گروه بین‌الملل- گزارش‌های نامطمئن درباره درآمد کمپانی‌ها روز پنج‌شنبه باعث احتیاط سرمایه‌گذاران شد، هر چند شاخص‌ها در پایان روز اندکی ترقی را تجربه کردند.

به گزارش آسوشیتدپرس، بازار در حالی روز پنج‌شنبه دچار آشفتگی و تزلزل شد که روز چهارشنبه روز رونق بزرگ برای بازار نام گرفته بود. دلیل تغییر و نوسان جریان بازار در روز پنج‌شنبه گزارش بانک مرکزی فیلادلفیا درباره کاهش تولید صنعتی منطقه‌ای در ماه آوریل در این ایالت بود. بر اساس این گزارش شاخص تولید صنعتی از ۴/۱۷در ماه مارس به ۹/۲۴تنزل یافته است. البته تحقیقی درباره آینده تولید صنعتی نشان می‌دهد که مدیران کارخانه‌ها درباره آینده بسیار خوش‌بین بودند، اما آنچه نگرانی بازار را به دغدغه‌ جدی تبدیل کرد، گزارش افزایش اشتغال است که پیش‌بینی‌ها درباره خوش‌بینی را بی‌اثر ساخت. گزارش درآمد کمپانی‌ها هم در روز پنج‌شنبه نوسان داشت و مجموعه‌ای از خوب و بد را تشکیل می‌داد به همین جهت، جریان بازار را با کمک عوامل فوق متزلزل می‌ساخت. مریل لینچ گزارش داد که در اولین فصل سال ۱۴/۲میلیارد دلار ضرر داده است که ضرری فراتر از انتظار و پیش‌بینی تحلیل‌گران بود. کمپانی همچنین گزارش داد که آنها عقیده دارند ۳۰۰۰ شغل را حذف کنند تا بتوانند با کم کردن هزینه‌ها به رونق و احیای کمپانی کمک کنند. این خبر در حالی منتشر شد که در یک ماه اخیر این کمپانی ۴۰۰۰ شغل دیگر را هم از دست داده بود. گزارش درآمد آی.بی.ام می‌توانست جریان منفی و نگرانی که بر بازار حاکم شده بود را خنثی کند، اما ضرر نوکیا عوامل منفی را تقویت کرد. نوکیا بزرگ‌ترین سازنده تلفن همراه است.

تحلیل‌گران معتقدند بازار در طول روز فراز و نشیب داشت و این تقریبا طبیعی است. وقتی شما یک روز خیلی خوب دارید، نمی‌خواهید روز بعد شیرینی سود روز قبل را به کام خود تلخ کنید و کاملا محتاطانه عمل می‌کنید، به ویژه که اداره کار ایالات‌متحده هم اعلام کرد تعداد درخواست‌های بیمه بیکاری ۱۷۰۰۰ درخواست در هفته گذشته افزایش پیدا کرد و به ۳۷۲۰۰۰ رسید. شاخص سهام داوجونز پس از فراز و نشیب فراوان سرانجام یک واحد یا ۰۱/۰ درصد افزایش یافت و به واحد ۱۲۶۲۰ رسید. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۸۵/۰ درصد یا ۰۶/۰ درصد ترقی یافت و به واحد ۱۳۶۶ رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک در اثر ضرر نوکیا ۸ واحد یا ۳۵/۰ درصد از دست داد و به واحد ۲۳۴۲ رسید. در توکیو کاهش ارزش ین در مقابل دلار به سرمایه‌گذاران انگیزه کافی برای فعالیت و کسب سود داد، هرچند سود معامله‌گران ژاپنی از آن جهت که منتظر گزارش درآمد کمپانی‌ها در ایالات‌متحده بودند، محدود بود. شاخص سهام نیکی روز جمعه در توکیو ۷۸ واحد یا ۵۸/۰ درصد به دست آورد و به واحد ۱۳۴۷۶ رسید. شاخص سهام توپیکس ۱۱ واحد یا ۸۳/۰ درصد ترقی یافت و به واحد ۱۳۰۴ رسید. برای کل هفته شاخص نیکی ۱۵/۱ درصد و توپیکس ۹۹/۱ درصد به دست آوردند.

در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در مقابل ین افزایش یافت و خیال صادرکنندگان ژاپنی را آسوده ساخت و در برابر یورو اندکی افزایش یافت. روز جمعه در توکیو هر دلار در برابر ۳۹/۱۰۲ ین معامله شد که نسبت به روز پنجشنبه که هر دلار به ازای ۷۷/۱۰۱ ین معامله شده بود، ارزش دلار در برابر ین افزایش مناسبی / آنقدر که بتواند معامله‌گران بازار سهام توکیو را تهییج کند، تجربه کرد. نرخ برابری دلار در برابر یورو به ازای یورو ۵۸۸۵/۱ دلار معامله شد. روز پنجشنبه در نیویورک هر یورو به ازای ۵۹۷۱/۱ دلار معامله شده بود.

قیمت نفت روز پنجشنبه در نیویورک به ۸۶/۱۱۴ دلار برای هر بشکه رسید که نسبت به روز چهارشنبه ۷ سنت کاهش نشان می‌دهد. افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی سبب کاهش میزان قراردادها و معاملات نفتی شد.