گروه بین‌الملل- سخنان بن برنانکی درباره احتمال ورشکستگی بانک‌های کوچک و گزارش بیکاری از عواملی بود که موجب تنزل شاخص‌های سهام در روز پنج‌شنبه در وال استریت گردید.

به گزارش رویتر از نیویورک بن‌برنانکی در گزارش اقتصادی در کمیته بانکی سنا در روز چهارشنبه گفت ایالات متحده در حال حاضر با شرایط رکود دهه ۷۰ که ترکیبی از فشار افزایش قیمت‌ها و نیز رکود اقتصاد بود، مواجه نیست. وی سپس در گزارش اقتصادی خود به کنگره گفت: فشارهای تورمی که فعلا اقتصاد آمریکا با آن مواجه است ناشی از افزایش قیمت نفت در اثر افزایش تقاضای جهانی است که در ترقی قیمت کالاها و سوخت منعکس شده است. وی معتقد است قیمت کالاها در دو سه ماه آینده قطعا ثابت خواهد شد. به همین دلیل بن برنانکی که روز از آمادگی بانک برای کاهش نرخ بهره برای احیای اقتصادی سخن گفته بود در روز پنج‌شنبه به مردم وعده داد که فشارهای تورمی در اثر ثبات قیمت‌ها در دو سه ماه آینده از بین بروند. البته رییس بانک مرکزی پذیرفت که فشار قیمت‌ها قطعا برای بانک مرکزی تصمیم به کاهش نرخ بهره را دشوار خواهد ساخت خصوصا که در نظر وی فشارهای تورمی که در حال حاضر اقتصاد با آن مواجه است، نسبتا به سال ۲۰۰۱ جدی‌تر و سخت‌تر است. سخنان رییس بانک مرکزی تنها به اینجا ختم نشد، او خبرهای خوبی برای بانکداران و فعالان بازار نداشت، وی گفت: بانک‌های بزرگ توانستند خود را از بحران وام‌های Subprime خلاص کنند، اما این خطر برای موسسات بانکی کوچک‌تر هنوز به قوت خود باقی است و چه بسا سبب ورشکستگی آنها گردد. او گفت: تصمیم‌گیرندگان و قانون‌گذاران باید تصمیمی جدی فراتر از قوانین موجود برای نجات این موسسات کوچک بگیرند.

از طرف دیگر اداره کار ایالات متحده گزارش بیکاری را در هفته گذشته منتشر کرد. براساس این گزارش تعداد درخواست‌های بیمه بیکاری در هفته گذشته ۱۹۰۰۰ درخواست افزایش یافته است که یک‌ماه اخیر بالاترین رقم بیکاری را نشان می‌دهد.

شاخص سهام داوجونز ۱۱۲واحد یا ۸۸/۰‌درصد از دست داد و به واحد ۱۲۵۸۲رسید. داوجونز پس از چهار روز پی‌در پی سود، روز پنجشنبه ضرر داد. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۸۹/۰‌درصد یا ۱۲واحد از دست داد و به واحد ۱۳۶۸رسید. شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۲۲واحد یا ۹۴/۰درصد از دست داد و به واحد ۲۳۳۲رسید.

کاهش ارزش دلار در برابر ین باعث تنزل شدید شاخص‌های سهام در روز جمعه در توکیو شد. ین قدرتمند از سود صادرکنندگان ژاپنی کم می‌کند و به همین‌دلیل است که کاهش ارزش دلار در برابر ین همواره با واکنش‌ منفی در بازار سهام توکیو مواجه می‌شود. روز جمعه شاخص سهام توکیو ۳۲۲واحد یا ۳۲/۲درصد از دست داد و به واحد ۱۳۶۳ رسید. همچنین شاخص سهام توپیکس ۲۹واحد یا ۱۳/۲درصد ضرر کرد و به واحد ۱۳۲۴ رسید. در اروپا هم شاخص FTSE لندن ۷۵/۱درصد از دست داد. ضعف اقتصادی ایالات متحده و هشدار برنانکی در مورد وضعیت بانک‌های کوچک از دلایل تنزل بازار سهام لندن بود. داکس آلمان و CAC-۴۰ فرانسه به ترتیب ۹۲/۱درصد و ۹۷/۱درصد از دست دادند. در بازار معاملات ارزی ارزش دلار در مقابل ارزهای رقیب کاهش یافت. روز جمعه در توکیو هر یورو به ازای ۵۱۷۵/۱ دلار معامله شد که نسبت به آخرین ساعات روز پنجشنبه در نیویورک که هر یورو به ازای ۵۰۹۵/۱دلار معامله شده بود ارزش دلار کاهش نشان می‌دهد. نرخ برابری دلار در برابر ین به ازای هر دلار ۶۵/۱۰۴ ین معامله شد. روز جمعه هر دلار به ازای ۳۹/۱۰۶ین معامله شده بود.