پیروزی جنگ روانی کلینتون علیه اوباما

گروه بین‌الملل - انتخابات مقدماتی ایالات‌متحده در حالی دنبال شد که دموکرات‌ها انتخابات خود را در ایالت نودا و جمهوری‌خواهان در دو ایالت نوادا و کارولینای جنوبی برگزار کردند. از نظر اهمیت ایالت کارولینای جنوبی برای جمهوری‌خواهان حائز اهمیت بسیاری است. چراکه از سال ۱۹۸۰ تاکنون تمام نامزدهایی که در انتخابات ریاست‌جمهوری مقدماتی در کارولینای جنوبی به پیروزی رسیده‌اند، در نهایت به عنوان نامزد حزب جمهوری‌خواه به مرحله پایانی راه یافته‌اند. از سوی دیگر ایالات نوادا از ایالات کم‌جمعیت با تعداد رای الکترال پایین است، به همین دلیل جمهوری‌خواهان چندان روی آن نظر ندارند. در مقابل امسال برای دموکرات‌ها انتخابات ایالت کارولینای جنوبی بسیار پراهمیت است. به همین دلیل حزب تصمیم گرفت تا انتخابات این حزب در ایالت کارولینای جنوبی در زمان مناسب‌تری برگزار شود. اهمیت ایالت کارولینای جنوبی به دلیل بافت جمعیتی آن است که اکثر آن را سیاه‌پوستان تشکیل می‌دهند. باراک اوباما نامزد سیاه‌پوست دموکرات‌ها امید فراوانی به کسب پیروزی در این ایالات دارد.

به گزارش آسوشیتدپرس هیلاری کلینتون در ایالت نوادا توانست ۵۱درصد آرا را به خود اختصاص دهد. در حالی که باراک اوباما با کسب ۴۵درصد آرا همچنان پشت سر او در حرکت است. جان ادواردز سومین نامزد دموکرات‌ها در این ایالت شکست سختی خورد و تنها چهار درصد آرا را به دست آورد. در صورتی که او در کارولینای جنوبی نیز چنین نتیجه‌ای را کسب کند به احتمال فراوان از ادامه رقابت‌ها باز خواهد ماند. در اردوگاه جمهوری‌خواهان میت رامنی توانست پیروز ایالت نوادا باشد. رامنی ۵۲درصد آرا را کسب کرد و ران پاول با ۱۴درصد پس از او دوم شد. جان مک کین نیز با ۱۳درصد سوم شد.

در ایالت کارولینای جنوبی اما همه چیز به سود جان مک کین بود. او که هشت سال قبل انتخابات این ایالت را به جورج بوش پسر واگذار کرده و از دور رقابت‌ها کنار رفت، این بار توانست پیروز میدان باشد. جان مک کین در کارولینای جنوبی ۳۳درصد آرا را به دست آورد و مایک‌هاکبی نیز ۳۰درصد آرا را گرفت.

جان مک کین پس از پیروزی در کارولینای جنوبی در جمع هوادارانش حاضر شده و به شوخی گفت: مدتی طول کشید تا به اینجا رسیدیم، اما هشت سال که برای دوستان زمان زیادی نیست. وی همچنین از مردم فلوریدا خواست تا پیروزی او را در این ایالت رقم بزنند.

در اردوگاه انتخاباتی دموکرات‌ها اکنون همه چیز به سود هیلاری کلینتون است. در چند روز گذشته کلینتون جنگ روانی سنگینی را علیه اوباما به راه انداخته و او را حامی سیاست‌های رونالد ریگان معرفی کرده است. مقصود هیلاری کلینتون حمایت باراک اوباما از سیاست‌های اقتصادی دوران ریگان بوده است. اما سخنگوی باراک اوباما اعلام کرده که کلینتون سعی دارد برداشت اشتباهی از سخنان باراک اوباما ارائه کند. چه آنکه خود کلینتون بیش از هر نامزد دموکرات دیگری از سیاست جورج بوش در جنگ عراق حمایت کرده است.

همچنین باراک اوباما که در انتخابات ایالت آیووا در آغاز سال ۲۰۰۸ پیروز شد، ولی بلافاصله در انتخابات ایالت نیوهمشایر و نوادا از کلینتون شکست خورد، متعهد شد که تلاش وی برای قرار گرفتن به عنوان اولین رییس‌جمهور سیاه‌پوست آمریکا قطع نخواهد شد.

وی گفت: ما یک مبارزه صادقانه و امیدبخش در نوادا انجام دادیم که روی مشکلات واقعی مردم تمرکز داشت. مبارزه‌ای که به جای

نگران کردن مردم به آنها امیدواری داد.

اوباما خاطرنشان کرد: این همان کاری است که در هفته‌های آتی در کارولینای جنوبی و سرتاسر آمریکا نیز انجام خواهیم داد و این همان روشی است که ما قصد داریم با آن به طور واقعی در این کشور تشنه اصلاحات،‌ تغییر ایجاد کنیم.

در همین حال خبرگزاری شینهوا گزارش داد که دانکن هانتر، کاندیدای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از ایالت کالیفرنیا از کاندیداتوری کنار کشید.

شینهوا گزارش داد: دانکن هانتر قربانی نمایش‌های ضعیف خود در رقابت‌های اولیه شد و روز شنبه از کاندیداتوری انتخابات کنار کشید. هانتر که حامی احداث دیوار حائل مرزی بین آمریکا و مکزیک و سرکوب مهاجران غیرقانونی و داشتن یک ارتش قدرتمند است، حتی قبل از شمارش آرا در ایالت کارولینای جنوبی تصمیم گرفت از کاندیداتوری کنار بکشد. هانتر تاکنون در انتخابات مقدماتی چند ایالت مرتبا در پایین‌ترین رده قرار گرفته بود.

هانتر طی یک بیانیه گفت: مقصر شکست ما در مبارزات انتخاباتی تنها و تنها من هستم.

وی گفت که قصد دارد به کنگره بازگردد و روی سیاست مهاجران کار کند.