پایان پوشاک ارزان نزدیک است

گروه بین‌الملل- قیمت غذا پس از جهش قیمت غلات رو به ترقی گذاشته است. حال باید مصرف‌کنندگان برای پوشاک گران خود را آماده کنند.

به گزارش بی‌بی‌سی به نقل از واحد اطلاعات اکونومیست تولیدکنندگان پوشاک و البسه در ماه‌های اخیر با کاهش تقاضای مصرف‌کنندگان در اروپا و آمریکا مواجه شدند. انتظار می‌رود مصرف‌ کتان ایالات متحده نسبت به سال گذشته ۵/۶درصد یا تقریبا حدود یک میلیون تن، کاهش داشته باشد، در حالی که مصرف کتان اتحادیه اروپا ۱۱درصد یا حدود ۴۶۰۰۰۰تن کاهش خواهد داشت.

علاوه بر این پیش‌بینی می‌شود مصرف جهانی پنبه به دلیل افزایش قیمت مواد خام که خود ناشی از جهش قیمت نفت است، ترقی یابد به این دلیل که باعث افزایش هزینه تولید و نیز حمل آنها برای ارائه به بازار می‌شود.

در هند هم صنعت بافندگی در معرض بحران قرار دارد و در چین صنعت نساجی در حال کوچک شدن است، اما یک بار دیگر دلایل و ریشه‌های این بحران را باید در آمریکا سراغ گرفت. در ایالات متحده، بسیاری از کشت‌کاران پنبه، به دلیل افزایش تقاضا و قیمت مواد غذایی ترجیح داده‌‌اند به جای پنبه، ذرت، گندم و سویا بکارند که بازارش رشد سریع‌تر و وسیع‌تری دارد.

قیمت غلات به دلایل مختلف از جمله یارانه‌های دولتی،رشد تقاضا و نیز تولیدکننده‌های سوخت‌های زیستی مانند اتانول که از شکر به دست می‌آید در سال گذشته افزایش یافته است. بنابراین در نتیجه تغییر کشت از پنبه به غلات، انتظار می‌رود که سطح زمین زیر کشت پنبه در ایالات متحده در سال‌جاری نسبت به سال قبل ۱۵درصد کاهش پیدا کند.

کمیته بین‌المللی مشاوره‌ای درباره پنبه همچنین اعلام کرد، احتمالا میزان کشت پنبه در ایالات متحده به ۵/۹میلیون هکتار در سال‌جاری برسد که نسبت به سال قبل که ۸/۱۰میلیون هکتار پنبه کشت شده بود، کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد.

این کمیته اعلام کرد به‌طور قطع با این کاهش سطح زمین زیرکشت پنبه، قیمت پنبه افزایش خواهد یافت.

انتظار می‌رود قیمت پنبه در سال جاری ۸ درصد افزایش یابد.

برخی از پیش‌بینی کنندگان و ناظران بازار معتقدند که احتمالا قیمت پنبه در سال جاری سریع‌تر از پیش‌بینی‌ها افزایش یابد. کمیته مبادلات بین قاره‌ای پیش‌بینی کرده است، احتمالا قیمت معاملات آینده برای پنبه به حدود ۷۱ سنت برای هر پاوند برسد. معاملات دسامبر به ۸۳ سنت برای هرپاوند رسیده است.

مایک استیونس از موسسه خدمات اقتصادی سوییس گفت: من فکر نمی‌کنم از ۱۹۹۵ تاکنون چنین شرایط بی‌ثباتی را در بازار تجربه کرده باشیم و از طرف دیگر فکر می‌کنم که این شرایط بی‌ثابت چند سال با ما باشد.

کمبود درعرضه پنبه برای اولین بار در سال گذشته اتفاق افتاد و برای اولین تقاضای جهان از عرضه محصول فراتر رفت.

به‌رغم تغییر کشت پنبه به غلات در ایالات متحده در سال جاری، انتظار می‌رود کشت پنبه در سطح جهان ۳ درصد رشد یابد، زیرا که تولید‌کنندگان مهم پنبه مانند چین، هند، استرالیا، برزیل و غرب آفریقا تولید خود را افزایش دادند. به نظر می‌رسد در سطح جهان رشد عرضه از رشد تقاضا سبقت گیرد با این‌همه به نظر می‌رسد عرضه پنبه رشد کافی پیدا کند تا جوابگوی تقاضاها باشد.

انتظار می‌رود میزان پنبه تولید شده در جهان به ۹/۲۶ میلیون تن برسد که در مقایسه با رشد تقاضا که احتمال می‌رود به ۵/۲۷ میلیون تن برسد، کمتر است.

بنابراین هزینه‌های تولید می‌تواند به تولید‌کنندگان پوشاک فشار آورد تا قیمت‌ها را افزایش دهند. تحلیل‌گران معتقدند،‌ همه این مسائل به انرژی مربوط است.

بنابراین در حال حاضر سوال این نیست که آیا میزان کشت پنبه یا غلات افزایش یابد یا نه، بلکه سوال این است که چه میزان انرژی برای تولید پوشاک در کارخانه‌ها باید مصرف شود: افزایش قیمت مواد خام، بحران کمبود اعتبارات که کاهش تولید در کارخانه‌ها را موجب شده است و افزایش دستمزد‌ها به‌ویژه در چین همه و همه دلایلی که تولید را پرهزینه و پوشاک را گران می‌سازد.

حال سوال مهمی که باقی می‌ماند این است که آیا آنها سرانجام قیمت‌های پوشاک را افزایش خواهند داد یا این‌که عرضه را تقلیل خواهند داد.

نتیجه برای مصرف‌کنندگان در اروپا و آمریکا روشن است: آنها باید هرسال پول بیشتری برای خرید لباس بدهند.