موافقت کنگره با محرک 150میلیارد دلاری بوش

کاخ سفید ۱۰۰میلیارد دلار از مالیات شهروندان آمریکایی را باز می‌گرداند

گروه بین‌الملل- در حالی که به غیر از بن برنانکی رییس فدرال رزرو هیچ یک از مقامات ایالات متحده حاضر به اعتراف به نزدیک بودن خطر رکود اقتصادی نیستند، نانسی پلوسی از توافق کنگره و کاخ سفید در مورد یک بسته محرک اقتصادی خبر داد. این بسته که ارزش آن ۱۵۰میلیارد دلار عنوان شده است پس از آن اعمال می‌شود که هفته گذشته بانک مرکزی آمریکا برای ایجاد تحرک در اقتصاد نرخ بهره را هفتاد و پنج صدم درصد کاهش داد. رییس کنگره در کنار خزانه‌دار آمریکایی

اصلی‌ترین قسمت این طرح ضربتی که از آن به راهکار جورج بوش برای خروج از تنگنای اقتصادی تعبیر می‌شود، بازگرداندن بخشی از مالیات اخذ شده به مردم است. این مساله در ابتدا مورد اعتراض دموکرات‌های کنگره واقع شد که به طور معمول مخالف کاهش مالیات‌ها هستند، اما پس از جلسه نانسی پلوسی با هنری پاولسون، وزیر خزانه‌داری سرانجام دموکرات‌ها نیز موافقت خود را با این بسته محرک اعلام کردند. نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان، گفت که کنگره در اولین زمان ممکن، آن را به اجرا خواهد گذاشت تا چک‌های بازپرداختی برای شهروندان پست شود.

براساس این طرح نزدیک به ۱۱۷میلیون خانواده آمریکایی مشمول طرح بازپرداخت بخشی از مالیات پرداختی خود خواهند شد. هر شهروندی که مشمول این طرح می‌شود ۶۰۰دلار دریافت خواهد کرد. خانواده‌ها نیز به ازای هر فرزند پایین تر از سن قانونی مبلغ ۳۰۰دلار دریافت خواهند کرد. مجموع مالیات بازپرداختی به خانواده‌ها باید به ۱۰۰میلیارد دلار برسد و در همین حال کسب‌وکارها نیز از کاهش ۵۰میلیارد دلاری مالیات بهره‌مند خواهند شد.

جورج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا در این مورد گفت: از آنجا که اقتصاد کشور به این برنامه تقویتی نیاز دارد، من مجلس نمایندگان و سنا را تشویق می‌کنم این موافقتنامه رشد اقتصادی را در حداقل زمان ممکن وضع کرده و به اجرا در آورند. جورج بوش افزود: شرایط اقتصادی تحت کنترل است و هر اقدامی ‌که لازم باشد برای رونق اقتصادی انجام خواهد شد.

با این حال تحلیل‌گران عقیده دارند که اقتصاد ایالات متحده به دلیل رکود سنگین بازار مسکن و بحران گسترده در بازار اعتبارات و وام‌های بانکی با خطر در افتادن به رکود چشمگیری رو به رو است. سرمایه‌گذاران اعتماد خود را نسبت به بازارها به خصوص بازارهای سهام از دست داده‌اند و مردم اشتیاق سابق را برای مصرف ندارند. از سوی دیگر روند سقوط ارزش دلار نیز تمایل سرمایه‌گذاران خارجی را برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام ایالات متحده کاهش داده است. به اعتقاد این افراد برای رونق اقتصادی ایالات متحد محرک‌های بزرگ‌تری نسبت به طرح ضربتی بوش نیاز است. محرک‌هایی نظیر تغییر قدرت از جمهوری خواهان به سوی دموکرات‌ها.

در حالی که کاخ سفید بر سودمند بودن این بسته ۱۵۰میلیارد دلاری اصرار دارد، برخی کارشناسان نسبت به تبعات این تقسیم پول هشدار دادند.‌ این بازپرداخت مالیات‌ها می‌تواند ضرباتی را متوجه اوضاع مالی دولت کرده و کسری بودجه دولت را به طور چشمگیری افزایش دهد. برخی کارشناسان نیز هشدار می‌دهند که با توجه به وضعیت اقتصادی ممکن است مردم این پول‌ها را پس‌انداز کنند. از طرف دیگر این نگرانی نیز وجود دارد که روند تبدیل این طرح از لایحه‌ای در روی میز نمایندگان کنگره به پول نقدی در جیب شهروندان آمریکایی به طول انجامیده و عملا کارکرد خود را از دست بدهد. روال قانونی ممکن است هفته‌ها زمان صرف کند و تا آن زمان رکود بر اقتصاد بزرگ ایالات متحده حاکم شود.

با این وجود هنری پاولسون، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده نسبت به این طرح ابراز خوش‌بینی کرده است. به گفته وی این بازپرداخت مالیات‌ها می‌تواند در شهروندان امیدواری ایجاد کرده و فرصت‌هایی را که احساس می‌کنند از آنها گرفته شده است را به آنها بازگرداند.

طی روزهای گذشته بسیاری از مقامات و دست‌اندرکاران اقتصاد جهان نسبت به خطرات و عواقب رکود اقتصادی در ایالات متحده برای اقتصاد جهان هشدار دادند. بحران رکود در ایالات متحده به طور مستقیم می‌تواند بحران اقتصادی را در کشورهای اروپایی و اقتصادهای شرق آسیا به همراه داشته باشد، چه آنکه مصرف‌کنندگان آمریکایی اصلی‌ترین مشتریان شرکت‌های واقع در این کشورها هستند.