای در حال توسعه دنیا بیشتر کنند و بدانند مشکلات امروزی جهان جز با اصلاح اقتصادی تمامی‌کشورها حل نمی‌شود. در سال جاری میلادی نرخ انقباض اقتصادی دنیا افزایش می‌یابد و این مساله برای کشورهای در حال توسعه بیشتر از کشورهای توسعه یافته است. رشد بیکاری در دنیا نیز مساله‌ای است که می‌تواند به این بحران دامن بزند و اقتصاد را ویران تر از آنچه هست بکند.» تناقض بین آمارهای بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول نشان دهنده وخامت شرایط در جهان است.