نرخ بهره درآمریکا نیم درصد کاهش یافت

گروه بین‌الملل- بانک مرکزی آمریکا در پایان جلسه دو روزه خود، روز چهارشنبه نرخ بهره را با نیم‌درصد کاهش به ۳درصد رساند، به این امید که از تاثیرات منفی بحران اعتبارات بر اقتصاد ایالات متحده کم کند. به گزارش بی‌بی‌سی کمیته بازار آزاد بانک مرکزی ایالات متحده در بیانیه‌ای پس از کاهش نرخ بهره اعلام کرد که بازارهای مالی هنوز تحت فشار زیادی قرار دارند و میزان پول و اعتبارات در برخی از بخش‌های اقتصاد از جمله مسکن محدود شده است. در بیانیه‌ این کمیته آمده است که با توجه به آمار و ارقام اخیر در بازار اشتغال و نیز بخش مسکن که نشان از تداوم کسادی خرید و فروش در این بخش دارد، بانک تصمیم گرفته است با کاهش نرخ بهره احتمال کسادی اقتصاد آمریکا را محدود کند.

بانک مرکزی آمریکا درست در اولین روزهای کاری پس از سال نو که بازارها سقوط نگران‌کننده‌ای را در سطح جهان آغاز کردند، در اقدامی بی‌سابقه نرخ بهره این کشور را ۷۵/۰درصد کاهش داد. در جلسه این هفته ۹نفر از ده عضو کمیته تصمیم‌گیری درباره نرخ بهره به کاهش نیم‌درصدی رای دادند. ریچارد فیشر رییس بانک مرکزی دالاس که تنها مخالف کاهش نرخ بهره بود، گفت که او ترجیح می‌دهد بانک مرکزی این نرخ بهره را تغییر ندهد. همچنین نرخ بهره کوتاه مدت به ۲۵/۲درصد تنزل یافت. با توجه به اینکه نرخ تورم در ایالات متحده در‌حال‌حاضر اندکی بیش از ۲درصد است، نرخ بهره ۳درصدی ایالات متحده برای این نرخ تورم مثبت و مناسب به نظر می‌رسد. اما کاهش نرخ بهره را در ایالات متحده و منتقدان و موافقان زیادی دارد. بسیاری از تحلیل‌گران رفتار بانک مرکزی آمریکا درباره نرخ بهره را میان بی‌عملی و کم‌دلی تا بی‌دقتی تندروی در نوسان می‌بینند و معتقدند که بن‌برنانکی در طول تصدی خود در بانک مرکزی هرگز جرات کاهش نرخ بهره را به خود نداد و افزایش آن را نیز بسیار محتاطانه انجام داد، اما ناگهان او جسارت و شهامت کاهش ۷۵درصدی و نیم‌درصدی نرخ بهره را یافته است.

منتقدان می‌گویند اقدام بانک مرکزی برای کاهش مجدد نرخ بهره نشان‌دهنده این موضوع است که بانک فقط اولویت‌های کوتاه مدت بازارهای مالی را در نظر گرفته است. دیوید گرین والد، یکی از تحلیل‌گران بازار می‌گوید: به نظر می‌رسد بانک دچار ساده‌دلی شده است. آنها حسابی از بازار می‌ترسند.

وی می‌گوید: همه می‌دانند که طول خواهد کشید تا تاثیرات کاهش نرخ بهره ۷۵/۰درصدی بر اقتصاد بنشیند و نباید عجله‌ای برای کاهش ۵۰/۰درصدی مجدد نرخ بهره می‌کردند.

به نظر می‌رسد که آنها هیچ جایی برای اقدام بعدی نگذاشتند و همه امکانات را به یکباره خرج کردند. اما موافقان معتقدند که هیچ‌کس نمی‌تواند بانک را متهم کند که در مقابل خطر کسادی اقتصاد ایالات متحده دست روی دست گذاشته است و اقدامی نکرده است.

آمار و ارقام‌ نشانه‌های قوی از بیماری در اقتصاد آمریکا ارائه می‌دهند. بازار مسکن کاملا راکد است، بازار اشتغال دست کمی از وضع مسکن ندارد، بی‌ثبات و گاه خوب و گاه بد است.

خرج مصرف کنندگان حتی در فصل رونق و خرید تکانی نخورد و بدیهی است که این آمار بانک را متقاعد کند که اقدامی برای تحریک اقتصاد انجام دهد.

بیانیه بانک مرکزی هم بر «استرس» بر بازار مالی تاکید کرده است و نشان می‌دهد که بانکداران درباره خطر کسادی اقتصاد آمریکا کاملا نگران هستند، همان طور که دولت آمریکا چنین نگرانی را دارد و طرح ۱۵۰میلیارد دلاری برای تزریق به اقتصاد تدارک دیده است.