گروه بین‌الملل- خبرهای اقتصاد ایالات‌متحده در هفته گذشته، به طور کلی ناامید‌کننده بود و به همین دلیل بازار سهام وال‌استریت که اول هفته را با خوش‌بینی کاهش نرخ بهره، چهار روز کاری دارای رونق را پشت سر گذاشته بود، سه روز آخر را تحت تاثیر افزایش قیمت نفت، کاهش هزینه مصرف‌کنندگان و گزارش رییس‌ بانک‌مرکزی درباره وضعیت اقتصادی با افول شاخص‌‌ها سر کرد. در اواسط هفته گذشته، گزارشی درباره وضعیت بازار مسکن منتشر شد که در حال حاضر بحرانی‌ترین بخش اقتصاد ایالات متحده است و دلیل اصلی کسادی اقتصادی ایالات متحده به شمار می‌رود. بسیاری از تحلیل‌گران اعتقاد دارند، مادام که بازار مسکن در آمریکا رشد خود را از سر نگیرد، اقتصاد آمریکا نمی‌تواند احیا شود. بر اساس گزارش موسسه آمار مسکن، فروش خانه‌های جدید در ماه ژانویه ۸/۲درصد تنزل یافت و به سطحی رسید که فروش مسکن در سال ۱۹۹۵ رسیده بود. فروش خانه‌های موجود نیز ۴/۰درصد در همین ماه کاهش یافت. همچنین گزارش دیگری حاکی از آن است که قیمت مسکن در شهرهای بزرگ ایالات در یک سال اخیر ۸/۹درصد کاهش یافته است که از ۱۹۸۷ تاکنون بی‌سابقه است.

و اما به‌رغم انکار رییس بانک‌مرکزی ایالات متحده که معتقد است تورم فعلی در ایالات‌ صرفا ناشی از افزایش قیمت نفت و نیز تنزل ارزش دلار است که باعث می‌شود قیمت کالاها و مواد خام ارزان به نظر بیاید و در نتیجه تقاضا برای آنها را افزایش داده است. تورم همچنان رو به صعود دارد و برخی از اقتصاددانان معتقدند که تورم بالا رونده ریسک افزایش اقتصاد را به وضع «رکود-تورمی» را که اقتصاد در دهه ۷۰ به آن دچار شده بود، افزایش می‌دهد. اما بن‌برنانکی معتقد است تورم اخیر در دو تا سه ماه آینده از بین خواهد رفت.

در آخرین گزارش از وضعیت قیمت‌ها، قیمت‌های عمده‌فروشی در سال تا ماه ژانویه ۴/۷درصد ترقی نشان می‌دهد که از ۱۹۸۱ تاکنون چنین افزایشی بی‌سابقه است.

این افزایش عمدتا به دلیل ترقی قیمت مواد غذایی و سوخت است. همچنین شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان ۳/۱۲ واحد تنزل کرده و به واحد ۷۵ رسیده است که این نیز در ۵سال اخیر بی‌سابقه است.

در چین، رییس بانک مرکزی چین اعلام کرد به منظور مهار تورم این بانک سیاست انقباض پولی در پیش خواهد گرفت. بانک تاکنون با افزایش نرخ بهره و نیز وضع مالیات بر خرید و فروش در بازارهای سهام خواسته است با تورم شتابنده چین مقابله کند. در ماه‌های اخیر در چین قیمت مواد غذایی به ویژه افزایش یافته است.

در آلمان، اعتماد صاحبان کسب و کار در ماه فوریه افزایش یافته است. براساس شاخص وضعیت کسب و کار که توسط یک موسسه تحقیقاتی در مونیخ تنظیم می‌شود، اعتماد به وضعیت کسب و کار از واحد ۱۰۳ به واحد ۱۰۴ افزایش یافته است. این دومین ماه پیاپی رشد شاخص است. قیمت نفت در هفته گذشته رکود تاریخی از خود برجای گذاشت و هر بشکه نفت به ازای ۱۰۳دلار برای اولین بار در تاریخ معامله شد.

حدود قیمت نفت که به دلیل افزایش تقاضا اتفاق افتاده است منجر به سقوط شاخص‌های بازارهای سهام در جهان شد. با این همه هیچ اتفاقی رخ نداد که نشان از کاهش قیمت نفت داشته باشد و کسری بودجه کره جنوبی در ماه ژانویه به ۶/۲میلیارد دلار افزایش یافت که پس از بحران اقتصادی آسیا تاکنون بی‌سابقه است.