کنگره با پیشنهاد بوش موافقت کرد

دنیای اقتصاد - موافقت مقامات کنگره آمریکا درباره اقداماتی که بوش برای جلوگیری از کسادی اقتصادی پیشنهاد کرده است، دومین روز رونق را برای وال استریت رقم زد. رونق وال‌استریت چرخ بازارهای آسیایی را نیز گرداند. نانسی پلوسی از توافق کنگره و کاخ سفید در مورد یک بسته محرک اقتصادی خبر داده است که ارزش آن ۱۵۰میلیارد دلار عنوان شده است. روندها

شاخص‌های وال‌استریت محتاطانه راه صعود در پیش گرفتند

گروه بین‌الملل- گزارش افزایش اشتغال و نیز موافقت مقامات ایالات متحده درباره اقداماتی که رییس‌جمهوری برای جلوگیری از کسادی اقتصادی، پیشنهاد کرده است، دومین روز رونق را برای وال استریت رقم زد.

به گزارش رویتر از نیویورک با سود روز پنج‌شنبه، شاخص‌های وال استریت توانستند ضرر روزهای اول هفته را جبران کنند. اداره کار ایالات متحده اعلام کرد، تعداد کسانی که درخواست دریافت بیمه بیکاری پر کرده‌اند در هفته گذشته ۱۰۰۰نفر کاهش یافته است و به ۳۰۱هزار رسیده است، از طرف دیگر توافق کنگره با طرح پیشنهادی کاخ سفید درباره تخفیف مالیاتی به افراد و خانوارها از عوامل دیگری بود که خیال بازار را اندکی آسوده کرد. به هر حال با اینکه فعالان بازار و اقتصاددانان کسادی اخیر اقتصادی ایالات متحده را باور دارند ولی عزم و اراده مقامات برای مهار کسادی و مقابله با آن باعث امیدواری و دلگرمی بازار می‌شود.

بیل دایر، یکی از استراتژیست‌های بازار می‌گوید: نگرانی وال‌استریت را کلمه «طرح محرک اقتصادی‌» در مقابل کسادی راحت کرد. اینکه مقامات قصد دارند تا به بازار و به طور کلی اقتصاد کمک کنند، بانک مرکزی نرخ بهره را کاهش داد و به خریداران خانه کمک کرد تا بتوانند آن را نگه دارند از دلایل و عواملی است که بازارها را آرام کرد. البته بازار اخبار بدی هم از ضرر برخی کمپانی‌های بیمه در اثر بحران اعتبارات کنونی دریافت کرد، اما اخبار مثبت آن اندازه کافی بودند تا تکان و لرزشی بر بازار وارد نکند. حجم معاملات در بازار روز پنج‌شنبه برخلاف روز چهارشنبه متوسط بودند. معمولا بازار پس از یک روز رونق آن هم رونق شدید، میل به احتیاط دارد، به ویژه آنکه در هفته‌های اخیر بازار فراز و نشیب‌های تندی را از سرگذرانده است که خود نشانه «بیماری» و بحران در بازارها تلقی می‌شود.

شاخص سهام داوجونز در روز پنج‌شنبه ۱۰۸ واحد یا ۸۸/۰درصد به دست آورد و به عدد ۱۲۳۷۹رسید، این در حالی است که در روز چهارشنبه شاخص داوجونز افزایش ۳۰۰واحدی در شاخص را تجربه کرده بود. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۱۳واحد یا ۰۱/۱درصد به دست آورد و به واحد ۱۳۵۲ رسید، شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۴۵ واحد یا ۹۲/۱درصد ترقی کرد و به واحد ۲۳۶۱رسید. با وجود رونق این دو روز بازار فعالان وال‌استریت معتقدند آنها راه درازی برای قرار دادن اقتصاد و رشد و شکوفایی در پیش رو دارند.

در آسیا، رونق وال‌استریت چرخ بازارهای آسیایی را نیز گرداند. شاخص سهام نیکی در روز جمعه به ۵۳۶واحد یا ۱۰/۴درصد به دست آورد و به واحد ۱۳۶۲۹رسید. شاخص سهام توپیکس هم ۳۵واحد یا ۷۶/۲درصد ترقی کرد و به واحد ۱۲۸۴رسید. در هنگ‌کنگ شاخص هنگ‌سنگ که احیای خود را قبل از اعلام بسته تقویتی بوش برای اقتصاد ایالات متحده آغاز کرده بود، روز جمعه را با ۶درصد افزایش سپری کرد. اوضاع در بازارهای اروپا هم بر وفق مراد سرمایه‌گذاران بود و در بریتانیا FTSE لندن، ۷۵/۴درصد ترقی یافت. داکس آلمان ۹۳/۵درصد به دست آورد و CAC-۴۰ فرانسه ۰۱/۶درصد ترقی کرد.

در بازار معاملات ارزی، ارزش دلار در برابر ارزهای رقیب همچنان رو به کاهش دارد، هر چند ارزش دلار در برابر ین اندکی تقویت شده است. این جریان به ویژه پس از کاهش نرخ بهره در ایالات متحده تشدید شده است. روز جمعه نرخ برابری دلار در برابر یورو به ازای هر یورو ۴۷۶۷/۱دلار بود، این در حالی است که در آخرین ساعات روز پنج‌شنبه در نیویورک هر یورو به ازای ۴۷۶۰/۱دلار معامله شده بود. نرخ برابری دلار در برابر ین هم به ازای ۵۵/۱۰۷ین بود که نسبت به روز قبل که هر دلار به ازای ۷۹/۱۰۶دلار معامله شده بود، ارزش دلار در برابر ین اندکی تقویت نشان می‌دهد که خبر خوبی برای صادرکنندگان ژاپنی به شمار می‌رود.