گروه بین‌الملل- تاثیرات خطرناکی که محیط‌زیست و در واقع آلودگی محیط‌زیست می‌تواند بر زندگی انسان‌ها داشته باشد، از حد مخالفت‌های آرام و شیک گذشته و به دستور کار سیاسی مهم تبدیل شده است.

در سال‌های اخیر توجه به محیط‌زیست و جلوگیری از تخریب آن در همه ابعاد افزایش یافته است. ضرورت توجه به محیط‌زیست بیشتر ناشی از مخاطرات و آسیب‌هایی است که می‌تواند عواملی که بر آن عارض می‌شوند، ایجاد کند. آلودگی هوا، موجب کوتاه شدن میانگین عمر در کشورها و مرگ آرام و تدریجی شهروندان شده است. سیلاب‌ها و توفان‌ها بیش از هرچیز دیگری جان آدم‌ها را نشانه رفته است و دیگر بلایای طبیعی مانند زلزله و آتش‌سوزی علاوه‌بر تخریب منابع طبیعی، خسارات جدی بر منابع انسانی وارد می‌آورد. از همین رو در سال‌های اخیر فعالان محیط‌زیست، این جنبه را هم مورد توجه قرار داده‌اند. بنابر این در زمانی که دولت‌ها درگیر این موضوع هستند که چگونه آلودگی را در ابعاد و انواع مختلف محدود کنند، تازه‌ترین گزارش کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه اروپا حاکی از آن است که هرگونه تاخیر در کم کردن میزان آلودگی می‌تواند هزینه‌های زیادی در برداشته باشد.

براساس این گزارش، اگر سیاست‌های فعلی ادامه یابد تا سال ۲۰۳۰ آلودگی اوزون به تنهایی باعث چهار برابر شدن سرانه مرگ کودکان نسبت به سال ۲۰۰۰ خواهد شد (در سال ۲۰۰۰، سرانه مرگ کودکان ۴۲۰۰۰نفر بوده است). براساس این گزارش آسیا و آفریقای شمالی افزایش شدیدتری را نسبت به سایر کشورهای جهان شاهد خواهند بود. در آسیا افزایش مرگ و میر بیش از ۵۰درصد خواهد بود. از طرف دیگر این گزارش پیش‌بینی می‌کند که به طور کلی مرگ ناشی از آلودگی هم دوبرابر خواهد شد.