باهره دامغانی- گزارش وزارت بازرگانی درباره کاهش میزان خرده فروشی خوش‌بینی روز قبل وال‌استریت را از بین برد و سبب بالا گرفتن نگرانی بازار درباره کسادی اقتصاد و در نهایت تنزل شاخص‌های مهم وال‌استریت شد.

به گزارش رویتر از بی‌بی‌سی هزینه مصرف کنندگان که دو سوم کل فعالیت اقتصادی ایالات متحده را در برمی‌گیرد، مهم‌ترین عامل رشد یا کسادی اقتصادی در سال‌های اخیر است. همچنین در بازار روز سه‌شنبه این نگرانی وجود داشت که بانک مرکزی ایالات متحده نرخ بهره را آن اندازه که بازار برای فعالیت احتیاج دارد، کاهش ندهد. اخبار روز سه‌شنبه موج بدبینی شدیدی را جایگزین خوش‌بینی حاکم بر روز دوشنبه کرد، به ویژه آن که در روز دوم سیتی‌گروپ نتایج ناامید کننده خود از فعالیت در سه ماه چهارم سال خود را منتشر کرد.

به نظر می‌رسید که سرمایه‌گذاران حتی نمی‌توانند به گزارش خوب درآمد کمپانی‌ها امید ببندند؛ زیرا تا مادامی که دیگر بخش‌های اقتصاد نتوانند این گزارش‌های خوب را تقویت کنند، درآمدی که حاصل از فعالیت‌های بین‌المللی بازار است چه حاصلی می‌تواند برای اقتصاد داشته باشد؟

بازار دلایل واقعی، اصیل و روشنی برای فعالیت احتیاج دارد که میزان هزینه مصرف کنندگان مهم‌ترین آنها است. در واقع مشکل افزایش بیکاری به معنای افزایش افراد محروم از درآمد و کاهش خرج محروم است. علاوه بر این بانک مرکزی آمریکا به دلیل بیم از افزایش تورم در کشوری که در حال حاضر مبتلا به کسادی اقتصادی است، احتمالا نرخ بهره را بیش از ۲۵/۰درصد افزایش نخواهد داد و این احتمالا سردرگمی بازار را افزایش داده است. بازار برای تحرک و میل به فعالیت به محرک‌ جدی و کاهش بیش از ۲۵/۰درصد احتیاج دارد.

تحلیل‌گران در توصیف وضعیت روز سه‌شنبه می‌گویند، بازار در این روز تغییر قاطعی در روند اقتصاد به سوی کسادی می‌بیند و همین امر است که بر جریان بازار تاثیر قاطعی گذاشته است.

در وال‌استریت شاخص سهام صنعتی داوجونز ۲۷۷ واحد یا ۱۷/۲درصد از دست داد و به واحد ۵۰۱/۱۲ رسید. شاخص سهام استاندارد اندپورز ۳۵ واحد یا ۴۹/۲درصد ضرر کرد و به واحد ۱۳۸۱ رسید و شاخص سهام تکنولوژی نزدک ۶۱ واحد یا ۴۵/۲درصد از دست داد و به واحد ۲۴۱۸ رسید.

از اول سال جدید تاکنون داوجونز و استاندارد اندپورز حداقل ۱۲درصد از دست داده‌اند؛ در حالی که نزدک بیش از ۱۵درصد ضرر کرده است. به طور معمول در بازار ضرر حدود ۱۰درصد در شرایطی که بازار در مسیر صعود است، به معنای تعدیل و تصحیح است؛ اما شرایط کنونی بازار یک روز رونق و یک روز ضرر بیشتر نشان از تزلزل و بی‌ثباتی دارد.

نگرانی ازکسادی اقتصادی در ایالات متحده، بازارهای آسیایی را هم در نوردید و سبب سقوط سهام در توکیو، هنگ‌کنگ و کره جنوبی شد. اعلام ضرر ۱۰میلیارد دلاری سیتی‌گروپ و نیز جدی شدن خطر کسادی اقتصادی ایالات متحده به ویژه بر فعالیت سرمایه‌گذاران ژاپنی در توکیو تاثیر منفی گذاشت.

شاخص سهام نیکی روز چهارشنبه ۳۵/۳درصد از دست داد و به واحد ۱۳۵۰۵ رسید. در هنگ‌کنگ شاخص هنگ‌کنگ ۴درصد ضرر کرد.

در بازار معاملات ارزی ارزش یورو در برابر دلار کاهش اما ارزش دلار در برابر ین تنزل بی‌سابقه‌ای پیدا کرد. روز چهارشنبه هر یورو به ازای ۴۸۲۰/۱ دلار معامله شد، این در حالی است که روز سه‌شنبه در نیویورک هم یورو به ازای ۴۸۳۳/۱ دلار معامله شده بود.

به این ترتیب ارزش یورو کاهش محسوسی در مقابل ین یافت. نرخ برابری دلار در برابر ین به ازای هر دلار ۹۷/۱۰۵ ین بود که از ماه مه ۲۰۰۵ تاکنون بی‌سابقه بوده است.