نیوهمپشایر، ایالت کلیدی

گروه بین‌الملل - پس از برگزاری رقابت‌های مقدماتی انتخاباتی در ایالت آیووا که با پیروزی مایک هاکبی در حزب جمهوریخواه و باراک اوباما در حزب دموکرات همراه بود تمامی کاندیداها نیروی خود را روی انتخابات مقدماتی بعدی در ایالت نیوهمپشایر متمرکز کرده‌اند.

این در حالی است که آنها برای تغییر نتیجه به سود خود در دومین ایالت کلیدی آمریکا تنها ۳ روز دیگر فرصت دارند. مایک هاکبی برای هوادارانش گیتار می‌نوازد

مایک هاکبی جمهوریخواه در حالی توانست پیروز میدان آیووا باشد که نظرسنجی‌‌های انجام شده در ایالت نیوهمپشایر شانس چندانی را برای او در نظر نگرفته‌اند و او به سختی بتواند پیروزی آیووا را تکرار کند.

براساس آخرین نظرسنجی انجام شده سناتور جان مک‌کین با ۳/۳۱درصد آرا در صدر نامزدهای جمهوریخواه قرار دارد.

میت رامنی که عنوان جوان‌ترین نامزد جمهوریخواه را به خود اختصاص داده با ۸/۲۸درصد آرا در جای دوم قرار گرفته است و رودی جولیانی با ۱۰درصد آرا سوم است.

مایک هاکبی نفر اول جمهوریخواهان در ایالت آیووا تنها ۵/۹درصد آرای نظرسنجی را در اختیار دارد. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود که نتواند پیروز رقابت در ایالت نیوهمپشایر باشد.

در میان دموکرات‌ها سناتور هیلاری کلینتون ۳۴درصد آرا را در نیوهمپشایر برای خود ذخیره کرده است و نظرسنجی نشان می‌دهد که باراک اوباما که اکنون به محبوب‌ترین چهره دموکرات‌ها تبدیل شده است ۲۷درصد آرا را به دست خواهد آورد.

به عقیده تحلیل‌گران هیلاری کلینتون وقت کمی را در ایالت آیووا صرف کرد و به همین دلیل نیز انتخابات آنجا را از دست داد.

در مقابل او توانست وقت بیشتری را در میان هواداران حزب دموکرات در ایالت نیوهمپشایر بگذراند و امید زیادی دارد که انتخابات ایالتی را در آنجا با پیروزی پشت سر بگذارد.

براساس تجربه انتخاباتی در ایالات متحده هر کاندیدایی در هر دو حزب عمده که بتواند پیروزی را در ایالت آیووا و نیوهمپشایر به دست آورد، به احتمال بسیار زیاد کاندیدای نهایی حزب خود در انتخابات مرحله نهایی خواهد بود.

باراک اوباما پس از کسب پیروزی در انتخابات مقدماتی در ایالت آیووا قول داد که موجی از تغییرات را در سراسر آمریکا ایجاد کند. به نظر می‌رسد این نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا عزم خود را برای پیروزی در انتخابات مقدماتی ایالت نیوهمپشایر جزم کرده است.

باراک اوباما کاندیدای دموکرات سیاهپوست انتخابات سال ۲۰۰۸ آمریکا در تلاش برای تبدیل شدن به اولین رییس جمهور سیاهپوست در تاریخ آمریکا در دومین دور از رقابت‌های انتخاباتی خود گفت: در این سه روز باقیمانده می‌توانیم پیامی را ارسال کنیم که در سراسر آمریکا طنین‌انداز شود.

این در حالی است که سناتور هیلاری کلینتون دیگر کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری در حالی که در رقابت‌های ایالت آیووا در مکان سوم در میان نامزدهای دموکرات قرار گرفته، سوالات جدیدی درباره تجربه اوباما برای ریاست جمهوری مطرح کرد و گفت: ما باید رییس جمهوری را انتخاب کنیم که هر لحظه برای رویارویی با چالش‌ها آمادگی داشته باشد.

وی در این اظهارنظر بارها خود را یک عامل بروز تغییرات در آمریکا معرفی کرد تا با این اقدام بتواند پیروزی اوباما را خنثی کند.

کلینتون در جمع حامیانش در نیوهمپشایر گفت: دو سوال بزرگ در این ایالت مطرح است: ۱- این که چه کسی بهترین رییس جمهوری برای آمریکا خواهد بود؟

۲ - چه کسی را می‌توانیم انتخاب کنیم تا از جمهوریخواهان پیشی بگیرد؟

هیلاری کلینتون در راستای تلاش برای انتخاب به عنوان اولین رییس جمهور زن آمریکا در تلاش است در نیوهمپشایر همان پیروزی را به دست آورد که همسرش بیل‌کلینتون در سال ۱۹۹۲ کسب کرد.

اوباما در سخنان خود بدون اشاره مستقیم به نام هیلاری کلینتون بار دیگر از این رقیب خود انتقاد کرد و با اشاره به احتمال انتخاب هیلاری کلینتون گفت: ما نباید این ریسک بزرگ را بکنیم. زمان آن رسیده که اوضاع تغییر کند. زمان آن رسیده که آمریکایی را ایجاد کنیم که بتوانیم مجددا آن را باور کنیم.

در مقابل، حزب جمهوریخواه پس از انتخاب مایک هاکبی با یک عمل پیش‌بینی نشده روبه‌رو شد. هاکبی در شرایطی توانست در آیووا به پیروزی برسد که نظرسنجی‌ها رودی جولیانی را برنده این انتخابات درون حزبی معرفی می‌کردند.

تحلیل‌گران عقیده دارند که در نیوهمپشایر نیز احتمال زیادی وجود دارد که هاکبی برنده باشد، چرا که جمهوریخواهان ایالت نیوهمپشایر رفتار بسیار نزدیکی به جمهوریخواهان آیووا دارند.

در صورتی که مایک هاکبی در انتخابات ایالت نیوهمپشایر به پیروزی برسد، آن وقت می‌توان گفت که زنگ خطر برای رودی جولیانی به صدا در آمده است.

رودی جولیانی دیروز در سخنرانی در جمع هواداران خود در ایالت نیوهمپشایر گفت: مسائلی چون جنگ عراق، مالیات‌های مستقیم و هزینه‌های جنگ مسائلی نیستند که نتوانیم آنها را حل کنیم.به نظر می‌رسد جولیانی با این گونه اظهارات سعی دارد فضا را به سود خود تغییر داده و خود را فردی علاقه‌مند به تغییر وضعیت نشان دهد.چه آن که امروز جامعه آمریکا بیش از هر چیز دیگر به دنبال تغییرات عینی است.