ایسنا- رهبران و شخصیت‌های ۶۰ کشور جهان با هدف جلوگیری از تضاد و رویارویی تمدن‌ها بعد از حوادث ۱۱ سپتامبر و دیگر حملات تروریستی، نخستین همایش خود را با حمایت سازمان ملل در مادرید اسپانیا برگزار کردند.

خوزه لوئیز رودریگز زاپاترو، نخست‌وزیر اسپانیا و میزبان این همایش گفت: اولین هدف این گردهمایی، تجهیز و آماده کردن اکثریت مردم جهان است که می‌خواهند و می‌دانند چگونه در صلح زندگی کند. زاپاترو تصریح کرد: این گردهمایی قصد دارد سخنان و صحبت‌های غیر‌قابل تحمل و افراطی‌گرایانه کسانی را که می‌خواهند از دین و فرهنگ در راستای اهداف سیاسی بهره برند، محدود کند.

زاپاترو افزود: این همایش با ایجاد امنیت بیشتر، افزایش تفاهمات و درک متقابل، تحمل و احترام دو جانبه در دنیا از «رویارویی پیش‌بینی‌شده تمدن‌ها» می‌خواهد از جلوگیری کند.

زاپاترو شش ماه بعد از بمب‌گذاری در قطار شهری مادرید که منجر به کشته شدن ۱۹۱ تن شد و سه سال بعد از حادثه یازده سپتامبر د‌ر آمریکا که جان ۳۰۰۰ تن را گرفت، برای اولین بار پیشنهاد برگزاری این همایش را در سپتامبر ۲۰۰۴ به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه داده بود.

در حدود ۳۵۰‌ تن از شخصیت‌های مختلف ۶۳ کشور در این گردهمایی شرکت کرده‌اند. رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان‌ملل، ژرژ سامپایو، رییس‌جمهوری سابق پرتغال و نماینده ارشد حال‌حاضر سازمان ملل برای «پیوند تمدن‌ها» در این گردهمایی شرکت کرده‌اند.

سامپایو به نمایندگان حاضر گفت: شرایط و اوضاع بین‌المللی به وجود آمده بعد از ۱۱ سپتامبر و دیگر حوادث خشونت‌آمیز تروریستی، نیاز مبرمی برای گفتمان بین تمدن‌ها، ادیان و فرهنگ‌ها را به وجود آورده است. بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز گفت: شرکت‌کنندگان این گردهمایی از گذشته‌های تاریخی و دور‌نماهای متفاوتی آمده‌اند. وی افزود: اما همه شما باور دارید که پیوند تمدن‌ها راهی مهم برای مقابله با افراطی‌گرایان و همچنین بر طرف کردن اختلافاتی است که جهان ما را تهدید می‌کند.

دبیرکل سازمان ملل اضافه کرد: این تهدیدات بسیار وحشتناک هستند، اما کنترل این تهدیدها در دستان ما است. این گردهمایی دو روزه با هدف طرح پیشنهادات و ابداعاتی برای پیشرفت تفاهمات و درک متقابل بین فرهنگ‌ها برگزار شده است.

دبیرکل سازمان ملل، اتخاذ تدابیر عملی جهت نزدیک ساختن دیدگاه‌های شرق و غرب را خواستار شد. بان‌کی‌مون تصریح کرد:‌ گفتن اعتماد متقابل، دوستی و آشتی میان فرهنگ‌ها بسیار آسان است، اما اجرای آن در عمل بسیار سخت است.