مترجم: رفیعه هراتی

مائوزدونگ نیروهایی را برای «آزاد کردن» تبتی‌های بی‌اشتیاق گسیل کرد، اما او می‌دانست که کشورش با «تعصب‌نژادی» در کنترل اقلیت‌های نژادی مشکل دارد. گرچه چین هنوز تلاش می‌کند که تبت نافرمان را آرام کند، ‌ناآرامی‌ها ادامه دارد. پس از گذشت بیش از دو هفته از وقوع ناآرامی در لهاسا پایتخت تبت که نژاد چینی را هدف قرار داد، چین باید توجه بیشتری به آنچه تبتی‌ها را این قدر خشمگین کرد، نشان دهد. چین برای نشان دادن کمی صداقت به گروه کوچکی از روزنامه‌نگاران خارجی و گروه کوچک‌تری از دیپلمات‌ها اجازه داد بازدید کوتاهی از این شهر داشته باشند. برخی راهبان تبتی برای هشدار به مقامات، در مورد فقدان آزادی مذهبی‌شان به روزنامه‌نگاران شکایت کردند. کمی بعد که دیپلمات‌ها به همان معبد برده شدند، مقامات اطمینان حاصل کردند که فقط یک راهب مطیع صحبت خواهد کرد.

تمرکز رسانه‌های دولتی بر جانبداری مطبوعات غربی از تبتی‌ها در پوشش دادن خشونت در لهاسا موجب غلیان احساسات ضدغربی در اینترنت شده است.

جین مکارتنی، خبرنگار چینی روزنامه‌ تایمز لندن از طرف تلفن‌کنندگان به دفتر او در پکن تهدید به مرگ شد، زیرا گزارشی در روزنامه او المپیک پکن را با المپیک سازمان‌یافته توسط نازی‌ها در برلین در سال ۱۹۳۶ مقایسه کرده است.

مقامات که نگران اعتراض تبتی‌ها و دیگران بودند، در سی‌و‌یکم مارس در اطراف میدان تیان‌-آن-‌من که مراسم روشن کردن مشعل المپیک برگزار می‌شد، تدابیر امنیتی اعمال کردند. در این مراسم رییس‌جمهوری هوجین تائو مشعلی را که ۵۶ ابر خوش‌شانسی روی آن حک شده بود، روشن کرد. آژانس رسمی خبری شین‌هوا اعلام کرد این ابرها نماد آرزوهای خوب از طرف ۵۶ گروه نژادی است.

اما روز بعد سخنگوی پلیس ووهپینگ گفت جدایی‌طلبان تبتی آماده بودند جوخه‌های آماده به مرگ را برای ترتیب دادن حملات خشونت‌بار بفرستد

(او جزئیاتی ارائه نکرد). آقای وو گفت پلیس به تازگی ۱۷۸ تفنگ، ۱۳هزار فشنگ، بیش از ۵/۳ تن مواد منفجره، بیش از ۱۹هزار چاشنی و دو نارنجک دستی از صومعه‌های تبتی توقیف کرده است. او همچنین گفت مردی را که مظنون به فعالیت به عنوان مامور فرقه دالایی‌ لاما برای برانگیختن ناآرامی‌ در لهاسا بود، دستگیر کرده‌اند. فرقه دالایی لاما هرگونه دخالتی را رد می‌کند. چین مدارک متقاعدکننده اندکی از هرگونه اقدام تروریستی در مرزهای خود ارائه داده است.

دیپلمات‌‌ها می‌گویند چین قصد دارد در مورد چنین تهدیداتی مبالغه کند تا آنها را بهانه‌ای برای سرکوب جنبش‌های جدایی‌طلب قرار دهد. این اقدامات ناشیانه چین اغلب تنش‌های نژادی را تشدید می‌کند. پس از ناآرامی در تبت یک نفربر زرهی با نیروهای کلاهخود به سر در بالای آن در لهاسا گشت زد و پرچم سرخی را به نمایش گذاشت که روی آن نوشته شده بود «فعالیت‌های مذهبی باید در چارچوب قانون باشد.» بی‌توجهی رسمی به اقلیت‌های نژاد با تلاش‌های سال‌های اخیر در میدان دادن به مناسک امپراتور زرد، نیای اسطوره‌ای نژاد هان که ظاهرا ۵۰۰۰ سال قبل می‌زیسته است، آشکار شد. رهبران عالی‌رتبه در مراسم ادای احترام به او شرکت کردند. مقامات، اکتبر گذشته پیوستن اقلیت‌های نژادی را از جمله تبتی‌ها، به یکی از این مناسک در معبدی در استان شانژی که گفته می‌شود امپراتور زرد در آنجا دفن شده است، ترتیب دادند. مشعل المپیک پس از عبور از تبت، در ماه جولای به این معبد حمل خواهد شد. مقامات نگرانند عبور مشعل المپیک از تبت موجب اعتراضات بیشتر شود.

پرستش امپراتور زرد با اعلام تعطیلی رسمی جدید که به عنوان کینگ‌مینگ روز نظافت مقبره‌ها شناخته می‌شود، تقویت خواهد شد. این روز فستیوالی است که در آن چینی‌ها به طور سنتی به نیاکان خود ادای احترام می‌کنند. دولت‌های استان شانژی و استان هنان که ادعا می‌کنند محل تولد امپراتور است، در حال رقابت هستند (و ظاهرا میلیون‌ها دلار خرج می‌کنند) تا معابد مربوط به امپراتور زرد را شاخص کنند. مقامات استان‌ هنان می‌گویند برای این ماه ۲۰هزار پرستش‌کننده امپراتور پیش‌بینی می‌کنند.

این موضوع که اقلیت‌های نژادی علاقه‌ای به امپراتور زرد ندارند، گهگاه توسط گزارشگران چینی ذکر می‌شود. اما بسیاری از مقامات چینی به این مناسک به عنوان شیوه مفیدی برای ترغیب به وطن‌پرستی نگاه می‌کنند.