ایسنا- رهبران سیاسی کنیا با برگزاری مذاکرات و میانجی‌گری کوفی عنان به منظور پایان دادن به چندین هفته درگیری و خون‌ریزی در این کشور موافقت کردند. کوفی عنان اظهار امیدواری کرد این مذاکرات در روزهای آتی برگزار شود.

پس از اینکه مذاکرات قبلی نتیجه‌ای را در بر نداشت، عنان با اموای کیباکی، رییس‌جمهوری کنیا و رایلا اودینگا، رهبر اپوزیسیون کنیا که در مورد مساله انتخابات ریاست جمهوری ماه دسامبر این کشور با یکدیگر اختلاف نظر و مجادله داشتند، ملاقات کرد. عنان به خبرنگاران گفت: من امیدوارم در مذاکرات آینده از طریق راه‌حل‌های سیاسی به نتیجه مطلوب دست یابیم.

وی اضافه کرد: من امیدوارم که در روزهای آتی برای شما خبرهایی قطعی و در خور توجه وجود داشته باشم.

مذاکرات که با ریاست کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل برگزار می‌شود، در روزهای آتی وارد مرحله‌ای سرنوشت ساز و تعیین کننده خواهد شد. این مذاکرات بین دولت کنیا و اپوزیسیون این کشور بر سر حل مسایل مربوط به اختلافات ریاست جمهوری این کشور برگزار خواهد شد، که حزب مخالف مدعی است دولت در انتخابات دست برده است و آن را به نفع خود اعلام کرده است.

جمعه هفته گذشته دولت با ممنوع کردن راهپیمایی‌ها در این کشور اعلام کرد اوضاع امنیتی بهبود یافته است، اما وزارت امنیت داخلی اعلام کرد سیاستمداران بایستی از برگزاری تظاهرات و راهپیمایی‌ها برای پیشرفت صلح و برقراری آشتی ملی استفاده کنند.

از زمان برگزاری انتخابات تا به حال بیش از یک هزار تن در آشوب‌ها و حملات پلیس و درگیری‌های میان قبایل رقیب کشته شده‌اند.

پلیس کنیا اعلام کرد: در شب گذشته چهار تن در درگیری‌های میان قبیله‌ای در منطقه کیسی استان نیانزا در غرب کنیا کشته شده‌اند. پلیس اعلام کرد جسد دو تن از کشته شدگان قطعه قطعه شده بود.

در هفته جاری نیز حدود ۵۰ تن در درگیری‌های غرب کنیا کشته شدند، بعضی از این افراد در حملات پلیس مورد اصابت گلوله قرار گرفته بودند. شورشیان کشته شده در حال آتش زدن خانه‌ها و اموال دولتی بوده‌اند. عنان گفت: من معتقدم که هر کس به سادگی می‌تواند دریابد که با مشکلات بسیار بسیار جدی پیش رو داریم و در عین حال می‌پذیرم که بایستی راهی برای اتحاد و برقراری آشتی ملی در این کشور بیابیم.

چندین هفته است که دولت کیباکی با سرسختی تمام اعلام می‌کند که اگر اپوزیسیون کنیا به نتایج انتخاب ۲۷ دسامبر اعتراض دارد، بایستی این مساله را از طریق رجوع به دادگاه‌های این کشور پیگیری کند. اما اپوزیسیون کنیا نیز اعلام کرده است دادگاه‌های این کشور استقلال ندارند.

تاکنون کشورهای مختلف من‌جمله اتحادیه آفریقا از ضرورت مذاکره برای پایان دادن به خشونت فرقه‌ای در کنیا صحبت کردند، اما نیروهای مخالف حاضر به مذاکره نبوده‌اند.