گروه بین‌الملل - پس از سقوط بازارهای آسیایی در اثر نگرانی از کسادی اقتصادی در ایالات متحده و نیز شروع روزی بد برای وال‌استریت در اولین روز کاری هفته گذشته، بانک مرکزی ایالات متحده در جلسه‌ای اضطراری، نرخ بهره این کشور را ۷۵/۰درصد تنزل داد که اقدامی بی‌سابقه در ۲۵ سال اخیر است. کاهش نرخ بهره در ایالات متحده با این که نشان‌دهنده خطر جدی کسادی اقتصادی در آمریکا بود، اما از آنجایی که عزم مقامات را برای رفع این بحران نشان می‌داد، باعث آرامش بازارها در روزهای پس از آن شد و باعث شد تا برای اولین بار پس از آغاز سال جدید وال‌استریت اولین هفته را با افزایش در شاخص‌ها سپری کند.

سقوط ۴۰۰ واحدی داوجونز و سپس صعود ۳۰۰ واحدی تقریبا در روزهای کاری بازار امری طبیعی به نظر می‌رسد و البته تداوم چنین فراز و نشیب‌هایی است که هنوز سرمایه‌گذاران بازار را مضطرب و محتاط می‌کند.

تحلیل‌گران بازار معتقدند، جریان کسادی فعلی اقتصاد ایالات متحده نیاز به عوامل چندی از جمله بهبود وضعیت بازار مسکن و نیز اشتغال و نیز اعتماد مصرف کنندگان دارد. با این همه انتظار می‌رود، بانک این هفته نرخ بهره را باز هم کاهش دهد.

از طرف دیگر به نظر می‌رسد گزارش درآمد کمپانی‌های بزرگ هم چندان که انتظار می‌رفت، نتوانست امید و رونق را به وال‌استریت تزریق کند.

کمپانی مایکروسافت در هفته گذشته سود بیش از ۵۰درصد در سه ماه آخر سال گزارش داد، اما از آنجایی که فعالیت این کمپانی‌ها بین‌المللی است، افزایش درآمد و سود آنها چندان ارتباطی به بازار ایالات متحده پیدا نمی‌کند تا سرمایه‌گذاران را خوشحال کند و سیگنالی از بهبود اقتصاد آمریکا ارائه دهد.

پس از آن که بانک مرکزی ایالات متحده نرخ بهره را ۷۵/۰درصد تنزل داد، بانک مرکزی هنگ‌کنگ هم نرخ بهره را ۷۵/۰درصد کاهش داد و آن را به ۵درصد رساند.

در کانادا هم بانک مرکزی نرخ بهره را از ۲۵/۴درصد به ۴درصد تقلیل داد.

در بریتانیا به‌رغم مشکلات اقتصادی بانک‌ها و بحران وام‌های SUB -PRIME نرخ تولید ناخالص داخلی در این کشور در فصل چهارم سال ۶/۰درصد افزایش یافته است.

از طرف دیگر به نظر می‌رسد با توجه به برآوردهای اولیه نرخ تورم در این کشور اندکی از حد نصاب بانک مرکزی تجاوز کرده است، فقط یک نفر از نه نفر عضو کمیته تصمیم‌گیری به کاهش نرخ بهره رای داده است، بنابراین فعلا احتمال کاهش نرخ بهره منتفی است.

و اما اخبار بنگاه‌های اقتصادی در هفته گذشته به جز موسسات بانکی و پولی، نسبتا امیدوارکننده بودند.

جنرال موتور هنوز نتوانسته است عنوان بزرگ‌ترین کمپانی خودروسازی جهان را حفظ کند. این کمپانی در سال ۲۰۰۷ تعداد ۳۷۰/۹میلیون اتومبیل فروخته است. این در حالی است که رقیب اصلی آن؛ یعنی تویوتای ژاپن، ۳۶۶/۹میلیون دستگاه فروخته است.

رقابت این دو کمپانی در سال ۲۰۰۷ شانه به شانه و نزدیک بود؛ اما سرانجام هم تویوتا نتوانست تاج بزرگ‌ترین کمپانی تولید کننده اتومبیل که در حال حاضر بر سر مدیران جنرال موتورز قرار دارد، تصاحب کند. تویوتا توانسته است فورد که دومین تولید کننده خودرو در ایالات متحده لقب دارد، پشت سر بگذارد.

در فرانسه، سوسیاسته ژنرال، دومین بانک بزرگ فرانسه اعلام کرد که این بانک ۰۵/۲میلیارد یورو (۳میلیارد دلار) از سرمایه خود را در بازار وام‌های SUB-PRIME از دست داده است.

این بانک در حال حاضر متهم است که کلاهبرداری بزرگی به ارزش ۹/۴میلیارد یورو را که توسط یکی از کارمندان این بانک صورت گرفته، مخفی می‌کند.