«چکمه» ایتالیا بر پای بر لوسکنی

گروه بین‌الملل- جناح راست میانه به رهبری سیلویو برلوسکنی توانست در انتخابات پارلمانی ایتالیا به یک پیروزی چشمگیر دست پیدا کند. حزب راست میانه در این انتخابات توانست با یک برتری مشهود، کنترل مجلس و سنای ایتالیا را به طور همزمان در دست بگیرد. رسانه‌های ایتالیایی پیروزی برلوسکنی را فراتر از حد انتظار توصیف کردند. به این ترتیب سیلویو برلوسکنی برای سومین بار به عنوان نخست‌وزیر ایتالیا سوگند یاد خواهد کرد و شصت‌و‌دومین دولت ایتالیا پس از جنگ جهانی دوم را تشکیل خواهد داد. ائتلاف راست میانه توانست ۹/۵۳درصد کرسی‌های پارلمان را کسب کند. رقیب تنها ۹/۳۷درصد را به دست آورد.

خبرگزاری بی‌بی‌سی گزارش داد که والترولترونی، رهبر ائتلاف چپ میانه شکست در این انتخابات را پذیرفته و در گفت‌و‌گوی تلفنی با برلوسکنی پیروزی او را تبریک گفته است. ولترونی در جمع خبرنگاران گفت: من مانند آنچه که در همه دموکراسی‌های پیشرفته دنیا مرسوم است به برلوسکنی تلفن کرده و پیروزی او را تبریک گفتم.

ائتلاف راست میانه به رهبری سیلویو برلوسکنی در این انتخابات توانست ۳۴۰ کرسی از ۶۳۰ کرسی پارلمان را به دست آورد. ائتلاف چپ میانه نیز ۲۳۹ کرسی پارلمان را تصاحب کرد. در جریان انتخابات مجلس سنا نیز حامیان برلوسکنی توانستند ۱۶۸ کرسی از مجموع کرسی سنا را به دست آورند. چپ‌ها نیز بر ۱۳۰ کرسی مجلس سنا در ایتالیا تکیه زدند. پیروزی در مجلس سنا در ایتالیا بسیار اهمیت دارد، چراکه این پیروزی برای تشکیل دولت ضروری است. با این وجود سیلویو برلوسکنی نیازمند ائتلاف با احزاب مستقل است تا بتواند دولتی فراگیر را در ایتالیا تشکیل دهد. برلوسکنی چند ساعت پس از مسجل شدن پیروزیش در گفت‌و‌گو با یک شبکه تلویزیونی ایتالیایی گفت: ما ماه‌های سختی را پیش رو خواهیم داشت و برای عبور از این دوران نیازمند توانایی زیادی هستیم.

برلوسکنی در آستانه تشکیل دولت جدید با چالش‌های بزرگی رو‌به‌رو خواهد بود که مهمترین آنها مشکلات اقتصادی است. مشکلاتی که به سقوط دولت قبلی خودش و دولت رومانو پرودی منجر شد. کارشناسان رشد اقتصادی امسال ایتالیا را صفر پیش‌بینی کردند و این در حالی است که چهارمین اقتصاد بزرگ اروپا با مشکلات دیگر اقتصادی همچون بیکاری و تورم دست و پنجه نرم می‌کند. مشکل دیگر برلوسکنی به عنوان نخست‌وزیر ایتالیا بی‌اعتمادی مردم به دولت‌هایی است که پی در پی آمده و هیچ یک نتوانسته‌اند مشکلات اقتصادی ایتالیا را برطرف کنند. مشکلات اقتصادی در ایتالیا تا آنجا گسترش یافته که شرکت هواپیمایی آلیتالیا یکی از قدیمی‌ترین خطوط هوایی ایتالیا را در آستانه ورشکستگی قرار داده است. برلوسکنی در دوران تبلیغات انتخاباتی پیوسته شعارهایی در مورد تغییرات بنیادی در اقتصاد می‌داد. کاهش مالیات‌ها و پرداخت بدهی‌های دولتی،‌ آزادسازی اقتصادی و برخورد محکم با جرایم اقتصادی و اجتماعی در کنار حل مشکل هواپیمایی آلیتالیا بزرگترین وعده‌های برلوسکنی هستند.

برلوسکنی در حالی بار دیگر به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شده است که منتقدان او می‌گویند او آن فردی نیست که بتواند در ایتالیا تغییرات بنیادی رو به جلو ایجاد کند. چه آنکه او در دوره اول نخست‌وزیر که هفت ماه به طول انجامید و دور دوم که پنج سال طول کشید نیز نتوانست تغییری ایجاد کند.