مناظره‌ تلویزیونی باراک اوباما و هیلاری کلینتون

ایسنا - هیلاری کلینتون و باراک اوباما دو کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در مناظره مستقیم خود برای رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۸ رودر روی هم قرار گرفتند و مشاجرات لفظی هدفمند را رد و بدل کردند، ولی هیچکدام نتوانستند به طور قاطع دیگری را شکست دهند. رویارویی بین اوباما و کلینتون درگیری لفظی تاریخی بین اولین کاندیدای زن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و اولین کاندیدای سیاه‌پوست این انتخابات محسوب می‌شود.

باراک اوباما و هیلاری کلینتون هر دو در تلاش برای پیشی گرفتن از دیگری در فاصله یک هفته تا روز سه‌شنبه بزرگ (روزی که در ۲۰ ایالت آمریکا انتخابات مقدماتی برگزار می‌شود) هستند.

این در حالی است که از سوی دیگر آرنولد شوارتزینگر فرماندار کالیفرنیا و ستاره سینمای هالیوود، از جان مک کین کاندیدای جمهوری‌خواه ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام حمایت کرد که این حرکت باعث تقویت بیشتر جایگاه مک کین در آستانه «سه‌شنبه بزرگ» شد.

وی سناتور مک کین را قهرمان بزرگ خواند. سناتور مک کین در جریان جنگ ویتنام خلبان ارتش بود و برای پنج سال اسیر شد.

اما اکنون همه نگاه‌ها به سوی ایالتی است که هالیوود پرسروصدا و پرهیاهو در آن قرار دارد،

اوباما و کلینتون در آن در مقابل دیدگان خیل کثیر مخاطبان شامل شخصیت‌های برجسته سینما نظیر استیون اسپیلبرگ و استیو واندر

شانه به شانه یکدیگر رقابت می‌کنند.

اوباما سناتور ایالت ایلی‌نوی که در مبارزه انتخاباتی‌اش روی اصلاحات و پایان دادن به سیاست‌های منسوخ تاکید دارد، مناظره خود با کلینتون را با تشریح این مطلب که انتخابات آتی انتخابات بین گذشته و آینده است، آغاز کرد.

این در حالی است که هیلاری کلینتون همسر بیل کلینتون و بانوی نخست سابق آمریکا، مجددا به عنصر تجربه خود اشاره و به طور غیر مستقیم به تاکید روی بی‌تجربگی باراک اوباما پرداخت و خاطرنشان ساخت: لازم است رییس‌جمهور آینده از همان روز اول آماده رهبری کشور باشد.

اوباما نیز بار دیگر توجهات را به سمت رای کلینتون به استفاده از اقدام نظامی علیه عراق در سال ۲۰۰۲ جلب کرد و اظهار داشت: سناتور کلینتون مدعی است که از همان روز اول تجربه هدایت کشور را دارد و بخشی از سخنان من در مبارزه انتخاباتی‌ام این است که عملکرد درست از همان روز اول حایز اهمیت است.

اما جو حاکم بر مناظره دو طرف دوستانه بود به طوری که اوباما و کلینتون تا پایان مناظره لبخند به لب داشتند و به گرمی به یکدیگر تبریک گفتند.

دو طرف در خصوص مسائلی نظیر عراق و دیپلماسی بین‌المللی و اصلاحات مهاجرت اختلاف‌نظرهایی داشتند.

کلینتون، اظهارات باراک اوباما را مبنی بر تلاش برای گفت‌وگو با دشمنان سنتی آمریکا به ویژه ایران هدف قرار داد.

هیلاری کلینتون گفت: فکر می‌کنم ما باید یک تلاش دیپلماتیک کامل داشته باشیم؛ ولی فکر نمی‌کنم رییس‌جمهوری باید بدون پیش‌شرط با پنج کشور «دیکتاتور» جهان گفت‌وگو کند.

اوباما در پاسخ، توجه مخاطبان را به مخالفت خود با جنگ عراق جلب کرد و افزود: رییس‌جمهوری آتی آمریکا باید قضاوتی از خود نشان دهد که تضمین کند ما از توان نظامی خود عاقلانه استفاده می‌کنیم.

رقابت کاندیداهای جناح دموکرات اکنون به یک نبرد مستقیم بین اوبامای ۴۶‌ساله و کلینتون ۶۰‌ساله بدل شده و اگر چه بانوی نخست سابق آمریکا با پیروزی در چهار ایالت نسبت به اوباما که تنها در دو ایالت پیروز شده پیشتاز است؛ ولی همه نگاه‌ها به سه‌شنبه بزرگ دوخته شده است.

اما مسوولان مبارزات انتخاباتی اوباما طی اقدامی در جهت تقویت جایگاه وی اعلام کردند که این سناتور ایالت ایلی‌نوی تنها در ماه ژانویه (دی) مبلغ ۳۲‌میلیون دلار از هواداران خود جمع‌آوری کرده است.