خداحافظ بصره

گروه بین‌الملل- نیروهای نظامی بریتانیا چهار سال و نیم پس از اشغال عراق و استقرار در شهر بصره دیروز عملیات واگذاری کامل امور امنیتی این شهر به نظامیان و پلیس عراق را آغاز کردند.

واگذاری کامل امور امنیتی بصره به نیروهای عراقی پس از آن انجام می‌شود که سه ماه پیش نظامیان انگلیسی از مرکز این شهر خارج شده و در یک پایگاه هوایی در حومه بصره موضع گرفتند. دیروز سی‌ان‌ان تصاویری را پخش کرد که نشانگر خروج نیروهای انگلیسی از بصره و حرکت آنها به سمت مرکز عراق بود. به گزارش بی‌بی‌سی از این پس نظامیان انگلیسی تنها در شرایطی وارد درگیری خواهند شد که یا خود مستقیما مورد حمله قرار گیرند و یا اینکه با درخواست کمک فرماندهان عراقی مواجه شوند.

سربازان بریتانیایی همچنین از این پس کنترل حملات شورشیان رابرعهده نخواهند داشت و نظامیان عراقی خود باید حملات شورشیان را در استان بصره کنترل کنند.

با تحویل امور امنیتی استان بصره، تعداد استان‌هایی که کنترل امنیتی آنها به نیروهای عراقی سپرده شده است به عدد ۹ رسید.

عراق مجموعا ۱۸ استان دارد. نظرسنجی انجام شده توسط بی‌بی‌سی نشان می‌دهد که ۸۵درصد از مردم این استان بر این عقیده بودند که تداوم اشغال و حضور نیروهای بریتانیایی موجب ناامنی خواهد شد.

هم‌اکنون ۴هزار و ۵۰۰ نظامی بریتانیایی در عراق حضور دارند. به گفته مقامات ارتش بریتانیا این نظامیان از این پس وظیفه آموزش نیروهای عراقی و پلیس این کشور را در دیگر استان‌ها برعهده خواهند گرفت، همچنین از ابتدای سال ۲۰۰۸ خروج تدریجی سربازان بریتانیایی در عراق حضور دارند.

به گفته مقامات ارتش بریتانیا این نظامیان از این پس وظیفه آموزش نیروهای عراقی و پلیس این کشور را در دیگر استان‌ها برعهده خواهند گرفت.

همچنین از ابتدای سال ۲۰۰۸ خروج تدریجی سربازان بریتانیایی از عراق آغاز خواهد شد و تعداد این نظامیان تا بهار سال آینده به ۲هزار و ۵۰۰ تن خواهد رسید.

خروج سربازان از عراق یکی از خواسته‌های مردم از دولت حزب کارگر به رهبری گوردون براون است.

پیش‌بینی می‌شود خروج سربازان بریتانیایی از عراق تاثیر چشم‌گیری در افزایش محبوبیت دولت گوردون براون داشته باشد و جایگاه حزب کارگر را در نظرسنجی‌ها بهبود بخشد.

خروج از بصره با استقبال نظامیان بریتانیایی روبه‌رو شده است. مایک شیرر ژنرال بریتانیایی و از فرماندهان بصره در این مورد گفت: من کاملا اطمینان دارم که نیروهای عراق در بصره آماده پذیرفتن مسوولیت تامین امنیت در خیابان‌های خود هستند.

به گفته تحلیل‌گران بصره مهمترین استانی است که پس از ۵/۴ سال اشغال مسوولیت حفظ امنیت آن به عراقی‌ها سپرده خواهد شد. این مساله از دو دیدگاه اهمیت دارد. هم اینکه از امروز آزمون جدی دولت و پلیس عراق در مقابله با شورشیان و آرام نگاه داشتن بصره آغاز شده است و از سوی دیگر بریتانیا به عنوان اصلی‌ترین متحد ایالات متحده در جنگ عراق می‌رود تا کم‌کم خود را در این جنگ که پایان آن مشخص نیست کم‌رنگ کند. از دید بسیاری از سربازان بریتانیایی ب خروج از بصره عملا ماموریت بریتانیا در جنگ عراق به پایان رسیده و آنها در انتظار بازگشت به کشور خود هستند.

در همین حال خروج نیروهای نظامی از بصره با استقبال شخصیت‌های سیاسی عراق همراه بود. موفق الربیعی مشاور امنیت ملی عراق در مراسم تحویل پرونده امنیتی بصره به عراقی‌ها گفت: واگذاری کامل کنترل امنیتی بصره به نیروهای عراقی پیروزی مردم عراق علیه تروریسم را نشان می‌دهد.

وی در ادامه گفت: تحویل گرفتن پرونده امنیتی بصره نشانگر توانمندی نیروهای نظامی عراقی برای در اختیار گرفتن کنترل دیگر استان‌های عراق است.

عبدالعزیز حکیم از شخصیت‌های با نفوذ شیعه در عراق نیز از این اقدام حمایت کرد.

رییس مجلس اعلای اسلامی عراق گفت: نیروهای امنیتی عراق قادر به کنترل اوضاع امنیتی بصره هستند.

سیدعبدالعزیز حکیم رییس مجلس اعلای اسلامی عراق به خبرگزاری فرانسه گفت: من هیچ دلیلی برای ادامه خشونت در بصره نمی‌بینم.

حکیم افزود: دولت عراق اعلام کرد که مسوولیت امنیتی بصره به دست خود عراقی‌ها خواهد بود و این امر امروز اتفاق می‌افتد.

وی تصریح کرد: دیدارهایی در حال حاضر میان گروه‌های سیاسی در بصره در جریان است. گروه‌ها تنها بر سر ریشه دموکراسی با هم اختلاف دارند و این رقابت سیاسی هرگز به درگیری مسلحانه منجر نخواهد شد.

حکیم درباره مذاکرات عراق و آمریکا که قرار است ژوئیه ۲۰۰۸ تکمیل شود، اظهار داشت: هدف دولت بغداد از مذاکرات میان مسوولان عراقی و آمریکایی درباره آینده روابط دو کشور در واقع بازگرداندن حاکمیت عراق به دولت عراق است.

حکیم گفت: روشن است که تمام عراقی‌ها خواهان رهایی کشورشان از وجود نیروهای خارجی هستند و دولت عراق در این چارچوب امنیتی جدید با نیروهای آمریکایی توافقنامه‌ای را امضا خواهد کرد.

حکیم افزود: اولویت ما ابتدا تلاش در جهت خارج ساختن عراق از بند هفتم منشور سازمان ملل که به اوضاع امنیتی عراق اشاره دارد، است.