گروه بین‌الملل - کاهش در تقاضاهای بیمه بیکاری باعث شد تا شاخص‌های وال‌استریت پس از دو روز کاهش، روز پنجشنبه را با ترقی و سود به پایان برند.

به گزارش آسوشیتدپرس بازار در روز پنج‌شنبه علاوه‌بر خبر کاهش تقاضای بیمه بیکاری خبری هم درباره افزایش سود کمپانی‌های خرده‌فروشی مانند وال‌مارت داد که معمولا کالاهایی با تخفیف می‌فروشند. به هر حال در حیص و بیصی که بازار دلایل و عوامل زیادی برای نگرانی دارد، اخبار مربوط به کسادی هنوز قوی است، بحران پولی هنوز کاملا مهار نشده است و در خبر هفته گذشته اداره‌کار تعداد بیکاران افزایش پیدا کرده‌اند، بازار دنبال دلالی است که جهت بازار را تعیین کند و بازار کاملا رها شده و افسرده و عصبی به نظر نیاید. به همین دلیل در روز پنج‌شنبه بازار دو خبر که بتواند با اتکای به آنها پنج‌شنبه را با سود به پایان ببرد، دریافت کرد.

با این همه سوالات مهم درباره سلامت سیستم مالی در سطح جهان و درآمد بانک‌ها و از همه مهم‌تر سلامت اقتصادی به قوت خود باقی است و می‌تواند در روزهای آینده بازار را با مشکل مواجه کند. یکی از تحلیلگران بازار می‌گوید بازار هنوز دچار نوسان است؛ اما حد و میزان نوسان آن اندک است. یک روز همه فکر می‌کنیم شرایط خوب است و همه چیز رو به خوبی پیش می‌رود؛ اما درست روز بعد ما با یک خبر بد غافلگیر می‌شویم. در واقع هنوز عوامل منفی زیادی وجود دارد.

هنری پاولسون، وزیر خزانه‌داری ایالات‌متحده در روز پنج‌شنبه در سخنرانی گفت که رشد اقتصاد به وضوح کندتر شده است و سخن رییس بانک مرکزی آمریکا را که اول هفته گذشته از احتمال جدی کسادی سخن گفته بود به یاد آورد و اخبار منفی و نیز بدبینی به‌ وضع اقتصاد را تقویت کرد. اما اگر بازار در روزهای اخیر روزهای خوب هم داشته باشد به این دلیل است که همه اینها را می‌داند و براساس و در چارچوب آنها عمل می‌کند و به همین لحاظ رفتار بازار عقلانی‌تر به چشم می‌آید.

شاخص سهام داوجونز ۵۵واحد یا ۴۴/۰ به دست آورد و به واحد ۱۲۵۸۲ رسید. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۶واحد یا ۴۵/۰درصد به دست آورد و به واحد ۱۳۶۱ رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۳۰واحد یا ۲۷/۱درصد ترقی پیدا کرد و به واحد ۲۳۵۲ رسید. بازار در روز پنج‌شنبه خبر احتمال معامله‌ای میان یاهو و کمپانی A۰۱ برای ترکیب عملیات اینترنت دریافت کرد و به همین دلیل ارزش سهام یاهو ۸۲ سنت یا ۳درصد افزایش یافت و باعث رشد شاخص نزدک بود.

در ژاپن بازار سهام توکیو دلایل خوب و قاطعی برای رونق در آخرین روز هفته داشت. کنفرانس سران کشورهای صنعتی امیدواری برای رسیدن به توافقی درباره ثبات بازارهای مالی را افزایش داد و از طرفی پیش‌بینی افزایش درآمد کمپانی‌ها در سال جاری، بدبینی‌‌ها و نگرانی‌های سرمایه‌گذاران را از حیث سود شرکت‌ها برطرف کرد. شاخص سهام نیکی در روز جمعه ۳۷۸واحد یا ۹۲/۲درصد افزایش یافت و به واحد ۱۳۳۲۴ رسید. شاخص سهام توپیکس ۳۱واحد یا ۴۵/۲درصد به دست آورد و به واحد ۱۲۷۹ رسید. برای کل هفته شاخص نیکی با ۲/۰درصد سود، کار خود را به پایان برد.

در اروپا شاخص FTSE لندن ۳۱/۰درصد به دست آورد و این به‌رغم خوشحالی موسسات و بنگاه‌های اقتصادی از اقدام بانک مرکزی انگلیس در کاهش نرخ بهره بود. شاخص داکس آلمان و CAC-۴۰ فرانسه هم ۲۵/۰درصد و ۳۲/۰درصد از دست دادند.

در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در مقابل ین افزایش؛ اما در مقابل یورو کاهش داشت. روز جمعه در توکیو هر دلار به ازای ۱۰۲ین معامله شد که نسبت به روز پنج‌شنبه در نیویورک که هر دلار به ازای ۳/۱۰۱ین معامله شده بود، ارزش دلار افزایش محسوسی نشان می‌داد. نرخ برابری دلار در برابر یورو به ازای هر یورو ۵۷۷۰/۱ بود. روز پنج‌شنبه هر یورو به ازای ۵۸۴۵/۱دلار معامله شده بود.