گروه بین‌الملل- احیای نگرانی‌ها درباره کسادی اقتصادی که باعث تنزل بی‌سابقه دلار در سه سال اخیر شده است موجب سقوط بازار‌های سهام در آسیا و به‌ویژه توکیو شد.

به گزارش رویترز از نیویورک تنزل روز جمعه وال‌استریت در اثر گزارش درآمد کمپانی‌ها و نیز اخبار اقتصادی به‌ویژه خطر افزایش هزینه‌‌های خانواده‌ها که خود نشانه‌ای از افزایش درآمد است، باعث تنزل بازارهای سهام در آسیا شد. سرمایه‌گذاران وال‌استریت در روز جمعه دلایل کافی برای تنزل داشتند که با سخنان بن‌برنانکی رییس بانک مرکزی کشور هم تکمیل شد. بن‌برنانکی در دو گزارش خود به کمیته بانکی سنا و کنگره سخنان ضد و نقیضی گفت. وی‌دراین جلسه به سنا گفت اقتصاد با وضعیت رکود تورمی دهه ۷۰ تفاوت دارد و تورمی که در حال حاضر وجود دارد صرفا ناشی از افزایش قیمت نفت است که در آینده نزدیک یعنی دو تا سه ماه آینده کاهش خواهد یافت. اما در کنگره وی از تورم به عنوان نگرانی جدی یاد کرد که می‌تواند باعث کاهش مجدد نرخ بهره شود.

وضع اقتصاد آمریکا و نیز جریان وال‌استریت برای بازارهای سهام آسیا و به‌ویژه توکیو بسیار اهمیت دارد؛ چرا که ایالات متحده بزرگ‌ترین بازار مصرف کالاهای تولیدی ژاپن است و منع اقتصاد آن و ارزش دلار مستقیما بر سود صادرکنندگان ژاپنی تاثیر می‌گذارد. بنابر این در روز دوشنبه بزرگ‌ترین بازندگان بازارهای سهام آسیا کمپانی‌های صادرکننده و مخصوصا کمپانی‌های تولید خودرو و نیز موسسات مالی و بانکی بودند که هنوز سایه بحران اعتبارات را بر سر خود احساس می‌کنند و هر روز ورق و بعد تازه‌ای از این بحران جلوه می‌‌کند.

در ژاپن روز دوشنبه، شاخص سهام توکیو در روزی بد و ناامید‌کننده ۶۱۱ و احد یا ۵/۴درصد از دست داد و به واحد ۱۲۹۹۲رسید. از ۲۳ژانویه تاکنون شاخص نیکی به زیر واحد ۱۳۰۰۰ سقوط نکرده بود. شاخص‌ سهام توپیکس هم ۵۳واحد یا ۰۱/۴ درصد ضرر کرد و به واحد ۱۲۷۱ رسید. در هنگ‌کنگ، شاخص هنگ‌هنگ ۳درصد از دست‌داد و به واحد ۵/۲۳۶ رسید. در سئول هم شاخص اصلی بازار سهام ۳/۲درصد ضرر کرد. اقتصاددانان ژاپنی معتقدند که نوسان بازار سهام توکیو در روزهای آینده هم ادامه خواهد یافت، مگر در ایالات متحده خبر خاص و امیدوارکننده در ارتباط با اقتصاد اتفاق بیافتد.

در بازار معاملات ارزی، ارزش دلار در برابر ارز‌های رقیب در اثر نگرانی‌های کسادی اقتصادی به شدت تنزل کرد. اخبار کسادی آمریکا دلیل مهم تنزل ارزش دلار در بازارهای ارزی جهان بود، هرچند احتمال کاهش نرخ بهره هم می‌تواند از دلایل دیگر این تنزل باشد. روز دوشنبه در اروپا هر یورو به ازای ۵۲۳/۱دلار معامله شد، روز جمعه هر یورو به ازای ۵۱۹۴ دلار معامله شده بود. همچنین نرخ برابری دلار در برابر ین به ازای هر دلار ۷۲/۱۰۲ین بود. روز جمعه در نیویورک هر دلار به ازای ۹۶/۱۰۳ ین معامله شده بود.

تنزل ارزش دلار در برابر ین در سه سال اخیر بی‌سابقه بوده است. قیمت هر اونس طلا هم در بازارهای جهانی ۹۰/۹۸۳دلار رسید. تنزل قیمت نفت به افزایش قیمت طلا و نفت و فلزات در بازارهای جهانی کمک کرده است.

وال‌استریت در حالی هفته جدید را آغاز می‌کند که گزارش نظرسنجی از ۲۵۹اقتصاددان منتشر شده است. اقتصاددانان معتقدند مهم‌ترین نگرانی در بخش اقتصاد آمریکا، هنوز بحران وام‌های Sub-prime است که مستقیما با معاش مردم صاحب‌خانه سر و کار دارد و مالکیت آنها را بر خانه‌هایشان به چالش می‌کشاند.