مرگ دیکتاتور سابق اندونزی

ایسنا- ژنرال سوهارتو، دیکتاتور سابق اندونزی که در دوران حکومتش به سرکوب نهضت کمونیسم پرداخت و با وضع شدیدترین قوانین حکومتی، نزدیک به یک‌میلیون تن از مخالفان سیاسی‌اش را به کام مرگ کشاند، دیروز در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دکتر کریستین یوهانز، از مقامات بیمارستانی در جاکارتا اعلام کرد: ژنرال سوهارتو مرده است. وی افزود: مرگ سوهارتو در ساعت یک و ده دقیقه بعدازظهر یکشنبه به وقت اندونزی اتفاق افتاد.

با مرگ سوهارتو که در سال ۱۹۹۸ در پی اعتراضات مردمی از اریکه قدرت به زیر کشیده شد، راه برقراری دموکراسی در این کشور عمدتا مسلمان که دارای ۲۳۵‌میلیون جمعیت است، هموارتر شده است.

ژنرال سوهارتو، هم پیمان آمریکا در جنگ سرد، پس از سرنگونی‌اش کمتر در انظار عمومی ظاهر شد و بیشتر وقت خود را در ویلای شخصی‌اش در جاکارتا به سر برد.

سوهارتو با چنان تسلط و استیلای مستبدانه‌ای حکومت می‌کرد که به طور مثال در هر روستایی در اندونزی به دستور او سربازانی مستقر شده بودند؛ اقدامی که موجب ارعاب و وحشت مردم در سراسر این کشور شده بود.

سوهارتو در دوران بازنشستگی‌اش به دلیل سکته‌های مغزی بارها به بیمارستان انتقال یافت و طی این مدت دستگاه‌های تنظیم ضربان قلب و مراجعه جهت تزریق خون باعث طولانی‌تر شدن عمرش شده بود؛ اما وی از مشکلات ریوی، قلبی، کلیه و کبد نیز رنج می‌برد.

سوهارتو در تاریخ ۴ ژانویه در بیمارستانی در جاکارتا بستری شد و از آن موقع تا کنون در بخش مراقبت‌های ویژه به سر می‌برد. حال ژنرال سابق ارتش اندونزی در روزهای اخیر به وخامت گرایید.

ژنرال سوهارتو، این افسر نظامی ارشد و رهبر سیاسی اندونزی از سال ۱۹۶۷ تا ۱۹۹۸ رییس‌جمهوری این کشور بود.

سه دهه حکومت بی‌وقفه و بلامنازع وی ثبات سیاسی بسیار حیاتی و رشد اقتصادی مداوم را برای مردم اندونزی به ارمغان داشت اما رژیم خودکامه و استبدادی سوهارتو دست آخر قربانی سقوط اقتصادی و فساد سیاسی خودش شد.

سوهارتو همانند بسیاری از اهالی جاوه صرفا ازنام کوچک خود استفاده کرده و نام فامیلی خود را هیچ‌گاه به کار نبرده است. سوهارتو فرزند یک تاجر و مقام دولتی جزء در شهر یوگی یاکارتا از عنفوان جوانی آرزوی کار در ارتش کشورش را در سر می‌پروراند. وی پس از گذراندن دوره دبیرستان و فعالیت کوتاه مدت به عنوان کارمند بانک به ارتش استعماری وقت هلند پیوست و پس از آن به دنبال تسخیر اندونزی به دست نیروهای ژاپنی در سال ۱۹۴۲ به جمع نیروهای دفاعی کشورش تحت سرپرستی و حمایت ژاپن ملحق شد و در این مقطع زمانی به عنوان یک افسر نظامی تعلیم دید.

سوهارتو پس از تسلیم شدن ژاپن در جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ برای نیروهای چریکی که خواهان کسب استقلال سرزمین‌شان از هلند بودند، جنگید. درسال ۱۹۵۰ که اندونزی به یک‌جمهوری تبدیل شد، وی به عنوان فرمانده یک گردان نظامی ارتش در جاوه جایگاه خود را از دیگران متمایز ساخت و به درجه سرهنگ دومی نایل شد. وی طی ۱۵ سال بعد به طور منظم و به تدریج سلسله مراتب ارتش اندونزی را طی نمود تا اینکه در سال ۱۹۵۷ به درجه سرهنگ تمام، در سال ۱۹۶۰ سرتیپ و در سال ۱۹۶۲ به درجه سپهبدی ارتقا یافت.

وی در سال ۱۹۶۳ به کرات به عنوان فرمانده نیروهای یگان ویژه ارتش اندونزی، نیروهایی مستقر در جاکارتا که عموما به عملیات‌های اضطراری و فوق‌العاده پرداختند، منصوب شد.

سوهارتو در سال ۱۹۶۷ طی کودتایی خونین دکتر احمد سوکارنو پدر استقلال اندونزی را از قدرت ساقط کرد و حکومت را به دست گرفت.