غذا، بحران جهان در سال 2008

گروه بین‌الملل- افزایش قیمت غذا و تهدید فزاینده‌ای که متوجه ثبات سیاسی و اهداف توسعه‌ای شده است، توجه رهبران اقتصادی جهان را به خود جلب کرده است و رییس بانک جهانی برای برطرف کردن پیامدهای منفی تورم، تقاضای کمک کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این بحث در هفته گذشته در نشست سران کشورهای صنعتی به تدریج به اولویت مباحث مطرح شده در این نشست تبدیل شد و هشدار همزمان رییس صندوق بین‌المللی پول و رییس بانک جهانی بر اهمیت این موضوع افزود. در این میان سران هفت کشور صنعتی به سادگی با اشاره‌ای کوتاه به موضوع از کنار آن گذشتند و کسانی را که معتقد هستند حل این مشکل دارد به بحران تبدیل می‌شود به تعهد سیاسی و مدیریت کشورهای ثروتمند احتیاج دارد، نا امید کردند.

لویی اشتراوس‌ کان، رییس صندوق بین‌المللی پول پیشنهاد کرد تا جبهه متحدی برای بازگرداندن جریان اقتصاد جهان به مسیر متعادل آن تشکیل شود. وی گفت بهتر است دولت‌ها برای مقابله با بحران مالی که اخیرا به وجود آمده است، اقدامات جدی‌تر و بیشتری انجام دهند. رابرت زولیک رییس بانک جهانی نیز گفت میلیون‌ها نفر از جمعیت جهان به ویژه در کشورهای فقیر به دلیل افزایش قیمت غذا در معرض خطر بزرگی قرار دارند؛ بنابراین لازم است دولت‌ها هر چه زودتر برای مهار این تورم اقدام کنند، قبل از اینکه مجبور شوند هزینه بزرگ‌تری بپردازند.

ادوارد زولیک گفت که برآورد می‌شود به دلیل دوبرابر شدن قیمت غذا در سه سال اخیر حدود ۲۰۰میلیون نفر از مردم کشورهای فقیر به وضعیت وخیم‌تری از فقر کشیده شوند. وی هشدار داد که این موضوع فقط درباره نیازهای کوتاه‌مدت نیست؛ بلکه حصول اطمینان درباره این است که نسل آینده چنین قیمتی نخواهد پرداخت.

اشتراوس کان حتی پا از این هم فراتر گذاشت و گفت گذشته نشان داده است که چنین مسائلی معمولا به جنگ انجامیده است.

با اینکه رهبران هفت کشور صنعتی،‌ اهمیت زیادی به موضوع «غذا» در نشست خود ندارند اما در پایان نشست جورج بوش رییس‌جمهوری آمریکا ۲۰۰میلیون دلار به عنوان کمک‌های اضطراری غذا اختصاص داد که در حال حاضر با تورم فزاینده قیمت غذا در ۱۷سال اخیر دست و پنجه نرم می‌کند. بوش گفت: هدف کمک‌های اضافی غذا درواقع مهار و خنثی کردن تاثیر افزایش قیمت کالاهای غذایی در آفریقا و جاهای دیگر دنیا است. به نظر می‌رسد بحران تورم در قیمت کالاهای غذایی جدی‌تر از آن باشد که به کمک‌های محدود حل شود.

در هائیتی اعتراضات گسترده مردمی سبب کناره‌گیری نخست‌وزیر از قدرت شد. در کشورهایی مانند مصر، ساحل عاج، اتیوپی، ماداگاسکار، فیلیپین و اندونزی افزایش قیمت غذا اعتراضات گسترده‌ای را در پی داشته است. کارشناسان و اقتصاددانان معتقدند بحران فعلی غذا نمی‌تواند به تنهایی به وسیله بانک جهانی یا صندوق بین‌المللی پول حل شود و نیازمند همراهی و کمک کشورهای ثروتمند و صنعتی است.