گروه بین‌الملل - بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را ۷۵/۰درصد کاهش داد و از فرو ریختن وال‌استریت که اولین دقایق کار را با تنزل شدید در شاخص‌ها آغاز کرده بود، جلوگیری کرد.

به گزارش رویتر از نیویورک، شاخص سهام داوجونز در اولین دقیقه شروع کار بازار ۳۰۰ واحد از دست داد و این تنزل تا اعلام تصمیم بانک مرکزی آمریکا که در جلسه اضطراری برای جلوگیری از فرو ریختن بازارها نرخ بهره را ۷۵/۰درصد کاهش داد، ادامه یافت. گزارشگران در توصیف وضعیت متشنج بازار در اولین روز پس از تعطیلات می‌گویند، هنوز زنگ‌های شروع به کار در وال‌استریت به صدا در نیامده بود که بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را کاهش داد، زیرا بازار تحت تاثیر عملکرد بازارهای مالی جهان تنزل را آغاز کرد، به نحوی که داوجونز در اولین ساعت کار ۴۶۵ واحد را از دست داد. بانک مرکزی آمریکا همچنین نرخ تنزیل را هم کاهش داد و به ۴درصد رساند.

به هر حال بازار پس از کاهش نرخ بهره رو به افزایش گذاشت و شاخص‌ها توانستند بخشی از ضرر خود را جبران کنند. با این همه فعالان بازار می‌گویند کاهش نرخ بهره به مثابه درمان و دارویی برای بیماری‌هایی نامناسب است و باعث می‌شود که همه احساس خوبی داشته باشند. اما به نظر نمی‌رسد که این موضوع بتواند فواید پایداری برای بازار داشته باشد. به اعتقاد تحلیلگران برطرف شدن کسادی که فعلا اقتصاد به آن دچار شده است، به بهبود عوامل متعددی مانند بازار مسکن، وضعیت اعتماد و خرج مصرف کنندگان که عامل اصلی و کلیدی در اقتصاد هستند و نیز توانایی بانک‌ها برای پرداخت دیون و ... بستگی دارد و بعید است به این زودی بتوان به این اهداف دست یافت. البته کاهش نرخ بهره که خود می‌تواند نقش موثری در رفع تلاطم بازارها داشته باشد می‌تواند به مصرف کنندگان اعتماد لازم برای خرج کردن اعطا کند. شاخص سهام داوجونز که قبل از اعلام کاهش نرخ بهره ۴۶۵ واحد از دست داد، توانست بخش اعظم ضرر خود را جبران کند و روز را با ۱۲۸ واحد با یک درصد تنزل به پایان برد، به این ترتیب شاخص داوجونز با ۲ واحد به ۱۱۹۷۱ رسید.

شاخص سهام استاندارد اندپورز ۱۵ واحد یا ۱۱/۱ از دست داد و به واحد ۱۳۱۱ رسید. در حالی که شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۴۸ واحد یا ۰۴/۲درصد ضرر کرد و کار خود را در روز سه‌شنبه در واحد ۲۲۹۲ به پایان رساند. کاهش نرخ بهره بر سایر بازارهای مالی جهان هم تاثیر مثبت بر جای گذاشت. در ژاپن شاخص سهام نیکی که روز قبل بزرگ‌ترین ضرر خود را در ده سال اخیر تجربه کرده بود، روز چهارشنبه را با ۲درصد افزایش سپری کرد و شاخص هنگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۸درصد سود به دست آورد.

در اروپا شاخص سهام FTSE لندن روز سه‌شنبه را با ۹/۲درصد افزایش در شاخص، به پایان رساند، این در حالی است که تا قبل از اعلام بانک مرکزی شاخص FTSE حداقل ۴درصد را از دست داده بود. CAC-۴۰ فرانسه ۱/۲درصد به دست آورد اما داکس آلمان ۳/۰درصد ضرر داد هر چند ضرر ۲درصدی ساعات اولیه صبح سه‌شنبه را جبران کرد.

اگرچه بازارها از کاهش نرخ بهره در ایالات متحده استقبال کردند و آن را با سود و رونق پاسخ دادند، تحلیلگران می‌گویند نوسان در هفته‌ها و روزهای آینده به بازار بازخواهد گشت و بنابراین بازارها در چشم‌انداز درازمدت احتیاط زیادی دارند. البته این سوال هم هنوز به قوت خود باقی است که آیا صرف کاهش نرخ بهره می‌تواند از لغزش اقتصاد آمریکا به ورطه کسادی جلوگیری کند و رکود بازار مسکن در ایالات متحده و بحران اعتبارات را بی‌اثر سازد؟