گزارش بین‌الملل- گزارش انتشار افزایش خرده‌فروشی در ماه مارس باعث تقویت روحیه سرمایه‌گذاران وال‌استریت در روز دوشنبه و مانع تنزل شدید شاخص‌های وال‌استریت شد. به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت بازرگانی ایالات‌متحده روز دوشنبه گزارش میزان خرده‌فروشی در ماه مارس را منتشر کرد که نتایجی بهتر از انتظار وال‌استریت را دربر داشت. بر اساس این گزارش، میزان خرده‌فروشی درماه مارس ۲/۰درصد افزایش یافته بود، این در حالی است که در ماه فوریه میزان خرده‌فروشی ۶/۰درصد تقلیل نشان می‌داد. البته اگر ۱/۱درصدی که صرف خرید گازوئیل شده است را از میزان کل خرده‌فروشی کسر کنیم،‌ میزان خرده‌فروشی در ماه مارس تقریبا تغییری نکرده است و نه افول و نه صعود داشته است. با این همه شاخص، صعودی فراتر از انتظار پیش‌بینی‌کنندگان و اقتصاددانان به خود دیده است که در روزهای ناامیدی وال‌استریت در اثر گزارش‌های نامطلوب درآمد کمپانی‌ها، نقطه امیدی برای سرمایه‌گذاران به شمار می‌رود. فعالان بازار می‌گویند که آنها منتظر خبرهای بد از بخش‌های بانک و بیمه هستند و ضرر موسسات کاملا قابل پیش‌بینی است، ولی اخباری مانند افزایش میزان خرده‌فروشی می‌تواند ورق را بازگرداند از این جهت میزان هزینه‌ای که مصرف‌کننده می‌کند خود بیش از نیمی از اقتصاد را تشکیل می‌دهد.

البته هنوز بازار منتظر کل گردش‌های درآمد است، هرچند گزارش‌ ضرر کمپانی واشویا به اندازه کافی بازار را در بهت فرو برد، اما تحلیل‌گران می‌گویند اگر آنچنان که انتظار می‌رود، موسسات مالی و بانک‌ها گزارش‌های ضرر خود را منتشر کنند، جریان آرام و متعادل بازار در هفته‌های اخیر کاملا به هم می‌ریزد و معلوم نیست که چه خبری می‌تواند آرامش و ثبات را به بازار بازگرداند. شاخص سهام داوجونز ۲۳ واحد یا ۱۹درصد از دست داد و به واحد ۱۲۳۰۲ رسید. شاخص سهام استاندارد اندپورز هم ۵ واحد یا ۳۴درصد از دست داد و به واحد ۳۲۸/۱ رسید. شاخص سهام تکنولوژی نزدک هم ۱۴ واحد یا ۶۳/۰درصد ضرر کرد و به واحد ۲۲۷۶ رسید. کل تعداد سهم‌های دست به دست شده در روز دوشنبه ۴۲/۳میلیارد سهم بود که نسبت به روز جمعه کاهش محسوسی نشان می‌داد. بزرگ‌ترین بازندگان روز دوشنبه وال‌استریت، سهام کمپانی‌های مالی و بانک‌ها بودند.

در توکیو با اینکه ارزش دلار مقابل ین افزایش قابل‌توجهی یافته بود، اما قراردادهای بیع متقابل به کمک بازار آمد و باعث شد در روزهایی که وال‌استریت به دلیل کاهش درآمد کمپانی‌های بزرگ و چندملیتی در سراشیبی ضرر قرار دارد، نفسی تازه کند و روز سه‌شنبه را با افزایش در ارزش سهام سپری کند. شاخص سهام نیکی در روز سه‌شنبه ۷۳واحد یا ۵۷/۰درصد به دست آورد و به واحد ۱۲۹۹۱ رسید. شاخص سهام توپیکس ۱۰ واحد یا ۷۸/۰درصد به دست آورد و به واحد ۱۲۵۶ رسید. در اروپا شاخص سهام FTSE لندن ۰۸/۱درصد از دست داد. به نظر می‌رسد بازار سهام لندن دومین هفته ضرر خود را آغاز کرده است. داکس آلمان و CAC-۴۰ فرانسه به ترتیب ۷۴/۰درصد و ۶۶/۰درصد از دست دادند.

در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در مقابل یورو و ین کاهش پیدا کرد و رکورد جدیدی از خود بر جای گذاشت. روز سه‌شنبه در توکیو هر یورو به ازای ۵۸۲۱/۱دلار معامله شد که نسبت به روز قبل در نیویورک که هر یورو به ازای ۵۷۸۳/۱ معامله شده بود، ارزش دلار کاهش محسوسی نشان می‌داد. نرخ برابری دلار در برابر ین به ازای هر دلار به ۳۳/۱۰۱ین رسید.