داووس هم کاری برای «دور دوحه» نکرد

گروه بین‌الملل- وزرای بازرگانی و نمایندگان تجاری کشورهای درگیر در مذاکرات تجارت آزاد دور دوحه در آخرین روز اجلاس داووس در میزگردی بر لزوم آغاز هر چه سریع‌تر مذاکرات تجارت آزاد دور دوحه تاکید کردند. نمایندگان تجاری ایالات متحده و اتحادیه اروپا به همراه وزرای بازرگانی کشورهای در حال توسعه در حالی در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد بر لزوم آغاز مذاکرات تاکید کردند که باز هم نتوانستند راهکاری عملی برای پیشبرد مذاکرات ارائه دهند. پیتر ماندلسون، مسوول کمیسیون بازرگانی اتحادیه اروپا گفت: شکست مذاکرات دور دوحه در سال‌جاری نمی‌تواند تداوم پیدا کند؛ چرا که کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی آسیب فراوانی از این تاخیر خواهند دید. وی با بیان اینکه کشورهای در حال توسعه که در سازمان تجارت جهانی عضویت دارند، آسیب بیشتری از این شکست‌ها خواهند دید، گفت: امکان ادامه مذاکرات وجود دارد و باید از این فرصت استفاده کرد.

نماینده تجاری اتحادیه اروپا در ادامه خواستار مشخص شدن وضعیت قرارداد تجارت آزاد دور دوحه تا پیش از پایان دوره ریاست جمهوری جورج بوش در ایالات متحده شد. به گفته او رییس جمهوری بعدی که در آمریکا بر سر کار آید به طور سیستماتیک مذاکرات را به تاخیر خواهد انداخت. چرا که تا مساله تجارت به صدر اولویت‌های او تبدیل شود، زمان لازم است.

پیتر ماندلسون در ادامه افزود: در صورتی که مذاکرات تجارت آزاد دور دوحه در طول سال ۲۰۰۸ به سرانجام نرسد، باید در انتظار یک بن‌بست عمیق باشیم که تا سال ۲۰۱۰ می‌تواند به طول انجامد.

سلسو آموریم، وزیر خارجه برزیل که به نمایندگی از کشورهای در حال توسعه در مذاکرات تجارت آزاد شرکت می‌‌کند هم در این مورد گفت: به سود تمام کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی است که این مذاکرات هر چه سریع‌تر به سرانجام برسد. وی با اعلام اینکه این قرارداد تجارت آزاد پنجره‌ای رو به فرصت‌‌‌های جدید است، گفت: نباید اجازه دهیم این پنجره بسته شود.

سوزان شوواب، نماینده ارشد تجاری ایالات متحده نیز که در این میزگرد شرکت کرده بود، گفت: امیدواری زیادی داریم که قرارداد تجارت آزاد در طول سال ۲۰۰۸ به امضا برسد؛ اما برای رسیدن به این هدف نیازمند شفافیت بیشتری در مواضع هستیم.

سوزان شوواب در ادامه افزود: در حال گفت‌و‌گو با شرکت‌ها و همچنین قانونگذاران کنگره هستیم تا از این طریق تضمین‌های لازم را برای عقد قرارداد تجارت آزاد به دست آوریم. ما می‌دانیم که به سود اقتصاد عظیم‌ ایالات‌متحده است که این قرارداد هر چند زودتر به امضا برسد.

با وجود آنکه نمایندگان تجاری در مورد گفت‌و‌گوها و به نتیجه رسیدن آن در سال ۲۰۰۸ اظهار امیدواری کرده‌اند، پاسکال لامی رییس سازمان تجارت جهانی چندان به آینده خوشبین نیست. پاسکال لامی در حاشیه این اجلاس در جمع خبرنگاران گفت: شرایط ۱۰۰درصد آماده نیست و بن‌بست می‌تواند ادامه پیدا کند. مذاکرات دور دوحه نزدیک به یک سال و نیم است که به دلیل اختلاف کشورهای صنعتی و کشورهای در حال توسعه بر سر میزان یارانه‌های بخش کشاورزی متوقف شده است.

به اعتقاد کشورهای در حال توسعه؛ پرداخت یارانه‌های سنگین به بخش کشاورزی در ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا موجب شده تا قیمت تمام‌شده محصولات کشاورزی در این مناطق بسیار پایین بیاید و در این شرایط کشاورزان کشورهای فقیر عملا امکان رقابت را از دست بدهند، در مقابل دولت‌های در حال توسعه نیز حاضر نشده‌اند میزان تعرفه واردات کالاهای صنعتی را که از کشورهای توسعه‌یافته می‌آید، کاهش دهند.