نشست بی‌ثمر سران گروه هفت در توکیو

گروه بین‌الملل- رهبران هفت کشور صنعتی و ثروتمند جهان در پیش‌نویس بیانیه نهایی خود دیروز قول دادند که اقدامات و تدابیر مناسبی برای تامین ثبات بازارهای مالی و سهام اتخاذ کنند. در این پیش‌نویس به جزئیات این اقدامات و تدابیر اشاره‌ای نشده است. به گزارش رویتر از توکیو، در پیش‌نویس این بیانیه که نیوز‌وایر داوجونز به آن دسترسی پیدا کرده است، بر سلامت و قوت اقتصاد جهان تاکید شده است اما در عین حال هشدار داده شده است که بی‌ثباتی‌ها به دلیل رشد کند و آهسته اقتصاد ایالات متحده، تلاطم بازارهای سهام در اثر وام‌های sub-prime، ترقی قیمت نفت و فلزات و افزایش انتظارات تورمی، چشم‌انداز رشد اقتصاد جهان را مبهم و سرمایه‌گذاران را نگران ساخته است.

سران هفت کشور صنعتی درباره این سند، جمعه شب به توافق رسیده‌اند و قرار است بیانیه نهایی پس از اتمام نشست وزرای اقتصاد و روسای بانک‌های مرکزی هفت کشور صنعتی عضو گروه هفت صادر شود. در پیش‌نویس این بیانیه بخش مربوط به نرخ مبادلات ارز خالی گذاشته شده بود.

به نظر می‌رسد مهم‌‌ترین موضوع مورد بحث سران هفت کشور صنعتی، تلاطم و ناآرامی بازارهای ملی در چند ماه اخیر است.

در پیش‌نویس بیانیه آمده است، با حرکت رو به جلو ما شاهد رشد و توسعه اقتصادی خواهیم بود و همچنین به منظور تامین امنیت و رشد اقتصادهایمان، اقدامات فردی و جمعی مناسب اتخاذ خواهیم کرد.

گروه هفت با تقاضای زیادی برای به کارگیری اقدامات جمعی برای مهار آشفتگی بازارهای مالی مواجه است، هر چند کشورهای مختلف سعی کرده‌اند اقدامات متناسب با وضعیت خود برای مهار این آشفتگی اتخاذ کنند. ایالات متحده کشورهای دیگر را به به‌کارگیری سیاست‌هایی برای شکوفایی تقاضای بازار مصرف داخلی فراخواند، در حالی که اروپاییان معتقدند که اقتصادهایشان انعطاف‌پذیر است؛ بنابراین بیشتر روی اقدامات هماهنگ کننده قانونی تاکید داشتند.

کریستین لوگارد، وزیر اقتصاد فرانسه که در بیانیه گروه هفت، قرار است توصیه کند تا اقتصادهای مهم جهان اقداماتی را در پیش گیرند که به ثبات اقتصادی در جهان پس از ناآرامی و نگرانی به دلیل کاهش رشد اقتصادی در آمریکا و بحران اعتبارات کمک کند، گفت: پیشنهادات زیادی به هدف شفافیت، نظارت و اداره به نشست ارائه شده است که بسیاری از آنها خام و ناپخته بود و نیاز به کار و تحقیق بیشتری دارد.

پیش‌نویس بیانیه گروه هفت همچنین به جریان تنزلی رشد اقتصادی جهان اشاره دارد، اما بروز کسادی در اقتصاد جهان را بعید و نامحتمل می‌داند. در پیش‌نویس آمده است که جهان در حال حاضر با چالش‌های بیشتر و نیز محیط بی‌ثبات‌تری نسبت به ماه اکتبر مواجه است.

با این وجود بنیان‌ها و اساس همچنان قدرتمند و محکم هستند. در اقتصادهای ما به میزان و درجات مختلف، انتظار می‌رود رشد اقتصادی در کوتاه مدت‌ کاهش یابد اما این وقفه کوتاه در دراز مدت باعث توسعه مالی و اقتصادی جهان خواهد شد.

به نظر می‌رسد رهبران هفت‌کشور صنعتی جهان که شامل ایتالیا، کانادا، ایالات متحده، ژاپن، آلمان، بریتانیا و فرانسه هستند، هنوز نسبت به وضعیت اقتصاد جهان خوش‌بین هستند و در عین حال که کندی روند رشد اقتصادی را پذیرفته‌اند اما آن را چنان خطرناک که جهان را با کسادی مواجه کند، نمی‌دانند.

این نشست قرار بود بتواند به اجماعی درباره یک سیاست مشخص به منظور مهار بحران‌های فعلی و چشم‌انداز مبهم بازارها برسد، اما لوگارد و وزرای اقتصادی بریتانیا و ژاپن آب سردی بر امیدواری‌های درباره اتخاذ یک سیاست توافق شده، برای مثال کاهش نرخ بهره، درهم کشورها برای تضمین ثبات در بازارها، پاشیدند.

این در حالی است که در آستانه برگزاری نشست گروه هفت، رییس بانک توسعه آسیا هشدار داد که کاهش رشد اقتصادی آمریکا می‌تواند بر اقتصادهای نوظهور در آسیا تاثیر بگذارد. هاروهیکو کورو دا، گفت: با این وجود، افزایش تورم در منطقه بیشتر از کسادی، اقتصادهای منطقه را تهدید می‌کند.

انتظار می‌رفت نشست گروه هفت بتواند بر سر سیاست‌های هماهنگ و کلی به توافق و اجماع برسد. پس از آنکه ایالات متحده برای مهار کردن کسادی و بحران‌ اعتبارات و بازارهای سهام و مالی، نرخ بهره را طی دو مرحله ۲۵/۱درصد کاهش داد و رییس‌جمهور کشور طرح بازپرداخت بخشی از مالیات‌ها را به مالیات‌دهندگان ارائه کرد، تمرکز بر این موضوع خواهد بود که آیا دیگر کشورهای صنعتی طرح‌های محرک و انگیزشی برای اقتصاد خواهند داشت یا خیر؟ بانک مرکزی بریتانیا روز پنجشنبه نرخ بهره این کشور را ۲۵/۰درصد تنزل داد، اما هنوز معلوم نیست که بانک مرکزی اروپا هم جرات و شهامت کاهش نرخ‌ بهره را در منطقه‌ای که تورم آن از حد نصاب بانک گذاشته است، داشته باشد.