خبرگزاری فارس: نیکلا سارکوزی، رییس جمهوری فرانسه در نشست مطبوعاتی خود در دهلی نو خواستار پیوستن هند به جمع کشورهای صنعتی شد.

نیکلاسارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه در نشست مطبوعاتی خود در دهلی نو با اشاره به اهمیت هند و جمعیت یک‌میلیارد نفری آن خواستار حضور‌این کشور درجمع کشورهای گروه هشت شد. وی گفت:‌ این خوب است که رهبران هند، چین و برزیل روز سوم‌ این نشست برای صرف ضیافت ناهار به جمع چنین گروهی که مرکب از قدرت‌های مهم جهان است دعوت شوند، اما با توجه به جمعیت‌این کشورها که ۵/۲‌میلیارد نفر است نمی‌توان در مورد جهان بدون حضور آن‌ها تصمیم گیری کرد و آن‌ها باید از همان روز نخست‌این نشست در جمع‌این گروه حضور یابند.

وی افزود: به همین دلیل است که فرانسه خواستار افزایش گروه ۸ و تبدیل آن به گروه ۱۳ است و از هند نیز می‌خواهد به‌این گروه ملحق شود.

وی همچنین از عضویت هند در شورای امنیت حمایت کرد و افزود: در سال‌های آغازین قرن بیست و یکم باید‌این سازمان خود را با نیازها و شرایط‌این قرن و نه شرایط قرن گذشته منطبق سازد.

سارکوزی در مورد موضوعات مورد توافق در‌این سفر گفت: ما در زمینه همکاری‌های تسلیحاتی نیز توافقاتی داشتیم. ارتش هند با تجهیزات و ادوات فرانسوی آشنایی کامل داشته و از آن‌ها رضایت دارد از‌این رو طرفین بر توسعه‌این همکاری‌ها تاکید ورزیدند.

وی افزود: در زمینه هسته‌ای غیرنظامی‌نیز ما قبلا یادداشت تفاهمی را امضا کرده‌‌ایم و به محض ‌این که هند با آژانس توافق کند ما توافق خود با هند را عملیاتی خواهیم کرد و فرانسه از دستیابی هند به انرژی هسته‌ای غیرنظامی‌حمایت خواهد کرد.

وی تاکید کرد: من با همکاری ژان لویی بورلو (وزیر محیط‌زیست فرانسه) تصمیم گرفتیم که هند را در اتخاذ مسیر توسعه پایدار یاری رسانیم، نمی‌توان از یکسو از هند خواست در مسیر رشد حرکت کند و از سوی دیگر از دستیابی‌این کشور به انرژی هسته‌ای غیرنظامی‌جلوگیری کرد.

رییس‌جمهوری فرانسه اهداف دو کشور را جاه طلبانه توصیف کرد و افزود: ما خواستار آنیم که مبادلات تجاری هند و فرانسه تا سال ۲۰۱۲ دو برابر شده و به ۱۲‌میلیارد یورو برسد. همچنین شرکت‌های فرانسوی دست کم ۱۰‌میلیارد یورو در هند سرمایه‌گذاری کنند و یک‌هزار شرکت کوچک و متوسط جدید فرانسوی در بازار هند مستقر شوند.

وی تاکید کرد: در زمینه آموزش عالی نیز ما توافقاتی صورت دادیم و بر افزایش حجم دانشجویان هندی در فرانسه به سقف سه برابر توافق کرده و بر سر‌ایجاد یک دانشگاه مشترک هندی فرانسوی نیز توافق صورت گرفت. در‌این حوزه همچنین دو کشور به‌طور مشترک اقدام به تاسیس آزمایشگاه‌های علمی‌خواهند کرد که در برخی زمینه‌ها نظیر نانو تکنولوژی نیز فوق لیسانس‌های مشترک خواهند داد.